Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

En wat doen wij zoal, zoals ik al geschreven had, zijn we leeg op naar de Main
wel eerst nog 2 dagen lossen in Duisburg, nephaline, voor n glasfabriek ...
Afbeelding
Afbeelding
dinsdag de laatste loodjes ...
Een kraan die niet wil wat de kraanman wil,( of hij kan t gewoon niet) en n bobcat die dan te klein is, en ook een zeer onervaren driver er op, enfin op t laatst maar zelf even er bij gesprongen en de schop ter hand genomen en wat aanwijzingen gegeven hoe je een ruim leeg maakt :mrgreen:
Afbeelding
maar toch op tijd leeg, en nog naar Keulen gevaren, leeg op gaat toch wat sneller als vol
Afbeelding
Van de Rijn niet veel plaatjes, ze staan wel ergens op dit topic...
koblenz hier
Afbeelding
En hier gaan we donderdagmorgen de Main in,ook alweer n paar jaar geleden, (reisje Wenen)
Afbeelding
Ondertussen zoeken we uit waar we exact laden moeten, het zou Erlenbach worden had men gezegd, dus ik ging er van uit dat het dan bij de werft aldaar geschieden ging, maar ik zag dat ze de schade buurman inmiddels naar de Schutzhafe gebracht hadden..
Afbeelding
Afbeelding
Ik wist niet dat dat diep genoeg was, maar dat is t blijkbaar wel.
hier nog de stuw van Obernau
Afbeelding
En aan het begin van de avond zijn we bij de haven, daar hadden ze mij ook al in de gaten gehouden en hebben de boel afgehaald zodat ik er tussen in kan :P
we varen tot dwars van de haven en gaan er dan acheruit in, ergens anders kan ik daar niet meer rond geladen ...
Afbeelding
het blijkt een flink kraanponton te zijnmet grote kraan.
Afbeelding
buitenop de havarist
Afbeelding
we zijn nog even een stukje gaan fietsen, hier an de main zijn we graag, vroeger zaten we er elke reis ...
even naar Klingenberg.
Afbeelding
zicht op de sluis
Afbeelding
En vanmorgen na dat een controleurin mn ruim goed gekeurd had kon men over gaan slaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ea ging voorspoedig en om 13 u waren we alweer vol, met 1155 t tarwe.
we willen morgen aan het eind van de Main weekend houden dus hebben we alle tijd om er uit te komen , we moeten lossen in de Maashaven bij de Meneba, ook heel lang geleden dat we daar waren :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,


Mooi verslag, we zijn weer helemaal bij !

Prettig weekend !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Bram, we zijn weer helemaal bij.
Toch weer een haven er bij waar je nog niet geladen/gelost had :D
Lijkt wel een flinke kraan waar je die nephaline mee gelost hebt.

Goed weekend,
Wim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Zaterdag de main uit gevaren, en beneden Kostheim vast gemaakt...
hier langs Frankfurt,
Afbeelding
s`middags nog een eindje gefietst, en oa dit apparaat bezocht, een heusse schiffsmühle, daar lagen er vroeger velen van in de Rijn, en andere rivieren, ze werden gebruikt om graan te malen, zoals bij ons in Holland we de vele windmolens hadden.
Afbeelding
Dit is een replica van het origineel, het oude onderschip is van ik meen 1892 en is nu onderbouw van een jachtclub in Beinheim, het huidige is nieuw gebouwd op de werft in Speyer.
van binnen ziet het er zo uit
Afbeelding
Afbeelding
ze lagen vroeger ook wel op een rij..
Afbeelding
en zoals het er vroeger bij lag
Afbeelding
maar op hun eigen website kan je veel wijzer worden.
Afbeelding
Hier zijn we en vele anderen al vaak langs gevaren, en dan heb je eigenlijk geen idee van hoe het er binnen uit zag, in de vroegere werkelijkheid was het een hard bestaan, de molenaar was 24/7 aan boord, op het laatst kwam er een soort cao, toen kreeg ie 3 dagen per jaar vrij....
ze maalden zo n 300 kg per dag, voor de plaatselijke bevolking,teveel was ook niet goed, want dan bedierf de ware, te weing ook niet wat dan konden ze niet genoeg brood bakken, enfin ga er zelf maar ns kijken, de man die daar de rondleiding geeft is een bevlogen baasje , misschien kwam hij vanavond nog even bij ons aan boord kijken ;)

we zijn nog even verder gefietst en kwamen zo langs de Ginsheimer altrhein, hier werd vroeger(tot ca 80er jaren) nog gelost.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de laatste fotos staan ook al bij Waar is dit, maar vele volgers kijken daar dan weer niet naar :P
vadaar dus dubbel op t forum :P

gr Bram

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

De fiets blijft toch een handig transportmiddel om ergens te komen, heel interessant.
Vroeger wel eens gehoord dat iemand naar Ginsheim moest, maar nooit geweten dat dat daar naar binnen was :oops:
Kraantje gaat volgens mij ook niet erg aan de buitenkant komen :(
Bedankt voor de info.
grt Wim
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jan Kroes »

