Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Schier Hameete »

kabo schreef: 25 dec 2020 14:49 dwl.jpg Nieuwe Maas met de waterboot op 17/12/1962.
gr. Bas
De drinkwaterboten nog heel herkenbaar,
Met het liggend stuurrad en de bronsmotor.
Door het geluid van deze bronsmotor werd hun komst al van verre aangekondigd.
Bij het waterladen moest je goed uitkijken. Ze konden door de brons meer toeren te laten draaien flink druk op de waterslang zetten.
Je moest de waterslang goed vasthouden anders ging hij door die druk in de slang spontaan rond cirkelen. En een goede ontluchting op je tank anders mpest je goed aangeven dat het zachtje's moest. Maar het waren stuk voor vakmensen ze konden overal bij de schepen komen.Tussen afgemeerde rijen van vele naast elkaar afgemeerde schepen allemaal geen probleem. Een klein minpuntje was het afmeren ze hadden daarvoor een meertouw met een haak . Dat kon wel eens wat van de verf beschadigen. Maar als je op tijd was om het meertouw aan te pakken werd alles netjes geregeld.
Dus met het zien van deze foto kan ik er met een goed gevoel op terug kijken.
gr.schier
Afbeelding Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kapitein Spok »

Dus met het zien van deze foto kan ik er met een goed gevoel op terug kijken.

Schier, dat zal zeker gelden voor het vakmanschap van de waterboot bemanningen.
Maar niet voor de kwaliteit van het drinkwater dat ze leverden.

Maar tot in de jaren zeventig was het Roterdamse drinkwater toch vooral bekend vanwege zijn z'n slechte kwaliteit.
Om gewoon te drinken was het te smerig en een fatsonlijke kop thee was er ook niet van te trekken.
In Rotterdam water laden was bij ons alleen in uiterste nood een optie.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Fluks »

De italianers van Schweizerische Reederei hadden luiken met de merkels er aan vast.Men moest bij het open leggen aan een kant beginnen.De luiken werden gezekerd door middel van een stalen beugel,die precies over de stapel paste
Groeten,Arie.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Fluks »

Rond 1962 leverde de DWL zelfs vlees met het water door middel van wormpjes.Men proefde het niet,zo stonk het water naar chloor.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door pieter53 »

Bij de Amsterdamse waterboot kreeg er een enkele keer een gratis visje bij,
er zal dus ook wel IJwater ingezeten hebben.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door klipper »

In de R damse waterboten, brons motoren?, ik weet niet beter dan industrie !. Maar ik kan het vaut hebben!. Vr Groet en een OK 2021
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Schier Hameete »

klipper schreef: 02 jan 2021 23:02 In de R damse waterboten, brons motoren?, ik weet niet beter dan industrie !. Maar ik kan het vaut hebben!. Vr Groet en een OK 2021
Klipper dat zou best kunnen. Ik heb eigenlijk nooit geweten met welk merk motor er met deze waterboten werd gevaren. Ik kom op de brons omdat ik dit nu op internet bij een beschrijving van een verkochte waterboot heb gelezen. Maar als ik mij het geluid weer herrinner dan zou ik ook meer aan een industrie denken.
De motoren maakten volgens mij wel veel toeren. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of het nu inderdaad bros motoren zijn waar of deze drinkwaterboten mij waren uitgerust , of een ander merk.
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Schier, ik heb ook altijd gedacht dat het Industrietjes waren maar ze waren wel licht groen geverfd, dus dat doet meer aan dat Groningse merk denken. Het waren in ieder geval 4 tact motoren. en bij de Gemeente werkten ze wel met Industrie want in de Heen en Weer bootjes stonden er producten uit Alphen in. Wie het weet mag het zeggen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Arie »

Een oud collega van mij heeft gevaren op de Rotterdamse waterboten en hij roemde altijd “zijn” Industrie ! Liep allemachtig mooi dat karretje zei hij altijd.
Later werden er ook DAF motoren gebruikt, niets mis mee, alleen t gasolie verbruik lag stukken hoger .

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Dan zou het type 2 D 41, 75 pk Industrie moeten zijn 750 o.p.m.
http://www.abelforte.nl/industrie/index.html
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie