Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat zou heel goed kunnen Chris want het schip lag wel meer in de Parkhaven in die tijd. Het schip is in de bruinevloot beland. Schip was gebouwd bij Kalkman in Capelle a/d IJssel. Mevr. Bastiaanse was altijd buiten aan het werk.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Robert Delhaye »

Jan van der Doe schreef: 25 feb 2020 01:53
Robert Delhaye schreef: 24 feb 2020 18:02
Kapitein Spok schreef: 07 feb 2020 17:26 Het is Rotterdam, maar waar?
Er zijn veel aanknopingspunten, maar ja; als je niet knopen kunt...….. :wink:
Rotterdam --.jpg
De een vraagt zich af waar het schip precies vaart, de ander in welke fase, dus welk jaar het schip (QE 2) zich bevind, zoals ik. Als ik ergens een database over heb, dan is het over de Cunard schepen.
Deze foto is genomen tussen 1977 en 1986.
Achter de brug zien we de twee dek hoge 'balcony penthouse suites' die in 1972 werden geplaatst.
In 1977, tijdens een refit op de Betlehem Steel Shipyard, Bayonne, New Jersey werden nog eens twee luxe suites geplaatst, net voor de penthouses en net achter de voormast. Dat zijn de fameuze Queen Mary en Queen Elizabeth suites. Op deze ansichtkaart staan deze er al op.
Op 27 oktober 1986 arriveerde de Queen Elizabeth 2 in Bremerhaven, waar de turbines werden verwijderd en omgebouwd tot diesel-elektrische aandrijving en het schip een nieuwe kortere maar bredere schoorsteen kreeg, nu in de Cunard rederij kleuren.

met vriendelijke groet,
Robert
Robert,
Kan je meer punten aantonen waar aan je kan zien dat het de "QE 2" is op de foto.

Groeten,
Jan.
...Dag Jan,

Vreemde vraag. Het schip was aanvankelijk voorzien van een lange ranke schoorsteen, wit van kleur met zwart. De opbouw was wit van kleur en weerszijden van de brug staat CUNARD in rood. De voormast heeft boven de knik naar voren. Het schip bleef op kleuren en opbouw na, grotendeels onveranderd. Uiteraard was het schip na de eerste bouwfase het mooist, zo was er geen tweede. Ik heb het schip zelf gebouwd! :-) Airfix 1/600 bouwpakket (zoals het er uitzag na de oplevering) :-)
Wat kan ik verder nog zeggen? De grote davits voor de excursie-bootjes (aan bak- en stuurboord helemaal achterstaan) er nog niet op, de sloepen en motorsloepen zijn anders dan nu.
Iets merkwaardigs: zowel op de turbine versies van het schip als de diesel-elektrische versies van de QE2 zijn nooit consequent de boegschroeven aangeven op de romp, soms wel, soms niet.
Uiteraard ook de aerodynamische toestanden rond de schoorsteen.

Even naar de foto onderaan uw pagina. De QE2 ligt in Southampton aan de Queen Elizabeth II Terminal. Met de boeg richting Southampton. Het schip moest op 11 november 2008 de haven verlaten voor de laatste reis richting Dubai.
We zien dus dat het schip niet zo ligt als het normaliter zou liggen. Dat kwam omdat het schip, na een cruise door de Middellandse Zee, op 11 om 5:26 uur, richting Southampton varend, op de Brambles Bank, vlakbij Calshot, op de grond liep! Op exact dezelfde plaats waar op 17 april 1947 de Queen Elizabeth ook strandde. Om 6:10 uur ging de QE 2 weer drijven, en met behulp van enkele slepers werd het schip afgemeerd, op de positie van uw foto. Duikers onderzochten de romp, en konden geen schade ontdekken, het schip was na het incident onbeschadigd.
Later op de dag werd het schip met de boeg richting zee verplaatst, en kwam ter gelegenheid van de Farewell Reception niemand minder dan His Royal Highness Prince Philip aan boord.

Ik las dat u de laatste oversteek aan boord van de Queen Mary 2 heeft gemaakt, samen met de Queen Elizabeth 2. Dat lijkt me geweldig om mee te
maken!

