Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Oud Rotterdam

Bericht door Wrijfhout »

Soms is het maar goed dat het komkommertijd op het forum is, dan kom je nog eens toe aan andere dingen; zoals het inscannen van oude kaarten. Vandaag kreeg ik onderstaand plaatje onder ogen en daarop ontdekte ik toch wat interessante dingen,

Afbeelding
De foto is omstreeks 1925 gemaakt schat ik, aan de Boompjes liggen enkele schepen van de Batavierlijn van Wm. H. Müller afgemeerd. Die onderhield een geregelde dienst op Londen waar de schepen in de schaduw van de Tower Bridge werden gelost. Heb altijd gedacht dat er een 'gewone' bak langszij van de Batavier II lad, maar bij nader inzien blijkt het om een zgn. 'peelaak' te gaan. Het kromme helmout van het klaphekken roer is duidelijk zichtbaar. Het schip - met recht getrokken den - is geladen met pakken turfstrooisel. De letter G.V. zouden wel eens Griendtsveen kunnen betekenen. Daar stond n.l. een grote turfstrooisel fabriek.

Afbeelding
Een van de Batavier-schepen onder de Tower Bridge in Londen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam

Bericht door Kees Keijzer »

harry;
Dat Griendtsveen, zou wel een zo kunnen zijn, van Griendtsveen heette het bedrijf in Helenapeel dacht ik.
In de boeken van Anton Kortooms wordt het bedrijf ook ten tonele gevoerd oa. in Beekman en Beekman .
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Oud Rotterdam

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Klopt Kees, ik heb deze reclamefoto al eens eerder laten zien,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam

Bericht door pieter53 »

De handel in de turf ontstond in 1852 toen de gebroeders Van de Griendt uit Den Bosch van de gemeente Deurne circa 650 hectare hoogveen kochten.
Dit en meer is te vinden op https://mediatheek.thinkquest.nl/~jrc181/turf.htm
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Rotterdam

Bericht door klipper »

Een vraag, het heeft wel niets met oud Rotterdam te maken maar het gaat over het volgende over de kanalen in het noorden is van alles gepubliseerd. Over de kanalen in de Peel echter maar weinig. Weet iemand wat?. en eventueel wat fotos laten zien. Bij voorbaat dank. Gr
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Oud Rotterdam

Bericht door Tim76 »

pieter53 schreef:Foto van John
Heeft iemand een idee van de scheepstypes die op deze foto te zien zijn.
Van die voorste twee heb ik geen idee; het scheepje dat geboomd wordt zou een voorloper van een beurtmotor kunnen zijn. Achter dat "melkschuitje" (zal ik het maar noemen) ligt in elk geval een tjalk, en daarvóór ook eentje, en mogelijk dáár weer voor óók een. Opzij van die tweede ligt ook nog wat, maar dat is niet te identificeren. De meest buitenste is denk ik een kraak, het scheepje daartussen heel misschien ook wel. Tegen de peilers van de spoorbrug ligt een ijzeren beurtmotor, dacht ik waar te nemen.

Ik vond ook nog een andere mooie plaat van dit plekje:Hier. Te groot om op het forum te laten verschijnen, helaas. Als je de achtergronden met elkaar vergelijkt, dan lijkt het wel of op John's plaat een stukje van de Kolk achterin is gedempt en er een flinke tast hout opgeslagen ligt. Na uitvergroten lijkt het of er trams onder de boogbrug door rijden; dat is op de Wiki-plaat niet het geval. Wel ligt daar nog een scheepstype op dat ik niet herken, maar wellicht iemand anders?

Hoe dan ook een mooi tijdsbeeld, zeker als je de foto's met elkaar vergelijkt en tegen de huidige achtergrond houdt!

Groeten van Tim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam

Bericht door pieter53 »

Bedankt Tim. Tja, die voorste twee, juist dat wilde ik nu zo graag weten.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam

Bericht door John 1001 »

Twee foto's van de Kolk waar je kunt zien dat het achterste stuk is gedempt, dat moet dan zo tussen 1900 en 1930 gebeurd zijn :lol:

Gr John

Afbeelding

Afbeelding
Gruun't Uut grunn

Vroeger was alles beter .........

ALLES !!.........

Behalve De Toekomst !!......
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Oud Rotterdam

Bericht door Tim76 »

Bedankt, John! Mooi! :wink:

Zou ik die tweede plaat in HR mogen hebben? (Zie PB!)

Groeten van Tim
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Oud Rotterdam

Bericht door Jan Kroes »

pieter53 schreef:Tja, die voorste twee, juist dat wilde ik nu zo graag weten.
De beheerder/maker van de site doet niet moeilijk, die noemt ze gewoon "Marktschuiten". :lol:
Plaats reactie