Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ja Theo, ik kan r niet jaloers op worden.., heb ook wel verzegeld had met t oude voorschip ook nog n “verschlussbuch”...
Dan hadden we 4 loodjes nodig, laatste x dat we versloten waren was in 2013, vanaf Novisad, als je je t nog herinneren kan(en anders zoek je maar even in dit topic), toen 1 loodje aan de luikenwagen, en dat werd vakundig verrot gemaakt door de hongaarse zoll, en kreeg er geen nieuwe voor...
Ook al ns in r dam verzegeld naar Budapest, dan deed men 9 loodjes, aan 1 kant alle bovenluiken een loodje....
vaar om te leven (niet andersom)

navigatie

Bericht door navigatie »

Toch weer maar de Rijn op? Meer dan een half jaar geleden volgens mij.
Goed weekend,
Wim

Fluks

Bericht door Fluks »

We moesten eens een lading pure alcohol vletten in Antwerpen,wat versloten moest worden met 70 loodjes.De ambtenaar zei,dat hij niet doen,omdat het te veel werk was,maar ze wel op de documenten ging zetten.Ik heb ze er zelf opgeknipt.
De accijns was 60.000.000 gulden.Voor het lossen heeft een ambtenaar elk loodje gecontroleerd.Als het niet geklopt had,had ik nu nog in de bak gezeten,misschien.
Een familie anekdote:Een duitse ambtenaar moest bij mijn schoonvader versluiten,maar viel met de versluitingstang in zijn handen van de loopplank.Toen hij boven water kwam zei mijn schoonvader:‘‘Gott sei dank,die Zange ist noch da.’’,alvorens hij uit het water getrokken werd.
Groeten,Arie.

Arie

Bericht door Arie »

Fluks schreef:
04 apr 2020 21:38
We moesten eens een lading pure alcohol vletten in Antwerpen,wat versloten moest worden met 70 loodjes.De ambtenaar zei,dat hij niet doen,omdat het te veel werk was,maar ze wel op de documenten ging zetten.Ik heb ze er zelf opgeknipt.
De accijns was 60.000.000 gulden.Voor het lossen heeft een ambtenaar elk loodje gecontroleerd.Als het niet geklopt had,had ik nu nog in de bak gezeten,misschien.
Een familie anekdote:Een duitse ambtenaar moest bij mijn schoonvader versluiten,maar viel met de versluitingstang in zijn handen van de loopplank.Toen hij boven water kwam zei mijn schoonvader:‘‘Gott sei dank,die Zange ist noch da.’’,alvorens hij uit het water getrokken werd.
Inderdaad de Douane in Antwerpen,
1976, met de Vlist bij de Eurotank uit het zeeschip Alchimist een partij alcohol geladen en die moest verzegeld worden want we moesten er mee naar Marl Hüls.
De Alchimist voer een vast traject, Antwerpen / Houston en deed haar 100e reis dus dat werd uitgebreid gevierd.
De schipper ging naar het douane kot om de ambtenaar te vragen om het schip te versluiten, een 38 "loodjes" de beambte had op de 100e reis mee gefeest, want hij lag toeter lampion achter zijn buro op de grond en zei tegen mijn schipper dat hij de zegeltang maar mee moest nemen en het schip zelf maar moest versluiten.
Zo gezegd zo gedaan, de beambte tekende de papieren en we zijn gaan varen.
Achteraf gezien link, wij zijn secuur te werk gegaan en het is goed gegaan, maar of wat er gebeurde allemaal verantwoord was??????

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

Westeind

Bericht door Westeind »

Hallo allemaal,
We zijn er weer/nog,ik heb t idee dat alle luiken nu wel potdicht zitten, dus varen we maar weer een stukje ;)
navigatie schreef:
04 apr 2020 19:22
Toch weer maar de Rijn op? Meer dan een half jaar geleden volgens mij.
Goed weekend,Wim
Idd Wim, dat heb je goed bijgehouden, 7 maanden geleden voor tlaatst over de grens geweest...

