Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door klipper »

De schepen met de deklast, waren toen geen relatief kleine schepen. De hele grote schepen werden voor andere transporten gebruikt. Gr
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door navigatie »

Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond :oops:
grt Wim
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Gerrit »

navigatie schreef: 13 mei 2019 08:58 Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
gezien dat het al een iets oudere foto is,is het maar de vraag wat versta je in die tijd onder kleinere schepen.
ik zie er gezien de tijd geen kleinere schepen in,in die tijd denk ik dat er nog zat schepen waren van een 100 tot 300 ton.
Nu als ik uit mijn raam kijk en ik zie een schip voor bij komen, bestaande uit 32 tjalkjes van 100 ton
Dan zijn het kleinere kleinere schepen ja al tans zo kijk ik er tegen aan.
gr. Gerrit
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kapitein Spok »

navigatie schreef: 12 mei 2019 21:15 Die schepen met die deklasten liggen nog lang niet aan de ijk en hebben toch flinke deklasten.
Ik denk dan, misschien wel copra in zakken?
Wel apart, zoveel lading in relatief kleine schepen.
Er liggen ook nog de nodige schepen tussen zonder deklast.

grt Wim
Wim, met de ogen van nu zijn dit inderdaad kleine schepen.
Maar begin jaren vijftig waren dit echt wel grote schepen.
Op het Julianakanaal waren er bij de sluizen aparte ligplaatsen voor grote en voor kleine schepen.
Tot die laatste categorie werden de schepen kleiner dan 400 ton gerekend, dus was een kempenaar al een groot schip.
En de meeste schepen die ik hier met een grote deklast zie liggen zijn beslist groter dan een kempenaar.
Ik zie ook nog een klipper liggen met een deklast, maar die zou heel goed een laatste rest uit een ruim van een zeeboot geladen kunnen hebben.

De schepen zonder deklast, liggen allemaal een stuk dieper dat de deklast schepen. Die hebben dus echt een andere lading in.

Wat mij opvalt is dat er in die tijd nog zoveel schepen met een (half)open stuurbak (Erdaldoos) voeren.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat deze schepen toen al overwegend vletwerk in de haven deden, en dus maar af en toe echt in de vaart waren.
Ik weet van een telg uit het geslacht van Laak, die weliswaar iets jonger is dan ik, maar waarvan altijd gezegd wordt dat ze geboren is op rij X schip nummer: (ik dacht in de twintig) Waalhaven Rotterdam.
Dus die eindeloze rijen, waarvan een tijdje geleden hier nog prachtige foto's te zien waren, waren er al midden jaren vijftig.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_11910-2.jpeg
NL-RtSA_4121_11910-2.jpeg (167.5 KiB) 1500 keer bekeken
Drukte in de Leuvehaven in juni 1970.
gr.Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

Die kraak, tweede van de wal af rechts is de "Liberté" Spijkerman. Later is daar de opbouw van de "Spes"van Zuiddam op gekomen toen dat schip naar de sloop ging, De kraak ligt ingekort als "Aurora" in Leeuwarden.is onder die laatste naam ook nog van Andries de Weerd geweest.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

navigatie schreef: 13 mei 2019 08:58 Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond :oops:
grt Wim
Het zal wel een grote partij onverkocht goed uit een zeeschip geweest zijn en als liggen en/of varen bevracht. en sleepschepen waren goedkoper in liggeld en als er geen liefhebbers meer waren mochten de motorschepen ook mee doen.
Heel ligt spul in balen Copra, maniokwortels, zeg het maar. Volgens bijschrift 1952 , toen waren er nog wel open stuuhutten.
Groet, Kees.
kabo schreef: 12 mei 2019 15:16
NL-RtSA_4117_1976-6158.jpeg
Ze liggen allemaal in de Merwehaven met dekkleden van Bingham in nov. 1952, maar wat zat er in. Want er liggen er nog al een paar.
gr.Bas
De vierde van af rechts doet me denken aan de sleepklipper "Zeelands Luister"die in Rotterdam aan de wal gestaan heeft en nu in in Ooltgensplaat staat.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
vaartips
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2014 13:07

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door vaartips »

Binnenvaarder schreef: 11 mei 2019 08:58 Op mijn scheepje zat ook een kleine dreg als achteranker, nooit gebruikt.
mvg
Geert
Hoe zat dat dan? Wat was het doel van die dreg aan de kont?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door k-k »

Meestal wegens de voorschriften. Op sleepschepen werd het achteranker gebruikt om te remmen. De grotere sleepschepen hadden bijna allemaal een motor aan de lier staan. Op een motorschip was het achteranker gebruik niet zo populair. Zat veel te dicht bij de schroef. Gr. Klaas.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door ossebaar.j »

Ik heb geleerd dat het achteranker bijv op getijdewaters gebruikt werd . Op de duwvaart worden de achterankers gebruikt om te op stroom kopvoor voor anker te gaan .
De dergankers zag je veel op oost europesche binnen schepen , omdat ze op de rijn weinig efect hadden .
Plaats reactie