Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Kees, Bedank Jaap maar voor de info. Weten we weer iets meer. Zat tot midden 1962 in Groningen op school. De foto, die hij had, is waarschijnlijk dezelfde als die in de Beeldbank Groningen, waarvan ik de link plaatste. Ben wel benieuwd hoe ze het spul onder de Noorderhoge brug door hebben gekregen. Lijkt me op het ponton hoger dan 7 meter. Misschien het laatste eindje de tanks laten drijven. Typisch dat daarvan niets in de krant(en) is terug te vinden. Ben altijd weer verwonderd dat dit soort info boven water komt. Gr. Klaas.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas; Ik heb hier de gids voor de binnenvaart van 1963 en daar heeft het van Starkenborghkanaal van Stroobos tot de Oostersluis maar drie vaste bruggen dat zijn dus Eibersburen en de beide spoorbruggen. Mijn vraag is was de Noorderhogebrug er toen al ?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Hier heb je hem Kees. Vanaf Gaarkeuken was het de 4e "tafelbrug". Was in principe een beweegbare brug, maar de doorvaarhoogte in gelichte stand was rond de 7 meter. Inmiddels is deze brug al twee keer vervangen door een vaste brug en heet nu als ik het goed heb Noordzeebrug. Eibersburen had wel een beweegbare brug, maar die was erg smal. Is er minstens 2x afgevaren, o.a. door de Gerda José. Dat zal in 1965 zijn geweest en rond de 8e mei. Het Esso depot lag tussen de spoorbrug en Noorderhoge brug. Vanaf de spoorbrug het eerste depot. Het tweede was van de Fina en daar gelijk naast zat de Gulf. Verderop bij het Oosterhamrikkanaal zat het Texaco/Chevron depot. Nog weer iets verder Shell met daar schuin tegenover BP. Toen het Shell depot wegging zijn die door gaan stromen bij BP. Wat Chevron heeft gedaan weet ik niet. Esso is uit Groningen vertrokken en in Zwolle met BP verder gegaan. Het Gulf en Fina depot zijn samengetrokken, maar wie dat depot beheert weet ik zo niet. Gr. Klaas.
Bijlagen
1970 Noorderhogebrug 2-1.jpg
1970 Noorderhogebrug 2-1.jpg (90.94 KiB) 838 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas;
Jaap heeft nog twee foto's op gestuurd; één van het depot met de ACHERNAR en de andere van het transport, ze zijn van 1963, niet zo mooi maar het zijn denk ik copyen van een krant;
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Gert Schouwstra »

Kees Keijzer schreef:Klaas; Ik heb hier de gids voor de binnenvaart van 1963 en daar heeft het van Starkenborghkanaal van Stroobos tot de Oostersluis maar drie vaste bruggen dat zijn dus Eibersburen en de beide spoorbruggen. Mijn vraag is was de Noorderhogebrug er toen al ?
Gr, Kees.
Kees, die brug in het van Starkenborghkanaal heet eigenlijk de Noordzeebrug en hij is gebouwd in 1973.
Het dorp net ten noorden van het kanaal heet wel Noorderhoogebrug en het is zo genoemd naar een brug in het Boterdiep.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Heet nu inderdaad Noordzeebrug, maar hoe zou de oude tafel(hef)brug hebben geheten? Heb hier een oud (vooroorlogs) kaartje waar de basculebrug over het Boterdiep op staat. Nu ligt er een nieuwere brug een paar honderd meter verderop. Zal het kaartje even scannen en erbij plaatsen. Leuk dat er nog zoveel reacties met foto's (zelfs met een Haasje er op) komen en dank daarvoor. Nog even verder gezocht naar de naam van de brug in de beschrijving van het Van Starkenborghkanaal uit 1939 en daar kom ik niet verder dan: Hefbrug in den weg naar Bedum, wijd 22 m, hoog in gestreken stand 4 m, in geheven stand 7 m .Gr. Klaas.
1970 Noorderhogebrug 1.jpg
1970 Noorderhogebrug 1.jpg (118.45 KiB) 85 keer bekeken
1970 Noorderhogebrug 2.jpg
1970 Noorderhogebrug 2.jpg (106.89 KiB) 85 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Gert Schouwstra »

