Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Harry,
Die HR van de steilsteven stuur ik naar je toe. Ik heb de koopakte erbij gezocht en het was inderdaad de Hoop op Zegen.
Lengte 21.19 m Breedte 4.32 m. ledige diepgang 0.42 m.
Brandmerk 959 B.winschoten.1949 Verplaatsing 69 m3.
Ligplaats aan de Oosterhamrikkade 1003.

Er staat dus een leuk artikel over het schip en zijn schipper in de laatste Bokkepoot.
Ik kan mij nog herinneren dat schipper Boekhold mij vertelde dat de verste reis die hij ooit met het schip had gemaakt naar Deventer was. Gewoonlijk werd er alleen gevaren tijdens de aardappel- en bietencampagne.
Daarbuiten lag het schip stil en werd het ruim ook ingericht om in te wonen.

Vraag blijft nog; Waar is het schip gebleven? Of ligt het nog gewoon op zijn ligplaats in Groningen. Ik heb het toen verkocht aan Dhr. Lambeck uit Schipborg.

gr. marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ja zo ging dat Marco. Ik kan mij herinneren dat wij vroeger tijdens een verbouwing in huis een metselaar hadden die met zijn gezin op een schip woonde en alleen gedurende de campagne voer, een zgn. 'campagneschipper'.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een beetje verder in het archief spitten en dan komen de antwoorden vanzelf boven water. Bijvoorbeeld hoe de 'logistiek' rond de bietenschepen was georganiseerd kun je hierboven lezen. Ook het baggeren van de Westerhaven,

gr. Harry

PS

al deze krantenartikelen kon ik niet laten zien als ik een paar jaar geleden niet twee knipselboeken van een mede-Forumlezer had gekregen. Die had gezien dat de boeken klaar lagen voor de papierversnipperaar. Hij wist ze te redden en schonk ze aan mij. Ere wie ere toe komt...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

nu zie ik zoveel foto's van havens en kanalen ,dat ik begin te geloven dat Groningen een kruising was van de havens van Rotterdam en Venetie
met zoveel stilstaand water zal het er in de zomer wel stikken van de muggen denk ik
gr
leo
visje

Bericht door visje »

visje schreef:Afbeelding

gr. Harry
als ik naar deze foto kijk zit ik er naast hoge bomen gebouwen enzovoort
volgens mij hadden wij daar gelost achter ons lag toen het paveljoentjalkje van veenstra deze man deed schelpen verhandelen
als kippegrit bij de boeren langs op het appeldoornse kanaal[/quote]
ik denk ongeveer 1965
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Vandaag maar eens de 'Ommelanden' in...

Afbeelding
Turf varen met Koert en Gretha Smit van de Nieuwe Zorg.

Afbeelding
In Hoogezand lag dit schip met 'hoge' den en een mooie opdrukker, lijkt wel een model zoals we in Stad hebben zien liggen en door Marco werd gekocht. Wat voor schip hier ligt durf ik niet zeggen. Aanvankelijk dacht ik aan een steisteven maar aan het model te zien lijkt het meer op een Hagenaartje?

Afbeelding
in dezelfde omgeving voer dit diepgeladen tjalkje met deklast, voortgestuwd door een open vlet met automotor.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Harry,
Het zou goed kunnen dat het dezelfde opduwer is. Ik vind de gelijkenis ook erg groot.
Boekhold vertelde mij destijds dat hij de opduwer nog niet zo lang had.
Toen hij nog beroepsmatig voer had hij een ander model.

gr. marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Terug in Stad...

Afbeelding
Het Hoge en Lage der A is altijd een belangrijke doorgaande route geweest. Ik kom er ieder jaar wel een keer met mijn bootje langs, en dan geniet ik van de imposante oude panden en de gedachten aan wat zich hier op scheepvaart gebied allemaal heeft afgespeeld. Deze foto uit de twintiger jaren laat zien dat er eigenlijk weinig is veranderd. Ze zouden het gebied autovrij moeten maken.

Afbeelding
De coaster Elisabeth ligt aan het Hoge der A. Misschien heeft hij er gedurende de wintermaanden wel opgelegd gelegen.

Afbeelding
Jurrie Hesseling ligt met de Necton op ongeveer dezelfde plaats als de Elisabeth. Nog steeds maakt de beroepsvaart de dienst uit in dit vaarwater wat nu onderdeel is van de 'staandemast route' voor de pleziervaart.

Afbeelding
Bij Van der Meer wordt het schip van Van der Laan geladen, tsja met wat?
Misschien wordt geladen op conditie 'liggen en/of varen' en zoekt de schipper straks een plekje in de Noorderhaven...

Afbeelding
Dat moet lukken, ergens i nog wel een plekje voor een schip van 150 ton in de Noorderhaven.

Afbeelding
Voor de vrachtauto het vervoer voor de beurtvaart kwam verzieken werden veel goederen in het centrum van de stad overgeslagen. Dat kon ook makkelijk, de bedrijven die goederen ontvingen of te verschepen hadden waren dichtbij. Wat verder de provincie in moest werd overgslagen in de schepen van lokale beurtschippers, zo kwam alles op zijn bestemming, alleen moest he niet zo'n haast hebben...

Afbeelding
Regeren is vooruitzien, dat wisten ze in Groningen ook. Alle ruimte aan de auto's, geen kusters meer door de stad, we bouwen een nieuwe haven aan het Eemskanaal en daar kunnen we zee- en binnenvaart verwerken. Hoe anders zou het lopen, het is nooit geworden wat er van werd verwacht. De insteekhavens werden 'opleghavens' voor coasters waarvan men had verwacht dat die de stad het aanzien van een bloeiende Hanzehaven zouden geven. Schepen werden steeds maar groter, hout werd gebundeld aangevoerd, arbeid steeds kostbaarder. "Time is money" was het parool, Groningen te ver van zee, de bruggen te smal, het Eemskanaal te ondiep...

Afbeelding
Schepen werden opgelegd, soms nadat ze net een kostbare verbouwing achter de rug hadden. Dat was ook met deze schepen gebeurd, ze waren omgebouwd van schepen met een kuildek naar vol gladdekcoaster. Uiteindelijk bleken de schepen niet rendabel te exploiteren en verdwenen ze naar de Middellandsezee, daar werd niet zo nauw gekeken...

Afbeelding
Deze Monopolboten werden aan het begin van de zestiger jaren naar Groningen gebracht om te worden gesloopt. De firma Hicken was daar begonnen met het 'verwerken' van onrendabele voor de sloop aangemelde binnenschepen en vissersvaartuigen. Dit herinner ik mij nog goed, ik voer er met de roeiboot van mijn oom langs. Die lag te repareren bij Niestern en ik mocht roeien...

Afbeelding
De Lifana op de helling, op de voorgrond het betonnen logementschip dat daar lang heeft gelegen, langszij de Curacao van Bonninga.

Afbeelding
Destijds een 'ambachtelijke' sloperij, nog zonder knipschaar...
Ze wisten niet wat ze deden zullen we maar denken.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een ansichtkaart verzonden op 26 december 1920:
Afbeelding
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door John 1001 »

Afbeelding

Afbeelding

John
Plaats reactie