Een verhaal verhalen.

Alles over binnenscheepvaart
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Een verhaal verhalen.

Bericht door Brittelhaak »

Ik weet niet of dit aanslaat, maar wij zijn en hebben allemaal wel eens iemand voor de gek gehouden, dat zal nu nog wel gebeuren, of iets raars meegemaakt noem maar op.
Daarom leek het mij leuk om juist dat op papier te zetten oa.

Net voor het vooranker gaan de scheepsjongen op zijn eerste reis het anker nat laten gooien,
dan houdt hij beter. (hoe lang duurt het voor hij er achter komt)

Of de uitdrukking,…... gooi maar in ruim zeven………en waar komt die uitdrukking vandaan.

Ik ben benieuwd wat er nog meer voor verhalen en gebeurtenissen loskomen.

Groeten Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Roy-

Bericht door Roy- »

Tsja, waar komt een geintje vandaan, of hoe vaak wordt het toegepast.
Ik ken er wel een paar hoor !. Laten we maar eens beginnen met dat anker.

We kwamen van Grangemouth met staal voor Antwerpen. T.h.v Walsoorden liet ik de scheepsjongen zien hoe snel er roest vorming op de kettingen en ankers had plaats gevonden. En dat na een oversteek van de Noordzee !. Dat dit voor de Kruisschans wel eens voor problemen kon zorgen werd hem al snel duidelijk. Mogelijk moest daar het spijker er toch even onder gegooid worden !. In zulke "noodsituaties" konden we geen grappen als een weigerende kabelaring en spil gebruiken.
De knul vond het ook maar een linke situatie en vroeg zich af wat je hier nu tegen moest doen. Ik vertelde hem dat er drinkwater over gegooid moest worden en dat hij 2 emmers met drinkwater van achter moest halen. Ik zie de knul nog met 2 x 10 liter water de afstand van 91,40 m. zwoegend overbruggen...................
Nu je zelf een dag of drie ouder bent denk je nog wel eens aan die knul terug. Mischien heeft hij toen al het begin van een hernia opgelopen.
Maar ja, toen was het wel lachen. Voor iedereen, behalve een welliswaar.

m.v.g. Roy
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Afbeelding[/quote]
1974 lag ik in Brakel net boven de pont voor anker als schipper op het sleepschip Exotica 2443 ton 125x 12.00x 2.80
Mijn vrouw was net bevallen van ons eerste kindje en kwam in brakel weer aan boord, heb even aan de pontschipper gevraagd om naar het schip te varen, was handiger dan alles in de roeiboot.
Nauw dat was geen enkel probleem, daar kwam het spul aan in donker, de klep op het gangboord gelegd en wij konden zo met de kinderwagen en koffers op het schip stappen, ik heb toen een tientje fooi gegeven.
nogmaals bedankt, zullen ze dit nog (mogen)doen?
vraag mij af, is dit de zelfde pont??

foto van Brander geplaatst bij pontveren.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Prachtig vehaal Roy, als ik mijn ogen dicht doe zie ik het helemaal voor me,
Kan hier niet genoeg van krijgen.

Als wij op een zonnige dag niets te doen hadden!! lokten wij de scheepsjongen wel eens uit, dan ging de schipper en ik een wedstrijdje werplijngooien doen, de scheepsjongen die van een afstand meekeek kwam dan langzaam aanscharrelen, wat zijn jullie aan het doen? wij doen wie het verst kan gooien! mag ik ook meedoen? jawel, om een wedje wie verliest haalt een kratje bier (uit een dorp 5 km verderop) oke, doen we.
Je snapt het al wij gooiden eerst niet zo ver en hij mocht als eerste werpen, jawel ver voorbij ons, hij begon al te grijnsen, ja en toen wij hè.
En daar ging die heen, het kratje hoefde hij later niet meer te betalen, maar is wel een paar uurtjes onderweg geweest.

Groeten Henry
FEIERABEND
Afbeelding
kulletje
Berichten: 286
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:15
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

?

Bericht door kulletje »

ze blijven leuk.

iedereen ken de sluis gaarkeuken wel. tussen stroobos en zuidhorn. we hebben een matroos aan boord verteld dat we zo een gaarkeuken tegen kwamen. hij wist wel wat dat was ( in dienst meegemaakt denk ik). we hebben hem wijs gemaakt dat je hier dus o.a. soep kon krijgen. omdat het een koude winterdag was hadden we wel zin in erwtensoep. de jongen in kwestie leekt het wel wat en hij wilde ons wel trakteren. dus hij dapper met een pan onder zijn arm en 5 euro in zijn hand naar boven en kwam dus later, met pan over zijn hoofd (uit schaamte) en met 5 euro terug naar boord.
dus geen soep van de gaarkeuken maar soep uit eigen keuken, want hij had ons ten slotte soep beloofd;-)

zeker weten dat hij nog steeds hier van baalt, maar zijn soep was toch ook wel lekker
pluijm

Bericht door pluijm »

Laat ik mezelf maar eens te kijk zetten n.a.v. bovenstaande anker verhalen.
In 2006 heb ik met de MV SALINE een drieweekse reis gemaakt.
Kapitein Harrie Grijpstra, die toen we na zes dagen varen voor Castellon gingen ankeren me vroeg om het anker nat te gooien. Ondanks mijn argwanende vragen en desondanks de ontwijkende antwoorden heb ik Harrie maar een plezier gedaan.
Alleen :oops: :oops: :oops:
Hier had ik niet op gerekend;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm
kees

een verhaal verhalen

Bericht door kees »

ik denk bietencampagne 1998 of1999.
Het is zaterdag en mijn zwager ligt met zijn beunschip achterin het zandgat van cuijck.
Wij zijn leeg opvarig richting born maar hadden wat tijd over dus besluiten we een avondje te buurten daar.
We schieten bij een werkendammer opzij die buitenop m,n zwager ligt en maken vast.
Ik zie die man zijn wenkbrauwen ophalen en loop naar hem toe en vraag aan hem of hij ook het bietensteiger kan aanwijzen.
Hij zegt:ik dacht al dat je verkeerd zat met die deklastschotten, in een zandgat . je bent hier helemaal verkeerd hoor ,er worden hier geen bieten geladen.
Ik zeg ow nou dan ga ik maar een bakkie doen bij m,n zwager en vertrek weer. :wink:
gr Kees
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Geweldig Jan, en helemaal met die foto`s erbij, en.....heb je het anker nog kunnen raken, of moest je een nieuw emmertje halen?

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Deze had ik al bij communiceren staan,

Eens kwam de mobilofoon in de scheepsvaart, geweldige uitvinding maar te duur voor de meesten in het begin, dus dan er zelf maar eentje maken om interesant te doen.
Een stuk bezemsteel zwart schilderen, op de stuurhut plaatsen en een telefoonhoorn met snoer, als er een schip tegemoet kwam begon je te praten en stiekem kijken waneer de verekijker voor de dag kwam,
Maar als er wel een schip met mobilofoon aan kwam, zo snel mogelijk die stok van de stuurhut halen.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Brittelhaak schreef:1974 lag ik in Brakel net boven de pont voor anker als schipper op het sleepschip Exotica 2443 ton 125x 12.00x 2.80
Mijn vrouw was net bevallen van ons eerste kindje en kwam in brakel weer aan boord, heb even aan de pontschipper gevraagd om naar het schip te varen, was handiger dan alles in de roeiboot. Nauw dat was geen enkel probleem, daar kwam het spul aan in donker, de klep op het gangboord gelegd en wij konden zo met de kinderwagen en koffers op het schip stappen, ik heb toen een tientje fooi gegeven.
nogmaals bedankt, zullen ze dit nog (mogen)doen?
vraag mij af, is dit de zelfde pont??
Groeten, Henry
Het zou hetzelfde pontje kunnen zijn Henry. In jouw tijd zat daar een zekere Haubrich op, die man was schipper op een grote Franse Motor geweest en is later pontbaas in Brakel geworden. Die schreef mij eens een brief en stuurde foto's toen ik in 1981 een artikeltje in de Schuttevaer over die schepen had geschreven,

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie