Pagina 3 van 60

Geplaatst: 27 mar 2008 20:18
door Wrijfhout
mastodont schreef:ik ben een keer van mijn leven met 400 ton kunstmest naar Assen geweest kwam ik daar dan langs ?Of is het ergens anders in die stad?
gr leo
We zullen Leo even naar Assen brengen, stel je voor dat hij deze zomer eens niet naar het Zuiden wil...

Afbeelding
Kijk Leo, als je de Oostersluis uitkomt en niet rechtdoor gaat naar Winschoten of bakboord op naar Delfzijl dan ga je naar stuurboord richting de stad en kom je voor brug één ,met daarachter de Oosterhaven. Op dit plaatsje zie je recht nog net de kont van de Elge van Eltje Hut en daar achter Henk Siersema met de Thalina die langszij ligt bij Mans Kühn met de Eems. Daarachter de Harja en de Elisabeth.
Afbeelding
Eenmaal in de Oosterhaven ligt hier de familie Eerkes Oud en Nieuw te vieren. Confidentia,...., Esperance en Nostra Vota.

Afbeelding
Even vlig op het dak bij Henderico gekropen om je aan te wijzen dat je door dat brugje moet, het Trompbrugje, dan maar steeds rechtuit, langs de oude veemarkt maar in jou tijd zal daar de Oosterpoort al hebben gestaan.

Afbeelding
Duizendstra met de Gean D moet net als jij ook naar Assen.

Afbeelding
Voor de likkebaardende oud-Stadjes hier een plaatje uit de tijd toen er nog niet over een nieuw museum werd nagedacht. Het verbindingskanaal tegenover het station. Dat moet je nog weten Leo...

Afbeelding
Herman Amerika is uit zijn winterslaap ontwaakt en is zojuist de Emmabrug gepasseerd. Onderweg naar een mooi klusje. Naar Frankrijk, daar kwam ik via dit Forum achter omdat onze Franse papparazzi Guy Matignon een foto van de Herma Gre op de Seine plaatste. Daarvan schrok ik omdat ik daar de conclusie aan verbond dat deze prachtige boot verkocht zou zijn. Niets is minder waar, gelukkig.

Afbeelding
Dan kom je in de Zuiderhaven Leo. Deze foto is zo'n tachtig jaar oud schat ik. Deze schepen moeten allemaal schutten in het Westerhavensluisje, ze zijn onderweg naar Friesland. In 1938 kwam de Oostersluis pas in bedrijf en ging de doorgaande vaart daar langs.

Afbeelding
Jij hoeft niet door het Westerhavensluisje. Daar ligt Abel Bieze met de Nieuwe Zorg al in.

Afbeelding
Even ter orientatie; jij kwam daar vandaan waar Hero van der Wal met de Catharina nu naar toe gaat. Je kunt zien dat het maandagmorgen is, hij is leeg van Assen gekomen en gaat nu naar de Beneden Rijn om een nieuwe reis grind.

Afbeelding
Zijn maatje, de IJsselmond komt achter hem aan en jij gaat hier naar binnen, door de Eelderbrug, kanaal 9 als je hem nodig hebt.

Afbeelding
Na een kilometer of acht kom je bij een sluis, De Punt, waar net je ingekorte oud-kollega, zijn schip dan, Ben Boode uitkomt.

Afbeelding
De Lucie wil graag weer mee naar boven want die is ook met een volle bak onderweg naar Assen.

Afbeelding
Na deze sluis krijg je over een paar kilometer nog zo een, 't is net Frankrijk...

Afbeelding
Hier moet je even wachten want Hajo en Baukje met de Animo III komen er net aan. 'Guus Geluk' heeft weer eens mazzel, hij kon in Assen laden.

Afbeelding
Als hij er uit is kan jij er in, de rest weet je zelf wel. Nog twee bruggen en dan bakboord aanhouden, anders ga je de Smildervaart op en dat zal met 400 ton niet lukken.

Afbeelding
Als je het goed doet kom je hier uit. Weet je het nog?

gr. Harry

Geplaatst: 27 mar 2008 21:37
door John 1001
HET POORTERSHUISJE

Geplaatst: 27 mar 2008 22:03
door Ben
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Plattegrond der stad Groningen van 1919 - bron: Zo was Groningen 1919- 1939.

Geplaatst: 28 mar 2008 09:07
door Wrijfhout
Op de duidelijke kaartjes van Ben kun je hierboven goed zien waar onderstaand sluisje heeft gelegen. Precies op de scheiding tussen Eemskanaal en Oosterhaven. Weinig Groningers die daar op dit moment in de file staan zullen dit weten.

Afbeelding
Het verbindingssluisje tussen Oosterhaven/Eemskanaal en Damsterdiep.

