Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door veen1195 »

Voortschrijdend inzicht; 10 jaar geleden heb ik daar stammetjes geladen...
Even op Google gekeken; nu is daar ‘n kade, toen moest je met ankers prutsen.... (😖spudpaal...)

Gr. Jan.
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door PeterSchoeber »

k-k schreef: 09 apr 2020 14:19 Wat gaan ze daar met die stammetjes doen Leo? Wij losten in 1966 daar stookolie voor een steenfabriek. Meestal gecombineer reisje voor Elst en Lienden. Goede reis! Gr. Klaas.
Daar gaan ze houtsnippers van maken. Zit een handelaar in hout en houtsnippers, www.vandenbroekbv.nl voor meer informatie.

Kennelijk ligt er niet meer genoeg hout in onze bossen op de Utrechtse Heuvelrug omdat het hout nu uit Duitsland moet komen.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k »

Peter, Bedankt voor de info. In 1993 voer ik met de zeilboot in Finland en verwonderde me over de hoeveelheid hout daar en wat men er van maakte.
Waarschijnlijk nog tekort aan hout, want kwam een Russische boot tegen die nog meer hout bracht. Gr. Klaas.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door JC »

Hout komt met zeeboten vol vanuit o.a. Canada om hier als biomassa op te stoken. Electriciteit groeit tegenwoordig namelijk aan bomen. Met een binnenschip uit Duitsland vind ik dan zo gek niet, kost een paar honderd liter gasolie.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Nee hier gaan ze geen snippers van maken, daar is dit hout te goed voor, dit word niet hier verwerkt maar gaat naar n pelletfabriek
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Binnenvaart schreef: 09 apr 2020 15:45 Der niederländische Holzhändler »DEVOBO Forest Services B.V.« will seine Transporte verstärkt vom Lkw aufs Binnenschiff verlagern.

Holztransporte ab Köln – Binnenschiff statt Lkw
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Eemspoort »

Hij heeft de krant weer gehaald hoor... :D ;)
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door itasca »

Ik ben opgegroeid met houtenluiken en merkels, maar toen ik 16 j. was aan boord van een ex Dettmer Bonanza als matroos. Had de zogenaamde Wellbleche Luken met een scheerstok in de midden. Die kon je ook niet alleen dicht-leggen. Luiken zonder merkels. eerst 1 dicht dan 3 en dan weer 2 erboven op 5 en dan weer 4 etc. Mijn vader durfde niet over de scheerstok/balk te lopen. Want je had steeds een gat waarlangs je moest lopen. Het ergste was, wanneer een buurman je wel even wilde helpen. Dan moest ik oppassen, dat ik niet van de scheerbalk afgetrokken of geduwd werd. :(
Met openleggen en de onderluiken trok mijn vader naar beneden, viel hij naar beneden,Want ruste niet op een merkel. Dus dan moest ik dat met mijn sjouwbeugel opvangen. Ook heel zware scheerbalken en nog staaldraden aan boord. Met 2 x 80 schutten op DEK had je niet veel over. Ik was de enigste van mijn ploeg, op het internaat, die met 16 j. naar boord ging. De anderen gingen verder leren. Maar na 1 jaar aan boord gewerkt te hebben stelde armpje drukken met mijn oude klasgenoten, niets voor. Aan boord was gewoon sportschool XXL ha ha :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Haha ja Hein en eerder met pensioen als je meeste klasgenoten wed ik, heb je t toch nie gek gedaan 😜
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Eemspoort schreef: 10 apr 2020 17:32 Hij heeft de krant weer gehaald hoor... :D ;)
En nog n krant😉

https://binnenvaartkrant.nl/lading-hout-gaat-over-water

En de schuttevaer heeft ook gebeld, tis allemaal wat je zou haast denken dat ik r rijk van zou worden....

Oja en niet alles geloven wat r in de krant staat he, we hadden 728 t in ipv 1000, en dit hout is zoals gezegd pallet hout dus word aan plankies gezaagd

De volgende reis laden we woensdag voor zaterdag lossen lienden
Dat worden wel houtkrullen voor paardestallen begreep ik, kreeg ik ook alvast reclame doek voor aan boord 😁

Grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Plaats reactie