Die molen op een sombere decemberdag nog op de foto gezet. Leuk om ook te zien hoe het er van binnen uit ziet.
IMG_0164.JPG
IMG_0164.JPG (98.66 KiB) 2693 keer bekeken
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

De tijd gaat snel, besteed hem wel....

Dus varen we maar af en toe een stukje, om zo t een en ander van A naar B en andersom en verder te brengen :P
Ik was nog in de afvaart vanaf de Main gebeleven, weekend Kostheim gehouden.
Maandag zu tal...
dat loopt altijd wel lekker vlot, dat is t voordeel van "naar boven " varen, je bent zo weer terug :mrgreen:
hier met mooi weertje langs Kaub
Afbeelding
Ik zag nog een "groene" brug in de dubbele zin dan, in Bonn
Afbeelding
en hier ons feierabend plekje in zicht, Krefeld boven de brug.
Afbeelding
Dinsdag verder af, ik wist al dat we woensdag middag pas aan de beurt waren, dus konden we mooi nog even een avondje thuis buurten en woensdagmorgen op t gemakje naar de Maashaven varen.
daar lossen ze inmiddels ook met een kraantje, de laatste x dat we er waren was t nog met een zuiger, het was al jaren geleden, ik zou hier even terug kunnen zoeken want ik ouwehoer hier ook al jaaaaaren :mrgreen:
Afbeelding
Maar als je leeg ben heb je vandaag de dag een uitdaging, is toch even wat anders als vorig jaar jammer genoeg :(
Maar toch nog een weekvolmakertje gevonden, Roosendaal-Gouda, zand nam ik aan....
dit is wel een ontdekkingsreis voor ons, wan hier was ik nog nooit geweest, Roosendaal bedoel ik, uiteraard moet ik voor mn 40 cm uberbreitte weer een vergunning aanvragen :?
Maar goed dat was snel geregeld, savonds nog niet eens zo heel laat voor t sluisje in Dintel, dat staat overdag open , maar gaat snachts dicht.
des andere daags dan t laatste stukje, hier zie je de suikerfabriek, had ik tot nu toe ook alleen maar over horen praten, hoewel ik er met de venus nog wel langs gekomen moet zijn, maar dat weet ik echt niet meer :oops:
Afbeelding
en dan gaan we zand???? laden ....
Afbeelding
dat kostte me weer wat telefoontjes en natuurlijk was het "gewoon grond".... :|
met wat afval er in, maar goed t zal allemaal wel, ik doe maar door van A naar B ezn enz...
het laden ging snel en het varen ook, dus alweer mooi bijtijds de Hollandse IJssel in, ook alweer een tijd geleden, toch wel mooi varen daar .
Afbeelding
En vrijdag lossen we daar, door n verre neef, dat had ik al eens eerder gedaan, maar dat kon, want hij werkt er ook al 18 jaar :P
Afbeelding
En dan ben je alweer leeg, en weer dezelfde uitdaging....
Leeg de IJssel uit zijn we gespot, door Robert.. :wink:
Afbeelding
Maandag en dinsdag laden in de Maashaven, waar we net tarwe gebracht hadden....
zakken voor Antwerpen, een goeie reis was t niet echt, maar toch wel weer leuk, en weinig leegvaart , dus nemen we de gok.
weekend thuis gehouden, is wel n voordeel dat de Drechtsteden en Rotterdam 1 havengeld is 8)
Zondagavond even met t ebbetje naar beneden gevaren..
Afbeelding
Maandagmorgen 6uur was een ruim begrip kwam ik wel achter, maar gelukkig lag ik al op mn plekje en hoefde er niet echt veel voor te doen om een paar luiken open te krijgen, men kwam eerst met stevig plastic vloerbedkking...
Afbeelding
En zo laad men, de haakjes schieten automatisch los als de spanning er af gaat, dus geenman in t ruim...
Afbeelding
daar komt het de fabriek uit, de kraan zit vast in het drijvende halletje
Afbeelding
Afbeelding
ondertussen vernieuw ik de touwtjes van mn palen maar weer eens, dat is al een aantal jaar geleden, en ik wil niet meemaken dat die op n ongewenst moment breken natuurlijk, nu heb ik er alle tijd voor, en gebruik ze hier niet, je ligt hier vast op verhaal liertjes van hun, dat werkt perfect, af en toe een paar meter verhalen is voor hun maar 1 druk op de knop.
