kabo schreef: ↑25 dec 2020 14:49
dwl.jpg Nieuwe Maas met de waterboot op 17/12/1962.
gr. Bas
De drinkwaterboten nog heel herkenbaar,
Met het liggend stuurrad en de bronsmotor.
Door het geluid van deze bronsmotor werd hun komst al van verre aangekondigd.
Bij het waterladen moest je goed uitkijken. Ze konden door de brons meer toeren te laten draaien flink druk op de waterslang zetten.
Je moest de waterslang goed vasthouden anders ging hij door die druk in de slang spontaan rond cirkelen. En een goede ontluchting op je tank anders mpest je goed aangeven dat het zachtje's moest. Maar het waren stuk voor vakmensen ze konden overal bij de schepen komen.Tussen afgemeerde rijen van vele naast elkaar afgemeerde schepen allemaal geen probleem. Een klein minpuntje was het afmeren ze hadden daarvoor een meertouw met een haak . Dat kon wel eens wat van de verf beschadigen. Maar als je op tijd was om het meertouw aan te pakken werd alles netjes geregeld.
Dus met het zien van deze foto kan ik er met een goed gevoel op terug kijken.
gr.schier
Dus met het zien van deze foto kan ik er met een goed gevoel op terug kijken.
Schier, dat zal zeker gelden voor het vakmanschap van de waterboot bemanningen.
Maar niet voor de kwaliteit van het drinkwater dat ze leverden.
Maar tot in de jaren zeventig was het Roterdamse drinkwater toch vooral bekend vanwege zijn z'n slechte kwaliteit.
Om gewoon te drinken was het te smerig en een fatsonlijke kop thee was er ook niet van te trekken.
In Rotterdam water laden was bij ons alleen in uiterste nood een optie.
De italianers van Schweizerische Reederei hadden luiken met de merkels er aan vast.Men moest bij het open leggen aan een kant beginnen.De luiken werden gezekerd door middel van een stalen beugel,die precies over de stapel paste
klipper schreef: ↑02 jan 2021 23:02
In de R damse waterboten, brons motoren?, ik weet niet beter dan industrie !. Maar ik kan het vaut hebben!. Vr Groet en een OK 2021
Klipper dat zou best kunnen. Ik heb eigenlijk nooit geweten met welk merk motor er met deze waterboten werd gevaren. Ik kom op de brons omdat ik dit nu op internet bij een beschrijving van een verkochte waterboot heb gelezen. Maar als ik mij het geluid weer herrinner dan zou ik ook meer aan een industrie denken.
De motoren maakten volgens mij wel veel toeren. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of het nu inderdaad bros motoren zijn waar of deze drinkwaterboten mij waren uitgerust , of een ander merk.
gr. schier
Schier, ik heb ook altijd gedacht dat het Industrietjes waren maar ze waren wel licht groen geverfd, dus dat doet meer aan dat Groningse merk denken. Het waren in ieder geval 4 tact motoren. en bij de Gemeente werkten ze wel met Industrie want in de Heen en Weer bootjes stonden er producten uit Alphen in. Wie het weet mag het zeggen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Een oud collega van mij heeft gevaren op de Rotterdamse waterboten en hij roemde altijd “zijn” Industrie ! Liep allemachtig mooi dat karretje zei hij altijd.
Later werden er ook DAF motoren gebruikt, niets mis mee, alleen t gasolie verbruik lag stukken hoger .