Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

We gaan verder...

Afbeelding
In het Verbindingskanaal, waar nu de Rival ligt die vroeger van Rieks Hamminga was, zien we twee schepen van waarschijnlijk in die tijd al, 'campagneschippers'. Dat wil zeggen dat de schepen alleen nog in de vaart kwamen tijdens de aardappel- of bietencampagne. Het gezin woonde aan boord en het ruim werd bij de woonruimte aangetrokken. Dat ging vaak makkelijk omdat er een deurtje van de roef naar het ruim was. Volgens mij werd dat wel het 'lijkendeurtje' genoemd. Als er een overledene aan boord was kon die makkelijker door het ruim van boord worden gehaald...

Afbeelding
Deze ligplaats voor 'pensionados' herinner ik mij nog goed. Ik vond het altijd machtig interessant om langs de afgemeerde schepen te wandelen, er was altijd wat te zien. Dat kwam omdat er veel buiten werd geleefd. Jammer dat die ligplaatsen zo nodig moesten verdwijnen, het verlevendigde het stadsbeeld.

Afbeelding
Er lagen nogal een paar schepen voor het station. Met de Kerstdagen werd het vaak nog veel drukker, dan kwamen de varende kinderen er meestal bij liggen.

Afbeelding
De Oosterhaven in de dertiger jaren schat ik. De Hunze X die een lijndienst op Hamburg onderhield ligt voor de wal. Hoe lang dit schip gevaren heeft en hoe groot het was, weet ik niet, maar dat kunnen anderen vast wel vertellen...

Afbeelding
Deze foto met de motorschoeneraak Presto stamt uit dezelfde periode vermoed ik.

Afbeelding
Een sprong in de tijd, we zijn zo'n dertig jaar verder. De omzetcijfers van de stad Groninger havens stemmen nog tot tevredenheid. De kuster Spica lost zijn houtlading, aan de 'stadse'kant van de Oosterhaven ligt de Trianca. Op de voorgrond ligt de motorspits Animo van Fransbergen langszij van de luxemotor Viod II van Smedeman. Wat ik niet weet is van wie die oliebootjes waren, van de Vries misschien die later in een houten barak een winkel boven de Oostersluis had?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Stef Wijma plaatste deze foto op het Kustvaartforum:

Afbeelding
Naar mijn idee ligt de Gebr. Cohrs II hier in het Schuitendiep. Links is volgens mij de verdwenen tabaksfabriek Gruno te zien. Maar misschien heb ik het wel volledig mis.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dit is al een oer oud plaatje Ben, volgens mij ligt deze sleepboot gewoon in de Oosterhaven met het graanpakhuis op de achtergrond. Maar dat gebouw links heb ik nooit eerder (bewust) gezien. Volgens mij is dat gesloopt en is daar later dat grote witte gebouw opgekomen dat je op de kleurenfoto kunt zien die er boven staat...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
fré
Berichten: 236
Lid geworden op: 17 jan 2005 13:12
Locatie: scheemda

Bericht door fré »

Even rondgoogelenleverthet volgende resultaat op, de tabaksfabriek Gruno was gevestigd aan de Winschoterkade en is vernietigd tijdens de oorlog.

Beiden hebben het dus bijhet rechte eind! De sleepboot ligt in de Oosterhaven, bij de invaart van het Schuitendiep op de achtergrond.
"De tijd zal 't leren"
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit is een foto van vlak na de oorlog, je ziet het Schuitendiep met de Steentilbrug. Bij de pijl heeft dan die bewuste fabriek gestaan.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

jammer voor mij dat je naar de namen van de oliebootjes vraagt Harry
van de spits van Hajo had ik kunnen vertellen dat het de Fata Morgana van Klaas de Groot is geweest, en de latere Amasus van Bosma
nog weer later was hij van Henk Eerkes die hem heeft laten slopen
maar ja ....dat wist je al
gr
leo
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

animo fransbergen

Bericht door t.fluks »

hallo Leo,
ik denk dat je nu een beetje in de war bent. Deze ''Animo"is door Hajo's
vader nieuw uitgehaald. De "Fata Morgana "die jij bedoelt, was het schip van de schoonvader van Klaas de Groot, die heeft toen de spits
"Donata"laten bouwen. De "Animo"heeft een aangebouwde kombuis, de "Fata Morgana"had zo'n Belgisch stookhok.
groet, Tammo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Tammo ik denk dat je gelijk hebt
ik moet mijn bril beter poetsen
ik vond de voor boeing eigenlijk al niet gelijken
maar werd op het verkeerde been gezet door het roefje voor de hut
vandaar
gr
leo
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Hallo Harry,

Een prachtig stukje cultuur historie heb je hier neergezet. Het lijkt wel of je mij als toekomstige 'stadjer' alvast een beetje wil inwijden. :lol:
.......en dan spot ik vandaag hier[dat is géén 1 aprilgrap] in het Bossche deze Grunniger, die zo uit jouw overzicht komt aangevaren lijkt het wel. Ruud en Anneke zullen wel weer op weg naar Frankrijk zijn vemoedelijk.

Groeten van Wim

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

wrijfhout schreef:De West Indischekade aan het begin van de jaren vijftig. Voor de kustvaarder Limfjord worden twee Franse spitsen gelost.
Op deze luchtfoto uit 1938 kun je de pas gereedgekomen maar inmiddels al lang weer gesloopte Bedumerbrug zien. De loswal waar de schepen op bovenstaand plaatje liggen is net niet meer zichtbaar op deze foto of was nog niet aangelegd. Hij zou uiterst rechts moeten staan.
@Wrijfhout, de loswal heb ik rood aangegeven. Ik kan me nog herinneren dat we daar als kinderen met het zand speelden.

Afbeelding
Plaats reactie