hier t oude touwtje.
Afbeelding
en t nieuwe, gelijk hier en daar wat antiroest olie op gezet, bikken kan je niet in die bakken, en tis er altijd vochtig van condens, dus spik en span houd ik het daar niet :oops:
Afbeelding
Maandag geladen van ca 7u tot 21:45...en dinsdag van 6u tot 21:00...hier eenvan de laatste hijsjes, de zon staat alweer laag
Afbeelding
Bijna 30 uren geladen dus, ze doen t maar zelden meer, ca eens in de 6 weken een schip, vroeger ging alles in t schip, nu ook nog wel t meeste, maar gaat t aan de voorkant in de container waar t met de auto naar de Waalhaven gaat en dan op t schip.
Afbeelding
Even papieren halen en weg, naar de overkant dan om even de auto te pakken en te overnachten, we hadden tenslotte heel de woensdag om naar Antwerpen te varen.
Woensdag bijtijds weg om nog even van t vloedje te profiteren...
Afbeelding
Afbeelding
We kwamen net voor onze boot aan in t Delwaide dok, dus even gewacht tot ea vast lag en er achter plaats genomen, daar kwam zoals een manneke peilen en op mn hart drukken dat we toch donderdagmorgen echt wel op tijd langzij de boat moetsen liggen..
dus ik zeg, dat komt goed, maar nog beter is als je nu even omhoog klimt en dan zo een touw aan pakt, dan hebben we daar allebei geen zorg meer om, awel dat was een schoon idee, dus zo gezegd en zo gedaan, scheelt donderdagmorgen weer een half uur slapen :wink:
Dus idd om 6 uur de mannekes an dek,
Afbeelding
ze hoefden niet meer zoals vroeger put te maken en zak voor zak op te pakken, we hadden tenslotte al komplete hijsjes geladen 21 st in 1 sling...
dus was t een sport zoveel mogelijk slings aan te haken, hijssen varierend van 30 tot 45 ton presteerden ze :lol:
Afbeelding
Dat gaat natuurlijk net zolang goed tot dat t fout gaat...
Afbeelding
Maar daar werden niet veel woorden aan vuil gemaakt, en maakt men alsnog een ouwerwets hijsje er bij
Afbeelding
Hat nadeel was dat we op ruim 1 lagen, niet zo handig...
Afbeelding
Afbeelding
Ik had liever een x rond gegaan, maar dat vond men zonde van de tijd, en toen ze gingen schaften zag ik al geen man meer om mn touwtjes even los te gooien, dus maar zo door gelost, en t laatste vakje de schroef er maar op gehouden, al met al 5 uren gelost, dat geloven ze nooit in Rotterdam :mrgreen:
Ben benieuwd hoe lang ze dr over doen om het er uit te halen in de Congo :roll:
Afbeelding

enfin, we waren op tijd leeg, maar te laden in de buurt was er niet echt, dus lang weekend, maandag sluiskil laden voor Worms, maar dat maandag zal em niet worden wist men al te vertellen bij de Yara, alwaar ik even langs gevaren ben om mn ruim t elaten keuren (goedgekeurd), dus nu maar weer terug in Tereuzen, van t jaar schijnbaar mn 2e thuishaven :roll:
zo iedereen weer bij gepraat hoop ik, zo niet?, dan praat/vraag je maar verder :wink:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bram,

Weer een mooi verslag van de "Avonturen" van MS Westeind.

Misschien de koptekst een keertje aanpassen in de "Avondturen van MS Westeind" :lol: :lol:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
schipperrob
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 aug 2011 15:32

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door schipperrob »

Mooi zeg die Hollandse Ijssel, je zal er maar wonen..;-)

groetjes Robert
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

We zijn weer helemaal bij Bram.
Ik zag al dat je in Roosendaal was, ik wist niet eens dat je er kon komen :oops:
Maar je maakt natuurlijk wel bijzondere reisjes.
Goed weekend in het Zeeuwse.
grt Wim
Plaats reactie