Nu snap ik de vraag: Die eerste tafelbrug heette: "Hefbrug over het van Starkenborghkanaal te Noorderhoogebrug" en is in 1935-1937 gebouwd, toen het kanaal daar is gegraven. De naam werd dus algauw Noorderhoogebrug, maar in werkelijkheid lag de brug met die naam vanaf de Middeleeuwen iets noordelijker in het Boterdiep. Vandaar dat de nieuwe brug in 1973 de naam "Noordzeebrug" kreeg.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Gert, Bedankt voor je info. Samen komen we er wel! We losten rond 1970 regelmatig bij het Gulf depot net ten Westen van deze brug. En voor mij heette deze brug Noorderhoogebrug. In je brein vindt zoiets een plekje en je vraagt je dan niet verder af hoe je aan die naam komt en of de brug werkelijk wel zo heet. Een tijdje geleden hadden we een soortgelijke discussie over de Vissersbrug/Kranebrug. Het leuke van dit soort discussies is dat je je daardoor wat meer in de historie verdiept en er van veel kanten hulp komt. En dat geeft toch een fijn gevoel. Gr. Klaas.
unikap
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door unikap »

schippers behuizing langs Hoornsediep.jpg
schippers behuizing langs Hoornsediep.jpg (140.25 KiB) 886 keer bekeken
Bericht door unikap » 24 mei 2020 18:55

Op 29-9-1964 verhuisden wij van Wageningen naar Groningen. In Wageningen kwamen behoorlijke binnenvaartschepen langs, maar het was äfstandelijker dan in Groningen waar je kilometerslange grachten en kanalen had boordevol met tjalken, aken en steilstevens vergezeld van een opduwer. Bovendien kwamen er coasters hout brengen en ze werden er op 2 km van huis gebouwd bij Gideon. De eerste beste vrije woensdagmiddag ben ik toen als 10-jarige de halve stad doorgefietst om het allemaal te zien.
Ook in die tijd was er langs het Hoornsediep of eigenlijk N.Willemskanaal aan de westzijde een soort hutje te zien met struikgewas eromheen. Nieuwsgierig ben ik daar eens wezen kijken en van het noorden uit gezien bleek het de achterkant van een tjalk te zijn. Er woonde een vriendelijk oud baasje in, maar op zeker moment was zijn spulletje en erf met wat kippen weg. Toen kwam de verbreding van het N.Willemskanaal daarbij langs en werd de v.Ketwich Verschuurbrug gebouwd. Vanuit zijn woonboot zou Rehoboth het spul hebben kunnen zien liggen. Uit mijn hoofd heb ik het nog eens nageschetst:
groeten unikap
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Kapitein Spok »

Unikap, heel mooi en een prachtig verhaal.
In 1964 zal het tjalkje al te klein en wellicht ook in te slechte staat zijn geweest om nog te kunnen varen.

Maar het zou ook heel goed kunnen dat dit vriendelijke oude baasje heel creatief van de eerste sloopregeling die begin jaren zestig is ingevoerd gebruik heeft gemaakt. Schippers die gebruik maakten van die regeling, kregen per ton, en bij gemotoriseerde schepen ook nog per pk, tot hun levenseinde een toelage op de AOW. Voorwaarde was wel dat het schip echt gesloopt werd. En als je dan een klein stukje onland kon kopen of pachten en je zette daar de paar laatste meters van je gesloopte schip op, dan woonde goedkoop en in in je vertrouwde woninkje.

Het maar een gedachte, misschien zit ik er helemaal naast, maar ik dit kwam zomaar bij me op toen ik dit zo zag.
Plaats reactie