Oud Rotterdam.
Re: Oud Rotterdam.
De schepen met de deklast, waren toen geen relatief kleine schepen. De hele grote schepen werden voor andere transporten gebruikt. Gr
Re: Oud Rotterdam.
Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond
grt Wim
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond
grt Wim
Re: Oud Rotterdam.
gezien dat het al een iets oudere foto is,is het maar de vraag wat versta je in die tijd onder kleinere schepen.
ik zie er gezien de tijd geen kleinere schepen in,in die tijd denk ik dat er nog zat schepen waren van een 100 tot 300 ton.
Nu als ik uit mijn raam kijk en ik zie een schip voor bij komen, bestaande uit 32 tjalkjes van 100 ton
Dan zijn het kleinere kleinere schepen ja al tans zo kijk ik er tegen aan.
gr. Gerrit
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Oud Rotterdam.
Wim, met de ogen van nu zijn dit inderdaad kleine schepen.
Maar begin jaren vijftig waren dit echt wel grote schepen.
Op het Julianakanaal waren er bij de sluizen aparte ligplaatsen voor grote en voor kleine schepen.
Tot die laatste categorie werden de schepen kleiner dan 400 ton gerekend, dus was een kempenaar al een groot schip.
En de meeste schepen die ik hier met een grote deklast zie liggen zijn beslist groter dan een kempenaar.
Ik zie ook nog een klipper liggen met een deklast, maar die zou heel goed een laatste rest uit een ruim van een zeeboot geladen kunnen hebben.
De schepen zonder deklast, liggen allemaal een stuk dieper dat de deklast schepen. Die hebben dus echt een andere lading in.
Wat mij opvalt is dat er in die tijd nog zoveel schepen met een (half)open stuurbak (Erdaldoos) voeren.
Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat deze schepen toen al overwegend vletwerk in de haven deden, en dus maar af en toe echt in de vaart waren.
Ik weet van een telg uit het geslacht van Laak, die weliswaar iets jonger is dan ik, maar waarvan altijd gezegd wordt dat ze geboren is op rij X schip nummer: (ik dacht in de twintig) Waalhaven Rotterdam.
Dus die eindeloze rijen, waarvan een tijdje geleden hier nog prachtige foto's te zien waren, waren er al midden jaren vijftig.
Re: Oud Rotterdam.
gr.Bas
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Oud Rotterdam.
Die kraak, tweede van de wal af rechts is de "Liberté" Spijkerman. Later is daar de opbouw van de "Spes"van Zuiddam op gekomen toen dat schip naar de sloop ging, De kraak ligt ingekort als "Aurora" in Leeuwarden.is onder die laatste naam ook nog van Andries de Weerd geweest.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Oud Rotterdam.
Het zal wel een grote partij onverkocht goed uit een zeeschip geweest zijn en als liggen en/of varen bevracht. en sleepschepen waren goedkoper in liggeld en als er geen liefhebbers meer waren mochten de motorschepen ook mee doen.navigatie schreef: ↑13 mei 2019 08:58 Dat klopt gedeeltelijk natuurlijk wel.
Ik dacht met de grootte van de schepen misschien een idee te opperen waar de lading naar toe zou kunnen gaan.
Bijv. liggen of varen met Nederlandse bestemmingen.
Als de lading uiteindelijk voor Duitsland bestemd zou zijn waren er misschien toch wel grotere schepen gebruikt.
Ik schat het toch in van een na-oorlogs plaatje?
Misschien weet Kees hier wel iets meer over.
Ik heb geen beurs achtergrond
grt Wim
Heel ligt spul in balen Copra, maniokwortels, zeg het maar. Volgens bijschrift 1952 , toen waren er nog wel open stuuhutten.
Groet, Kees.
kabo schreef: ↑12 mei 2019 15:16 Ze liggen allemaal in de Merwehaven met dekkleden van Bingham in nov. 1952, maar wat zat er in. Want er liggen er nog al een paar.
gr.Bas
De vierde van af rechts doet me denken aan de sleepklipper "Zeelands Luister"die in Rotterdam aan de wal gestaan heeft en nu in in Ooltgensplaat staat.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Oud Rotterdam.
Hoe zat dat dan? Wat was het doel van die dreg aan de kont?Binnenvaarder schreef: ↑11 mei 2019 08:58 Op mijn scheepje zat ook een kleine dreg als achteranker, nooit gebruikt.
mvg
Geert
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Re: Oud Rotterdam.
Meestal wegens de voorschriften. Op sleepschepen werd het achteranker gebruikt om te remmen. De grotere sleepschepen hadden bijna allemaal een motor aan de lier staan. Op een motorschip was het achteranker gebruik niet zo populair. Zat veel te dicht bij de schroef. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Oud Rotterdam.
Ik heb geleerd dat het achteranker bijv op getijdewaters gebruikt werd . Op de duwvaart worden de achterankers gebruikt om te op stroom kopvoor voor anker te gaan .
De dergankers zag je veel op oost europesche binnen schepen , omdat ze op de rijn weinig efect hadden .
De dergankers zag je veel op oost europesche binnen schepen , omdat ze op de rijn weinig efect hadden .