Maar we waren volgens Erik s foto`s nog op de maas,zelfs al geladen af, maar we hadden ook nog geladen aldaar.
eerst even t bewijs dat een piloot niet altijd hoeft te vliegen om luchtfoto`s te maken :mrgreen:
Afbeelding
Maandagmorgen op tijd weg uit Maastricht en s`middags om 15 u alweer in Marche les dames vast...op plaats 1 zolas me was verteld.
Afbeelding
nog even een avond wandelingetje gemaakt, richting Nameche, alles uitgestorven...
Afbeelding
de andere dag laden, uiteindelijk toch op plaats 2, dat ws sneller zei men, daar werken we graag aan mee zult u begrijpen.
Afbeelding
Het laden ging snel, 10:45 begonnen en 13:45 vol, dus nog een eind terug kunnen varen..
hier de brug van Herstal als ik t goed zeg..
Afbeelding
sàvonds lagen we weer in Maasricht, goed gelopen die dag...
afvarig op de waal, dit zijn zo van die momenten dat ik weer geniet van mn beroep...
Afbeelding
woensdag naar Tiel en donderdag een makkie alleen maar naar IJmuiden te varen..
alwaar we vrijdag losten.
Afbeelding
we hadden daar al vaker gelost, alleen was t dan meestal schrott.

Dan denk je als je bij de PTC vaart natuurlijk; kat in t bakkie, ik los in Ijmuiden, daar moet ik normaal altijd van heinde en verre leeg naar toe, dus nu even verhalen en vullen met rollen....
Maar niets was minder waar zoals jullie al opgemerkt hadden, we werden gebeld, met een vriendelijk verzoek, of we niet maandag in Keulen Deutz wilde laden.....tja is dat wat, maar men wilde toch graag een "eigen ptc schip" (zeer vereerd als zijnde schip in proeftijd) op deze reis zetten, want het betreft een nieuw werkje, en dat moet natuurlijk goed ten uitvoer gebracht worden :P
een schip met cuubs en spudpalen is handig hier, we moeten hier stammetjes laden en in Deutz is dat nog an de schuine wal.
dus eenmaal leeg maar gelijk gas gegeven want t is toch nog en aardig stukje varen...
zodoende dus weer eens over deze grens...
Afbeelding
Toen we boven de Ruhr kwamen, zag ik opeens een armada van schepen voor me uit gaan....
Afbeelding
dit maakt t duidelijker...
Afbeelding
ongelofelijk, en dan zeggen dat er geen werk is....achteraf hoorde ik dat het ca 4 uren gespert geweest was bij Duisburg ivm een nieuwe hoogspanningskabel trekkken...
maar dan nog, op een zaterdag in corona crisis....
Dus moesten we als leeg schip met een tikkeltje haast toch alles voorbij zien te worstelen...dat betekende in ons geval maar niet overlopen boven Huckingen, en tot boven Dusseldorf aan de goede wal blijven varen, dan vaar je t rustigst alles voorbij 8)
En uiteidelijk 21:45 in Deutz aangeland, 25 uren en n 2380 L gasolie vanaf IJmuiden, zoals je ziet aan de uren en de olie niet te veel op de spaarstand gedraaid :oops:
Hier moesten we op aanwijzing van de Hafenmeister maar gaan liggen, dan kan morgenochtend de ijkmeester makkelijker aan boord
Afbeelding
en de brug, waar Tim het nog over had op pag 955... ;) , tis toch ook wel toevallig hoor, jaren niet geweest en Tim komt met iets op de proppen en ik moet r weer heen, stel je voor alstie me straks op n filmpje voorbij ziet komen onder de brug van Novisad..... :roll: :lol:
Afbeelding
en de overkant in panorama....
Afbeelding
Zo dan ben je weer bij, morgen en dinsdag laden, en donderdag lossen in Deventer is de bedoeling...
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)

navigatie

Bericht door navigatie »

Bram, we zijn weer helemaal bij.
Dat ze jou voor dit reisje uitgekozen hebben levert wel iets extra's zeker? :lol: :lol:
Spudpalen komen er dan toch nog uit :mrgreen:
grt Wim

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

Spudpalen komen er dan toch nog uit ??
Volgens mij moeten die er juist IN! , maar ja ik vaar al 40jaar niet meer dus.....