Ik neem aan dat u in het bezit bent van veel boeken over deze schepen, maar er zijn twee boeken die zeer de moeite waard zijn, alhoewel men dat niet meteen zou verwachten! Gaat om boeken die minder aandacht aan de luxe, restaurants en hutten besteden, maar des te meer aan de bouw, verbouwingen, machinekamers, brug, personeelsaccommodaties, kombuizen, bouwtekeningen en degelijke.

Het zijn:

RMS QUEEN ELIZABETH 2 - an insight into the design, construction and operation (1967 - 2008)
geschreven door Stephen M. Payne in de serie Owner's Workshop Manual (2016)
Uitgeverij: Haynes ISBN-13 978-0-8573-3216-5

RMS QUEEN MARY 2 - an insight into the design, construction and operation of the world's largest ocean liner (2003 onwards)
geschreven door Stephen M. Payne, voorwoord door HRH The Prince Philip, Duke of Edinburgh, in de serie Owner's Workshop Manual (2014)
Uitgeverij: Haynes ISBN 978 0 85733 244 8

met vriendelijke groet,

Robert
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Merwede1969 »

Dat klopt Kees ,Rochus Ruytenberg had 4 Dochters die altijd op dek werkte , zijn allemaal met een schipper getrouwd, hebben allemaal der mannetje gestaan , Bastiaanse was met Corrie getrouwd en het schip van schoonpa er bij , voer veel naar Boven met de Adriana , zijn in Rotterdam beiden overleden en begraven , hadden geen kinderen wel beide Families kwamen uit Werkendam Vdg Chris Cornet
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Chris,Hier een foto van de ADRIANA van Bastiaanse uit het Schuttevaerboek, ja wat ik me kan herinneren is dat het schip er piekfijn uitzag altijd;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Merwede1969 »

Met de Ramp 1953 hebben wij met de Merwede en de Adriana samen voor het Rode Kruis in de Veerhaven van Bruinisse met Brood , Margarine, en Beschuit in het ruim , voor de soldaten, er kwamen Helicopters bij ons laden en rondt strooien over de Rampgebieden , de Minister Lely een passagierschip bracht de voorraad bij ons van uit Rotterdam , ook Lijkkisten werden bij ons afgeleverd op de wal werden de slachtoffers gekist weer aan boord van de Minister Lely naar Rotterdam gebracht ook wel mensen die op daken hadden gezeten volgens mij om de 2 dagen lag hij bij ons opzij , ik ben wel eens opzoek geweest naar foto s van de veerhaven uit die tijd , Over de dijk was een bekend scheepvaart Cafe Foeke Roukema dat was een zwager van Rochus Ruytenberg van de Adriana had geen Foto s misschien door dit Verhaal komen er nog verborgen foto los ik ben in het museum in Ouwerkerk ook al aan het zoeken geweest met zn 3 drieen maar niks gevonden Vr Gr Chris Cornet
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, van de ramp herinner me ik ook nog wel h.e.a. maakte wel indruk op ee zes jarig ventje.. zal ook nog weleens wat opschrijven, heb ooit bij de Ver. de Binnenvaart al eens een verhaal geplaatst en hier op het forum ook.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik kan het me niet anders herinneren dan dat de ADRIANA als binnenste schip in de Dokhaven lag. In de jaren '70. Uitgevaren en Corrie Bastiaanse woonde alleen aan boord. Haar echte naam kenden wij niet en wij noemden haar "Vrouwtje Poets", altijd was ze aan het ramen zemen, de stuurhut aan het soppen of het lakwerk aan het afnemen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Merwede1969 »

ik spreek haar zus nog wel eens Neeltje Hovestadt Ruytenberg die voer met de Neeltje van Werkendam een Fulton schip Groetjes Chris Cornet
Teus
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 okt 2018 22:23

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Teus »

De luxemotor die net achter de Almeri (item van 22 febr) zichtbaar is, is de Speculant van Verschoor, of bij het maken van de foto inmiddels de Adriana van Van Bezooyen.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

rdam-542.jpg
rdam-542.jpg (172.4 KiB) 765 keer bekeken
Frans Swarttouw in de Botlek, jaren 70.
gr. Bas
Plaats reactie