Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Flip »

De Vissersbrug werd ook wel Kranebrug genoemd, deze naam stond destijds op de dreg voor drenkelingen, die bij het brugwachtershuis was gehangen. Brugwachter was in de 50-60er jaren Schaafsma, die ook klokken en horloges kon repareren.

Bron: https://www.grunn.nl

Groet,
Flip Buitenkamp
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Schier Hameete »

Nu met al dit zoek en speurwerk kan ik mooi bij alle foto's van de vaartocht door de stad Groningen de juiste namen bij de foto's zetten
dus alle speurders en zoekers mijn dank daarvoor.
gr schier
Afbeelding Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Nog nooit van Kranebrug gehoord, altijd Vissersbrug genoemd.

Harry, Zo leefde het ook in mijn hoofd, maar zal er door de jaren heen in vastgeroest zijn. Het kaartje dat ik raadpleegde zit in een oude vaarwijzer uit 1939. Jij moet er ook eentje hebben uit die periode. Maar net wat je zegt; Waarom en wanneer vond die naamsverandering plaats. Maar soms hebben dingen in de volksmond een andere naam dan de officiële.
Flip heb jij enig idee? Als je een van de brugwachters uit die periode kent, weet je je misschien meer te herinneren. Schaafsma moet de Alioth diverse keren voor de brug hebben gehad als die na lossing bij het Esso depot kwam keren. Ergens staat me bij dat die brug dan nog even open moest. Zat daar ook geen filiaal van De Gruyter? hadden lekkere potjes tomatensoep, die je als ik het goed heb aan moest lengen met melk.
Een keer zijn we achteruit terug gevaren naar Dorkwerd en is er bij menige bocht een knoop gelegd. Een drama om met het lege schip achteruit door al die bochten van het Reitdiep te krabbelen. Herinner ik me een keer dat we vanaf de centrale aan het Winschoterdiep leeg achteruit gingen en het roer even in de wal hapte. Achterste lagerhuis van de stuuras over de roef gebroken en de roerkoning krom. Een nieuwe lagerkap was niet direct te vinden, dus een tussenlager(huis) verplaatst en toen naar de werf om de roerkoning te richten. Helaas geen foto's van. Groeten, Klaas.
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Flip »

Nee Klaas, dat weet ik ook niet, dat was voor ik in Groningen,1974, kwam te wonen. Mogelijk dat Groninger Archieven uitkomst biedt.

Groet,
Flip Buitenkamp
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Flip, Bedankt voor je reactie. Hebben we nog eens iets om in te spitten. Zit momenteel even te stoeien met de indeling van het stuurhutdak van een modelbouwcoastertje uit 1967. Wel een algemeen plan, maar geen details. Eens kijken of er op een paar foto's wat te "halen" valt. Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik vond het wel leuk om even in de geschiedenis van dit gebiedje te duiken. Dit is een samenvatting van wat ik allemaal vond:

De Vissersbrug heeft veel langer Kranebrug geheten, namelijk vanaf de bouw van de eerste brug in de middeleeuwen tot na 1910. Pas in de vorige eeuw kwam de naam Vissersbrug in gebruik. In 1580 werd op het bruggenhoofd aan de stadskant de Kranepoort gebouwd. Hiervoor werden de resten van het klooster Aduard gebruikt. Dit klooster werd op last van Groningen als represaillemaatregel in 1575 grotendeels verwoest. De poort is rond 1880 weer afgebroken en de gevelsteen werd herplaatst in het gebouw van de Belastingdienst aan de Reitdiepskade 1. Nadat de Kranepoort was gesloopt raakte ook de naam Kranebrug langzaam buiten gebruik. In 1922 werd de brug vervangen door een nieuwe stalen brug en waarschijnlijk is toen ook de nieuwe naam, naast de oude, in gebruik gekomen.

In 1480 stond er al een hijskraan naast de brug aan het einde van het oude Reitdiep. In die tijd was er nog een flinke getijdewisseling in de stad, bij normaal tij was het verschil 1,25 meter, bij springvloed bijna twee meter. De vissers hadden hun ligplaats aan de Aa aan het einde van de Visserstraat. Om de stad te beschermen werden de kades van de Hoge der Aa en Lage der Aa opgehoogd. In 1636 werd onder de Kranebrug een keersluis gebouwd en uiteindelijk werden daar in 1673 de Kleine Spilsluizen aangelegd, welk bleven functioneren tot 1877. In dat jaar werd het Reitdiep bij Zoutkamp afgesloten.

In 1550 vestigde zich Claes Thijsz Cranenburgh (geb 1525) als scheepsbouwer vanuit Oude Wetering/ Leiden vlakbij de Kraenebrug. Hij bouwde daarvoor zelf ook een kraan bij zijn werf en leverde in 1556 het eerste in Noord-Nederland gebouwde karveel af. Zijn zoon Tijs Kranenbrugghe (geb 1565) woonde later ook tegenover de poort en was schipper. Hij haalde met zijn schip vee en mosselen uit Holland en verkocht die. Daarom werd rond 1600 de Kranebrug ook wel Musselbrug genoemd.

In die tijd vestigden zich allemaal kleine scheepswerfjes in het gebied, gevolgd door kalkovens en laat in de 17e eeuw ook windmolens. Zo ontstond het oudste havengebied van de stad. De vele kranen werden ook gebruikt voor overslag van schepen die op Engeland, Denemarken of Vlaanderen voeren. Zo werd het A-kwartier het handelscentrum van Groningen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Nou Harry, worden we afgetroefd door een Fries, die dat "zomaar" even oplepelt! Hulde hoor Gert! Laat ik nou zelf het boek Eb en vloed in Groningen op de plank hebben staan waarin te lezen is dat er op rekeningen uit 1535/1536 al een Kranebrug wordt genoemd. Die rekeningen sloegen op werken m.b.t. de poort die op de Kranebrug sal staan. In het boek wordt uit die tijd een Schuytemaker genoemd. Zat ook aan de A en wat hij maakte hoeven we niet te vragen. Leuk om te lezen Gert. Voor het schippersvolk een interessant stukje Groningen. Nooit bij stil gestaan dat daar zoveel geschiedenis ligt en daar in de 50-er jaren op weg naar school dagelijks voorbij kwam. Ja, in de 60-er jaren gingen we daar ook naar andere dingen kijken, maar dat was/is iets van alle tijden. Gr. Klaas.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Kapitein Spok »

Ja, in de 60-er jaren gingen we daar ook naar andere dingen kijken, maar dat was/is iets van alle tijden.

Klaas, brommers zijn echt niet van alle tijden hoor?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

De enige brommer die ik toen had was een Lohmann dieseltje op, of eigenlijk meer onder mijn Gruno fiets. Het ding liep op petroleum met wat 2 tactolie er door. Je moest er niet achter rijden want dan had je last van de walm en de stank. Waar we daar naar keken zaten wel "koplampen" op, maar heb ze nooit horen brommen. Zaten achter glas bij sfeerverlichting. Verder hoef ik het zeker niet uit te leggen. Gr. Klaas.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Ben »

Een ongedateerde kaart van het Verbindingskanaal met een grote tjalk en een kleinere met op de achtergrond de Emmabrug.
groningen verbindingskanaal.jpg
groningen verbindingskanaal.jpg (443.41 KiB) 1985 keer bekeken
Plaats reactie