Bram ik heb weer genoten van je verslag.
Erg leuk om hier en totaal onverwacht, plaatjes uit m'n jeugd te zien.
Het valt me op dat er toch wel het een en ander veranderd is, maar gelukkig toch nog niet alles.

Prachtig plaatje van dat stationnetje in Nameche. ik zie wel dat de lijn nu geëlektrificeerd is.
Begin jaren zestig reden daar nog uitsluitend stoomlocs.
Die zijn later vervangen door Cockerill diesellocs. Het geluid van beiden zit nog in mijn oren.
Wij hebben daar heel vaak geladen. Eerst boven de brug aan bakboord aan de schuif van Joirrit.
Later beneden de brug bij de carriere de Nameche.
Af en toe moesten we naar de schuif van Rinaldi in Marche les Dames.
Opmerkelijk was dat je daar altijd hele rode steen kreeg.

Bram kijkend naar jouw plaatjes komt de film zo weer terug.
En ik moet je iets bekennen.
Toen je vertelde dat je "in de rollen" ging wilde ik reageren maar ik dacht ach laat maar...
Maar nu je met enige aarzeling Herstal noem, kan ik het niet laten.
Allereerst: Herstal is goed, en iets verder aan stuurboord Chertal met de fabrieken van Espérance Longdoz, vor mij synoniem voor rollen en IJmuiden.

Jarenlang heeft er een behoorlijke vloot schepen continu rollen van Chertal naar IJmuiden en van IJmuiden naar Chertal gevaren.
De Margaretha, de Lucia en de St Antonius van Jansen (Geen familie. Zij kwamen van Valburg en werden in het Gelderse de "Prikken" genoemd. Bijnamen waren de enige manier om alle soorten Jans(s)en uit elkaar te houden). Ook Tromp met de Gerard en de John zaten in die vaste vaart.
En wanneer ik nu 'rollen" hoor of zie, dan zie ik die schepen voor me.

Eemspoort
Contacteer:

Bericht door Eemspoort »

Pfff, je kan ook overdrijven, Bram. Wel 95 liter per uur, dat is...wat... halve kracht? Iets meer? Nee, sparen is het niet, maar volaan ook zeker niet! :mrgreen: :P Maar goed, dat kun je in de afvaart wel weer een beetje goedmaken. ;)
Mooi plekkie trouwens, veel historie. Zo veel, dat dat stuk van Köln ernaar vernoemt is. Ik denk niet dat je snel een wijk of stadsdeel zult vinden die Caterpillar heet, of zo... :lol:

Mooie zondag vanuit het "Gat van de Vissen". 8)
Afbeelding

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

Ik heb nog twee plaatjes uit de tijd dat wij er kwamen.
Sclayn 2.jpg
Sclayn 2.jpg (235.44 KiB) 198 keer bekeken
Scvlayn met hetzelfde stationnetje als Nameche eentje verderop. En ja, waar de stoomlocs nog over de rails gingen heb ik daar ook nog diverse stoomboten zien varen.

B65 Andenne.jpg
B65 Andenne.jpg (190.08 KiB) 198 keer bekeken
Deze vind ik ook altijd weer leuk om te zien. Een kaart door mijn moeder naar mij op het internaat gestuurd, met de melding dat ze bij het kruisje vuurvaste stenen gingen laden voor..... ja IJmuiden!

Tim76

Bericht door Tim76 »

Ik ga het niet opzoeken... :lol: Maar uitsluiten kan ik het ook niet... :wink:

Gtoeten van Tim

Plaats reactie