Schipbruggen en brugschepen.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Schipbruggen en brugschepen.

Bericht door hydra »

Even uitleggen wat ik hiermee bedoel.

1. Een schipbrug bestaat uit een wegdek welke drijft op een aantal uit elkaar liggende schepen.
2. Een brugschip is een schip/boot welke, samen met andere, een wegdek draagt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pontonbrug

Dus een schipbrug bestaat uit een aantal brugschepen.

In nederland hebben een aantal schipbruggen gelegen. De meeste bevonden zich op de grote rivieren.
O.a. in Vreeswijk, Arnhem, Deventer, Doesburg, Westervoort, Hedel, Nijmegen.
In het koninkrijk is er nog 1 in gebruik en dat is op Willemstad Curacao.
De laatste schipbrug die in nederland in gebruik was, was de kraneschipbrug op het merwedekanaal bij Meerkerk. Deze ligt nu bij het maritieme buitenmuseum in Rotterdam.

Dit soort bruggen is vroeger veel op de foto vastgelegd. Er zijn bij verzamelaars nog veel oude ansichtkaarten waar ze opstaan. Helaas heb ik deze niet dus ik hoop dat jullie e.e.a. kunnen toevoegen.
Doel is om een zo compleet mogelijk geheel te krijgen van de schipbruggen in Nederland en te zoeken naar overgebleven brugschepen.

Op de foto bijvoorbeeld een ark met een oud brugschip als casco.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Klein fotootje van de tijdelijke pontonbrug in 1976 over de Maas bij Ool; dit n.a.v. het OLS, het Oud Limburgs Schuttersfeest.

Afbeelding
gr., jannuh
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

De schipbrug in Meerkerk heeft tot 1988 dienst gedaan en is in 1997 opgeknapt en naar de Leuvehaven Rotterdam verhuisd. Ik dacht dat daarvan al eerder een foto op het forum had gestaan.
Deze brug scharnierde aan 1 kant zodat hij met een lier als een deur open en dicht gedraaid kon worden.

Bij de schipbrug van Vreeswijk-Vianen was dat niet zo eenvoudig. Deze brug heeft na 1936 nog een tijdje in Zutphen gelegen. Op de foto die Wrijfhout mij toezond is goed te zien hoe dat in Zutphen ging. Hier word de brug na een doorvaart weer gesloten.
Meestal was het verhalen van 1 uitdrijfvak voldoende. Bij deze brug bestond dat uit een machineschip met 2 brugschepen waarop een stuk rijweg lag.
Het geheel was d.m.v. ankers en draden verankerd. Bij een opening werd het vak benedenstrooms achter het vaste gedeelte van de schipbrug gemanoevreerd. In de opbouw van het machineschip stonden de lieren die aangedreven werden door Rennes motoren.
Deze moesten hun werk doen als de brug gesloten werd en het vak tegen de stroom in getrokken moest worden.

Afbeelding

Trouwens ook vroeger werd er intermodaal vervoerd. Op de kade zie ik water, spoor en weg bij elkaar.


gr. marco
recht zo die gaat
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding


Leuk hè, Cöln met 'n C.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding

Letterlijk 'n schipbrug, tijdens de bezetting 14-18 ??? in Givet.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Die schipbrug in Keulen heeft zo te zien nog houten brugschepen. Dat moet dan een echt oude foto zijn.
De schipbrug in Vreeswijk was van 1840 en dat waren allemaal houten schepen. Die moesten regelmatig leeg gepompt worden. Later werden deze langzamerhand vervangen door ijzeren brugschepen met een dicht dek.

Op de foto van Doesburg bestaat het uitdrijfvak uit 2 andere typen brugschepen dan de rest. Het kan best zijn dat dat nog houten schepen zijn. Op onderstaande foto(uit 1902) is dat duidelijker te zien.

Afbeelding

Dat zo'n brug bewerkelijk is mag wel duidelijk zijn. Zo moest Het brugdek, naar gelang de waterstand van de rivier op- of afgevijzeld worden. In Doesburg was dat helemaal belangrijk omdat er ook nog eens een stoomtreintje overheen reed.
En dat ging niet altijd goed.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Bericht door jan pont »

Leuk weer een nieuw onderwerp.
zal ook een plaatje bijdragen.

Afbeelding
hier nog eentje van meerkerk.

Afbeelding
deze is een stuk ouder de brug van arnhem.
zit een postzegel op van anderhalve cent en een poststempel van 1931.
groeten van jan
varen is een manier van leven
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Jan en Jan,
Mooie bijdragen. Vooral die laatste foto laat veel zien. Een sleep die door de brug komt waardoor 2 uitdrijfvakken zijn weggevaren. Die huisjes op de vakken zullen wel de bedieningshokjes van de lieren zijn want ik zie een soort lieren op de hoeken van het vak staan.
Weet iemand hoe dit werkte? Was dat Electrisch?

gr. marco
recht zo die gaat
Plaats reactie