Scheepvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Wrijfhout »

In de aanloop naar de forumdag op 18 april a.s. zal ik proberen af en toe foto's te plaatsen van onze mooie stad en het prachtige 'ommeland'.
Om te beginnen een luchtfoto van de Bronsmotorenfabriek op welk terrein het zwaar geplaagde Bronsmuseum nu een plekje heeft en voor altijd behouden moet worden. Brons = Appingedam!

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Twee plaatjes gevonden bij GaHetNa van de aanleg Van Starkenborghkanaal. Voor zover ik het kan inschatten is het bij Dorkwerd. Gr. Klaas.

Afbeelding
Bron: GaHetNa


Afbeelding
Bron: GaHetNa
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Schier Hameete »

Afbeelding
Hooge en lage A

Forse Tjalken en ook kleinere soorten maar wat mij ook opvalt is het diep geladen vaartuig dat links bovenaan ligt.
Het ligt best wel diep en een redelijk groot zwaard zo te zien maar wat voor soort het is kan ik er zo niet uithalen.

gr, schier
Afbeelding Afbeelding
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door k-k »

Schier, Als het een vaartuig is dan heeft het vreemd model. De achter?kant vierkant. Vreemd soort luiken? Het zwaard lijkt in het gangboord te staan. Het lijkt of de bestekrand van het gangboord doorloopt. Achterop lijkt een vierkanten houten schoorsteen te staan. Vergeleken met de tjalken is het best wel groot, maar ik herken er niets in. Laten we maar hopen dat Wrijfhout een duidelijker plaatje heeft. Hebben we toch weer iets om te puzzelen. Gr. Klaas.
riobravo
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 apr 2008 00:20

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door riobravo »

halloa mensen daar ben ik weer eens na een lange tijd meschien heeft harry in die tussen tijd al wat foto,s van de sleepboot trijnko kunnen vinden ( bemachtigen ) of een ander iemand die toevallig de motorsleepboot de trijnko kent van de heer h van oosten ik ben zeer benieuwd als iemand me verder kan en wil helpen hij heeft altijd veel werk gedaan bij prins van wijngaarden en ijsbreken in groningen meschien dar iemand hier de boot ( mijn opa kent ) en heeft nog foto,s ik zal er zeer dankbaar voor zijn al vast bedankt voor jullie medewerking met vriendelijke groet hendrik van oosten
Sander1453
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2014 11:30

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Sander1453 »

Recent zijn geboren Wikipedia: Groninger & Lemmer Stoomboot Maatschappij en idem: Groninger-Rotterdammer Stoomboot Maatschappij. Waag het eens commentaar te hebben op de tweede, die is door de heer Mast woord voor woord nagekeken :)
Ben nog op zoek naar afbeeldingen, rechtenvrij: fotograaf bekend (sterfjaar vóór 1945) of fotograaf onbekend en foto gemaakt vóór 1923. Groet, Sander
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dit ansichtkaartje kreeg ik vandaag, het moet Muntendam zijn... Maar waar? Zou het bij de brug over het A.G. Wildervanckkanaal zijn, op Google Earth zie ik het inhammetje niet waar waarschijnlijk het bolschip van de brugwachter ligt. Wie kan hier meer over vertellen?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Tim76 »

Aan de Duurkenakker? Het lijkt er verdraaid veel op, maar het lijkt wel of het viaduct in de N33 op de foto dichterbij ligt. En inderdaad geen spoor van het haventje. Het huis wat daar staat is beslist van later datum, maar zeker weten... :?

Groeten van Tim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding

Afbeelding

De foto is dus na 60 gemaakt of heb ik het mis?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Binnenvaart "Rond Stad en Ommeland" in vrouger doa.

Bericht door Wrijfhout »

Heren bedankt voor de info, ik denk dat het past.

Kaart is in 1968 uitgegeven, hij heeft niet gelopen dus geen poststempel, maar ik ga uit van de productiecode.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie