Oud Rotterdam.
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 22 mar 2009 23:51
Re: Oud Rotterdam.
1961 Stukgoed geladen voor Amsterdam met ome Gerrit Wennemers
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Oud Rotterdam.
Als ik zo eens naar die "HERMEN" kijk heeft die stortgoed in.En op welk schip zat die ome Gerrit dan ?
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Oud Rotterdam.
gr.Bas
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Oud Rotterdam.
Ik denk dat "ome Gerrit "op de Gezina voer Kees.
Kan mij vaag herinneren dat stukgoed van een boot in Rotterdam naar een boot in Amsterdam onder "vletwerk" viel, en dus buiten de beurs om ging.
Vaak even snel gedaan. Wie weet daar nog wat van ? Dit deed ik vaak in 1961.
Karel
Kan mij vaag herinneren dat stukgoed van een boot in Rotterdam naar een boot in Amsterdam onder "vletwerk" viel, en dus buiten de beurs om ging.
Vaak even snel gedaan. Wie weet daar nog wat van ? Dit deed ik vaak in 1961.
Karel
Re: Oud Rotterdam.
rotterdam naar amsterdam met lading stukgoed was geen vletwerk. Dat was alleen in de haven gebieden , in R,dam was het vrij van beursplicht. Wat betrefd stukgoed Rotterdam-Amsterdam ,was er door slimmerikken het volgende bedacht, op de beurs werden de stukgoed reizen afgeroepen met de clausule, Hijstuig stellen tot 500 kg. Zodoende kon een groot deel niet reflecteren op dit transport. Dat tot 500kg viel niet onder keurings eisen. In schippers jargon werd er gesproken over ZWENDELTUIGEN. Op de amsterdamse beurs ,werden stukgoed ladingen afgeroepen met de clausule (eventueel met boomstammen) . Vaak waren geen boomstammen aanwezig. Er waren nogal wat schippers die pasten voor boomstammen, bang voor schade!. Ook waren er beurs schipper die voor een beurt vaart bedrijf invielen, met gebruik van een tijdelijke beurtvaart vergunning. Al met al wekte dat in een slechte periode met weinig werk nogal wat wrevel op. De uitholling van het beurs systeem was eigenlijk al in de 60er jaren al begonnen. Gr
Re: Oud Rotterdam.
gr.Bas
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Oud Rotterdam.
Foto gemaakt tussen 1954 en 1962.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Oud Rotterdam.
Een vader van een van de Beatles werkte hier aan boord als ,ik meen ,steward...
Ik dacht van Ringo.
Dominion Monarch
Groeten
Jan
Ik dacht van Ringo.
Dominion Monarch
Groeten
Jan
Re: Oud Rotterdam.
gr.Bas
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Oud Rotterdam.
Die foto heb ik al eens op het binnenvaartforum gezet. Foto is van na 1961 toen is de CATHARINA omgebouwd tot motorschip met 116 pk Klöckner Deutz bij Swijnenburg in Beek en Donk. Het schip had de afm. 44x6.60x1.27 en was 213 ton Het schip was eigendom van J.J. de Kurver uit Rotterdam, zoon Gerrit die al ruim 60 jaar een maat van me is staat de hoopjes mais weg te scheppen om de luiken dicht te leggen, hij zal wel naar een Brabantse of Limburgse bestemming moeten , misschien wel naar Beringe aan de Noordervaart, daar was de toegestane diepgang maar 1.65m. Het schip was rond 1900 gebouwd in Kralingse Veer voor een Duitse opdrachtgever voor de vaart op de Neckar, Het schip is eind 70 er jaren gesloopt in Lekkerkerk.
Zo heeft een foto een verhaal
Zo heeft een foto een verhaal
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.