Afbeelding
Een mooi zicht uit de jaren zestig op het Hoge en Lage der AA met voor mij nog altijd twee onbekende luxemotors.

Afbeelding
Op het water op de voorgrond ligt nu een rotonde. Ik kan mij nog herinneren dat het stukje Hoendiep, recht vooruit, gelijktijdig is gedempt met de Westerhaven.

gr. Harry

Geplaatst: 28 mar 2008 09:13
door dbrons
wrijfhout schreef:David, je hebt gelijk, ik zie het nu ook aan het huis met de twee schoorstenen. Als die bovenste foto het Damsterdiep geweest zou zijn dan had de Martinitoren er bovenuit moeten steken. 'Mooi ploatje, nait din?'

Harry
Ja, mooie ploatjes mienjong, maar in mijn beleving was het ook een leuke tijd, en ik denk er met een goed gevoel aan terug.
Maar waar is de onderste foto gemaakt?

Afbeelding
Afbeelding
Overgenomen uit de Poortersproat.

David.

Geplaatst: 28 mar 2008 10:04
door Ben
De Nederlandse coaster Missouri met een binnenschip opzij in de Oosterhaven bij 2 gelegenheden gespot met de "Kodak klik-klak camera" in de vijftiger jaren.
Afbeelding

Afbeelding
Foto's: ©B.Th. Gernaat.

Geplaatst: 28 mar 2008 10:56
door Wrijfhout
Mooie combinatie Ben, zee- en binnenvaart.
dbrons schreef:Ja, mooie ploatjes mienjong, maar in mijn beleving was het ook een leuke tijd, en ik denk er met een goed gevoel aan terug.
Maar waar is de onderste foto gemaakt?
Afbeelding
Je staat nu op de brug David en kijkt naar de Martinitoren. Vandaag de dag is dit grotendeels parkeerterrein. Als je van de Friesestraatweg komt rijdt je tegenwoordig op een rotonde en ga je een nieuwe brug over die ongeveer ligt waar vroeger scheepswerf Botje & Ensing lag. Als je dit stukje Hoendiep uit voer kwam je in de Westerhaven, dat heb ik niet meer meegemaakt, in mijn herinnering lag daar al een dam.

Afbeelding
De Westerhaven zoals ik mij hem nog herinner. En ik maar loeren naar die 'speelgoedbootjes', zo'n opdrukkertje - of zoals mijn schoonvader ze noemde "opneukertje"- wilde ik ook wel hebben.

In die jaren verdiende de parlevinker ook nog een boterham aan de binnenvaart in Groningen.
Afbeelding
Afbeelding
gr. Harry

Geplaatst: 28 mar 2008 11:07
door dbrons
Ja, de westerhaven klopt allemaal, maar ik bedoelde eigenlijk deze foto:

Afbeelding
Gr.David.

Geplaatst: 28 mar 2008 12:07
door Wrijfhout
Dit is een lastige David, ik herken het niet. Kan ook niet want de foto is van ver voor mijn tijd. Ik dacht het brugje in de verte als die naar het 'eiland' bij de Westerhaven te herkennen.

Afbeelding
Dit brugje bedoel ik, daar voeren de schepen door die naar de Westerhaven wilden, komende van de Westerhavensluis.
Afbeelding
Hier heb je het zelfde brugje van de andere kant gezien. Een platte bolle van de suikerfabriek vaart op de voorgrond.

Afbeelding
Beginjaren vijftig is de oude Westerhavensluis vernieuwd. Hier is hij nog in oude staat.

Afbeelding
"Aal goud buurvrauw?" Nogmaals de Westerhavensluis waardoor, voor 1938, al het scheepvaartverkeer van en naar Friesland passeerde.

Afbeelding
En druk dat het er was...

gr. Harry

Geplaatst: 28 mar 2008 14:38
door Wrijfhout
Afbeelding
De West Indischekade aan het begin van de jaren vijftig. Voor de kustvaarder Limfjord worden twee Franse spitsen gelost.

Afbeelding
Op deze luchtfoto uit 1938 kun je de pas gereedgekomen maar inmiddels al lang weer gesloopte Bedumerbrug zien. De loswal waar de schepen op bovenstaand plaatje liggen is net niet meer zichtbaar op deze foto of was nog niet aangelegd. Hij zou uiterst rechts moeten staan.

Afbeelding
Een van de eerste foto's van de in 1938 in gebruik genomen Oostersluis. Het eerste schip dat uitvaart is de Harlingen V. Eeen beurtschip dat met karton tussen Veendam en Harlingen voer.

Afbeelding
De oude Oostersluis vanuit de lucht.

Afbeelding
En zo zag het er in 1938 'boven' de Oostersluis uit, op deze plaatst zal straks de luxueuze Tasmantoren verrijzen...

gr. Harry