De verhoogde en de hoge den

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

:cry: Triest hoor.

Jij bent maar een wreed man, Kees Keijzer!
Eerst verban je een lief scheepje helemaal naar Perzië, en de ander laat je slopen! :shock:

;) Is natuurlijk maar een geintje, Kees, laat dat duidelijk zijn. :)

Maar ik ben toch wel nieuwsgierig wat iemand in Perzië nu met binnenschepen wil. :?
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Verhoogde den

Bericht door Kees Keijzer »

Eemspoort, dat heb ik ook ergens op het forum al eens verteld maar het komt nog wel eens aan de orde.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Hoge/lage den

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit is wat ik zo even kan bedenken.

Voordelen van een lage den:

1) Makkelijker laden bij lage (lees: oude) steigers. Er waren genoeg plaatsen waar met een pijp of band geladen werd. Vaak waren die oude laadplekken nog gemaakt voor kleinere schepen. Als het water dan een beetje hoog was, had je moeite er goed onder te komen.
2) Lage kruiphoogte bij leeg schip. Het voorschild is vaak bepalend voor de kruiphoogte. En als je ballast zette, ging het achterschip omlaag en de kop soms nog iets omhoog.
3) Minder windvang bij leeg schip. Schepen hadden nog geen boegschroef, wel ankers en een koproer, maar dat was toch iets bewerkelijker.
4) Esthetisch, het oog wil ook wat. Een mooie zeeg was soms belangrijker dan veel kuubs. En met deklastschotten bereikte je hetzelfde effect als met een hoge den.
5) Luiken en merkels op werkbare hoogte. We zouden dat nu Arbo-eisen noemen.

Je voer in de jaren zestig en de jaren daarvoor toch veelal met een matroos, dus er waren handen genoeg.

In de jaren zeventig zie je dan opeens een omslag komen. Er is haast geen personeel meer te krijgen en de bemanningseisen worden verruimd. Het ladingaanbod verandert, er komt meer licht goed en de schippers ontdekken de luxe van makkelijker werken. Door de gestegen arbeidskosten loont het om in de ruimafdekking te investeren. Liever een 'makkelijk' schip dan extra personeel.

Voordelen van een hoge den:

1) Meer kuubs zonder dat je er werk van hebt.
2) Rechttrekken van de zeeg, waardoor er een luikenwagen of schuifkap kan rijden. Aluminium luiken vragen veel minder onderhoud en leggen sneller open.
3) Een zeewaardiger schip. Met een hoge den krijg je geen water meer over de luiken en kom je droog van voor naar achter. Het schip word ook stijver.
4) Vaak werd de hoge den gecombineerd met het plaatsen van een boegschroef.
5) Met schuifluiken hoef je geen kleden meer te trekken en is het schip in enkele minuten open en dicht te leggen (sneller dan de zeeboot) wat bij wisselvallig weer en kwetsbare lading een enorm voordeel is.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
douwe van der veen
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:49
Locatie: Harlingen

Bericht door douwe van der veen »

zou het misschien een vorm van zelf bescherming zijn geweest, de lage den?
stel je voor, een zeilschip met een den van 1 meter, dan heb je al en behoorlijke deklast en dan nog (gemiddeld) 170 vierkante meter doek er op, nou dan wordt een schip behoorlijk rank.
mens sana non potest vivere in corpore sicco
( een gezonde ziel kan niet leven in een droog lichaam )
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verhoogde den

Bericht door Eemspoort »

Kees Keijzer schreef:Eemspoort, dat heb ik ook ergens op het forum al eens verteld maar het komt nog wel eens aan de orde.
Gr, Kees.
Ik ga eens even zoeken! Bedankt voor de tip. ;)

Groeten,

Ed
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

HL Lijst
Lupinen 65 kg
Erwten 65 kg
Tapiokapell 64 kg
Sojabonen 65 kg
Citruspulppellets 60 kg
Tapiokavoermeel 59 kg
Sojabonen getoast 53 kg
maisglutenvoermeelpell 55 kg
sojahull pellets van 43 tot 53 kgs
zonnebloempellets eu 44 kg
zonnebloempellets arg 50 - 53 kg
sojaschroot 55 - 58 kg
palmpitschilfers 55 kg
kokosschroot 53 kg

Dus alleen als voorbeeld een schip van 1000 cub laadt:
650 ton SOjabonen
of
440 ton Zonnebloempellets eu

Zand en grint is niet mijn job, maar die producten zijn ongetwijfeld
Zware producten
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

(Sorry, niet in de gaten gehad, dat er inmiddels een hele bladzijde tussen gekomen was. Het navolgende slaat dus op dit bericht.)

Te veel dingen wellen in mij op na het lezen van dit alles.

De laatste foto heeft me aangegrepen; jammer dat een stukje binnenvaart historie zo aan zijn eind moet komen.

Bedankt voor alle informatie en de prachtige foto's, al wordt ik er wel eens moedeloos van als ik dat alles hier zo op het forum zie.
Het doet me heel goed beseffen dat ik mijn site nog héél, héél veel mis en dat ik zelf ook nog héél wat te leren heb. Het is maar goed dat dit forum mij de nodige bijscholing kan geven.

Ik ga nu maar weer hard aan de gang met mijn site, in de hoop een klein stukje van onze binnenvaart geschiedenis op geordende wijze (want helaas, dat is iets waarop dit forum te kort schiet) voor iedereen die er in geïnteresseerd is, vast te leggen.

Nogmaals mijn hartelijke dank voor alles; jullie zijn geweldig!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Ik had bij m'n vorige antwoord dus alles wat op deze pagina staat overgeslagen.

Heren, heel hartelijk bedankt voor alle informatie!
Ik ben er inmiddels mee aan de slag gegaan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Nu heren, ik heb een zeer onvolledig lijstje met de kg/hl op mijn site geplaatst.
Ik hoop op veel aanmerkingen, aanvullingen en verbeteringen en alvast bedankt voor alle medewerking!

Nu nog de informatie over de hoge en lage dennen verwerken....... :?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Pieter ik heb even geken, en dat word nog wat met jou
ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt
op den duur word je nog een echte kenner
gr
leo
Plaats reactie