Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

scannen0005.jpg
scannen0005.jpg (150.5 KiB) 970 keer bekeken
Botlek GEM jaren 60/70.
gr.Bas
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

scannen0006.jpg
scannen0006.jpg (220.67 KiB) 969 keer bekeken
Graanoverslag in de Waalhaven.
gr.Bas
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

scannen0007.jpg
scannen0007.jpg (222.66 KiB) 970 keer bekeken
Maashaven jaren 60.
gr.Bas
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door klipper »

naast de kop van het zeeschip, 2 zgn GEM lichters. Sommige bewoond door schipper met gezin, net als op de elevators. Gr
ossebaar.j
Berichten: 1444
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door ossebaar.j »

Volgens mij waren de elevators onbewoond .
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door klipper »

enkele elevators waren bewoond, en dat was te zien ook . Aan het eind van de dag pakte de elevatorschipper de waterslang en spoot alles netjes schoon. Het was vroeger niets bijzonders dat er een gezin op de veter woonde. Zo ook in Amsterdam, daar werden of werd een drijvende stukgoedkraan (kranen) ook door een gezin bewoond, alles zag er punctueel uit. Gr
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kapitein Spok »

klipper schreef: 24 sep 2019 15:49 enkele elevators waren bewoond, en dat was te zien ook . Aan het eind van de dag pakte de elevatorschipper de waterslang en spoot alles netjes schoon. Het was vroeger niets bijzonders dat er een gezin op de veter woonde. Zo ook in Amsterdam, daar werden of werd een drijvende stukgoedkraan (kranen) ook door een gezin bewoond, alles zag er punctueel uit. Gr
In de jaren vijftig zaten we vast in de grind en lagen dus elke reis op een baggermolen in de buurt van Stevensweert en Maasbracht.
De bemanningen van zo'n molen kwamen vaak uit Sliedrecht en omstreken en (ver)bleven de hele week op de molen. Ik ben in die tijd regelmatig in zo'n woning onderdeks geweest, en ik kan niet anders zeggen dan dat het daar heel wat ruimer was dan toen bij ons aan boord.

Ik kan me heel goed vorstellen dat er op zo'n elevator ene vergelijkbare ruimte was. En als je dan de keuze hebt om op zo'n elevator in je eigen woning te leven of anders bij je (schoon)ouders op een kamertje in te moeten wonen, dan lijkt me de keuze gauw gemaakt.

En met de huidige woningnood in Nederland en vooral inde randstad, denk ik dat die tijden weer terug komen.
Dat een bewoonbaar hoekje op de werkplek, als een geschenk uit de hemel wordt aanvaard.
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (252.16 KiB) 745 keer bekeken
Plaatje met een overstuur gesleept zeeschip een haven in slepend met een Mars boot als stuurboot. Bij de foto staat Waalhaven, maar volgens mij heeft het meer weg van de Merwehaven.
gr. Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Bas, Zelf denk ook dat het de Merwehaven is. En dat zeeschip voor de wal is aan de schoorsteen te zien een Cubaan van Fidel Castro.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Kapitein Spok schreef: 24 sep 2019 19:24
klipper schreef: 24 sep 2019 15:49 enkele elevators waren bewoond, en dat was te zien ook . Aan het eind van de dag pakte de elevatorschipper de waterslang en spoot alles netjes schoon. Het was vroeger niets bijzonders dat er een gezin op de veter woonde. Zo ook in Amsterdam, daar werden of werd een drijvende stukgoedkraan (kranen) ook door een gezin bewoond, alles zag er punctueel uit. Gr
In de jaren vijftig zaten we vast in de grind en lagen dus elke reis op een baggermolen in de buurt van Stevensweert en Maasbracht.
De bemanningen van zo'n molen kwamen vaak uit Sliedrecht en omstreken en (ver)bleven de hele week op de molen. Ik ben in die tijd regelmatig in zo'n woning onderdeks geweest, en ik kan niet anders zeggen dan dat het daar heel wat ruimer was dan toen bij ons aan boord.

Ik kan me heel goed vorstellen dat er op zo'n elevator ene vergelijkbare ruimte was. En als je dan de keuze hebt om op zo'n elevator in je eigen woning te leven of anders bij je (schoon)ouders op een kamertje in te moeten wonen, dan lijkt me de keuze gauw gemaakt.

En met de huidige woningnood in Nederland en vooral inde randstad, denk ik dat die tijden weer terug komen.
Dat een bewoonbaar hoekje op de werkplek, als een geschenk uit de hemel wordt aanvaard.
Dat heeft tot begin 60er jaren geduurd dat er gezinnen op sommige elevators woonden.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie