We gaan verder...
In het Verbindingskanaal, waar nu de Rival ligt die vroeger van Rieks Hamminga was, zien we twee schepen van waarschijnlijk in die tijd al, 'campagneschippers'. Dat wil zeggen dat de schepen alleen nog in de vaart kwamen tijdens de aardappel- of bietencampagne. Het gezin woonde aan boord en het ruim werd bij de woonruimte aangetrokken. Dat ging vaak makkelijk omdat er een deurtje van de roef naar het ruim was. Volgens mij werd dat wel het 'lijkendeurtje' genoemd. Als er een overledene aan boord was kon die makkelijker door het ruim van boord worden gehaald...
Deze ligplaats voor 'pensionados' herinner ik mij nog goed. Ik vond het altijd machtig interessant om langs de afgemeerde schepen te wandelen, er was altijd wat te zien. Dat kwam omdat er veel buiten werd geleefd. Jammer dat die ligplaatsen zo nodig moesten verdwijnen, het verlevendigde het stadsbeeld.
Er lagen nogal een paar schepen voor het station. Met de Kerstdagen werd het vaak nog veel drukker, dan kwamen de varende kinderen er meestal bij liggen.
De Oosterhaven in de dertiger jaren schat ik. De Hunze X die een lijndienst op Hamburg onderhield ligt voor de wal. Hoe lang dit schip gevaren heeft en hoe groot het was, weet ik niet, maar dat kunnen anderen vast wel vertellen...
Deze foto met de motorschoeneraak Presto stamt uit dezelfde periode vermoed ik.
Een sprong in de tijd, we zijn zo'n dertig jaar verder. De omzetcijfers van de stad Groninger havens stemmen nog tot tevredenheid. De kuster Spica lost zijn houtlading, aan de 'stadse'kant van de Oosterhaven ligt de Trianca. Op de voorgrond ligt de motorspits Animo van Fransbergen langszij van de luxemotor Viod II van Smedeman. Wat ik niet weet is van wie die oliebootjes waren, van de Vries misschien die later in een houten barak een winkel boven de Oostersluis had?
gr. Harry
Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.
Dit is al een oer oud plaatje Ben, volgens mij ligt deze sleepboot gewoon in de Oosterhaven met het graanpakhuis op de achtergrond. Maar dat gebouw links heb ik nooit eerder (bewust) gezien. Volgens mij is dat gesloopt en is daar later dat grote witte gebouw opgekomen dat je op de kleurenfoto kunt zien die er boven staat...
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Even rondgoogelenleverthet volgende resultaat op, de tabaksfabriek Gruno was gevestigd aan de Winschoterkade en is vernietigd tijdens de oorlog.
Beiden hebben het dus bijhet rechte eind! De sleepboot ligt in de Oosterhaven, bij de invaart van het Schuitendiep op de achtergrond.
Beiden hebben het dus bijhet rechte eind! De sleepboot ligt in de Oosterhaven, bij de invaart van het Schuitendiep op de achtergrond.
"De tijd zal 't leren"
animo fransbergen
hallo Leo,
ik denk dat je nu een beetje in de war bent. Deze ''Animo"is door Hajo's
vader nieuw uitgehaald. De "Fata Morgana "die jij bedoelt, was het schip van de schoonvader van Klaas de Groot, die heeft toen de spits
"Donata"laten bouwen. De "Animo"heeft een aangebouwde kombuis, de "Fata Morgana"had zo'n Belgisch stookhok.
groet, Tammo
ik denk dat je nu een beetje in de war bent. Deze ''Animo"is door Hajo's
vader nieuw uitgehaald. De "Fata Morgana "die jij bedoelt, was het schip van de schoonvader van Klaas de Groot, die heeft toen de spits
"Donata"laten bouwen. De "Animo"heeft een aangebouwde kombuis, de "Fata Morgana"had zo'n Belgisch stookhok.
groet, Tammo
Hallo Harry,
Een prachtig stukje cultuur historie heb je hier neergezet. Het lijkt wel of je mij als toekomstige 'stadjer' alvast een beetje wil inwijden.
.......en dan spot ik vandaag hier[dat is géén 1 aprilgrap] in het Bossche deze Grunniger, die zo uit jouw overzicht komt aangevaren lijkt het wel. Ruud en Anneke zullen wel weer op weg naar Frankrijk zijn vemoedelijk.
Groeten van Wim
Een prachtig stukje cultuur historie heb je hier neergezet. Het lijkt wel of je mij als toekomstige 'stadjer' alvast een beetje wil inwijden.
.......en dan spot ik vandaag hier[dat is géén 1 aprilgrap] in het Bossche deze Grunniger, die zo uit jouw overzicht komt aangevaren lijkt het wel. Ruud en Anneke zullen wel weer op weg naar Frankrijk zijn vemoedelijk.
Groeten van Wim
@Wrijfhout, de loswal heb ik rood aangegeven. Ik kan me nog herinneren dat we daar als kinderen met het zand speelden.wrijfhout schreef:De West Indischekade aan het begin van de jaren vijftig. Voor de kustvaarder Limfjord worden twee Franse spitsen gelost.
Op deze luchtfoto uit 1938 kun je de pas gereedgekomen maar inmiddels al lang weer gesloopte Bedumerbrug zien. De loswal waar de schepen op bovenstaand plaatje liggen is net niet meer zichtbaar op deze foto of was nog niet aangelegd. Hij zou uiterst rechts moeten staan.