Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Arie »

Mooi vrachtje zo die stammetjes, je kan nu niet als je ergens langszijde komt niet met het smoesje aankomen dat je geen "wrijfhoutjes" aan boord hebt Bram :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Oefening baart kunst, zo te zien of krijgt de kraan er zin in? :oops:
Binnen 2 dagen de last of.....heb je minder bij je? :mrgreen:
grt Wim
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gerrit »

Arie schreef: 14 apr 2020 08:30 Mooi vrachtje zo die stammetjes, je kan nu niet als je ergens langszijde komt niet met het smoesje aankomen dat je geen "wrijfhoutjes" aan boord hebt Bram :lol: :lol: :lol: :lol:

Gr. Arie
Nu het verschil tussen wrijfhout en wreefbongel :mrgreen:
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Binnenvaarder »

Ik denk dat ze allemaal hetzelfde bedoelen maar de term wreefbongel iets uit het Noorden (Groningen e.o.) van NL is. :D
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door k-k »

Als Groninger ken ik wel een wriefbongel of bongeltje. Moet Geert bekend in de oren klinken. Gr. Klaas.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door klipper »

Er was lang geleden, een molleboon die riep WIEF HOLT WIEL ER TUSSEN !. Geen grapje. Er voeren op sommige kleine scheepjes mensen die half schipper of landarbeider waren. Deze vonden zelf weleens wat namen uit. Gr
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Ik zat zo even terug te bladeren, en zie tot mijn schrik dat ik helemaal verzuimd heb om plaatjes bij de praatjes te leveren, en dat is voor een forum als dit zo`n beetje dodelijk natuurlijk :mrgreen:

Enfin, dan loop ik dus toch nog n eind achter, leeg op om te gaan laden in Keulen Deutz, zover was bekend....
zondag voor de brug gehouden, dan kan je nog gemakkelijk aan en van boord, en zo ook de ijkmeester natuurlijk...
Afbeelding
en de brug,
Afbeelding
avond over de haven, er is net een schip met tarwe naar binnen om aldaar te lossen, dit jaar is t laatste jaar dat daar nog gelost en geladen word :|
Afbeelding

Maandagmorgen naar binnen, en de eerste hijs kwam met n (kleine vertraging)aan boord.
Afbeelding
Laden met zo een kraan is geen sinecure, en alleen voorbehouden aan oud gedienden en pensionado`s ...
Afbeelding
en dan nog is t niet optimaal zoals je ziet.
Afbeelding
Afbeelding
je ligt in een stukje geschiedenis...
Afbeelding Afbeelding
en laad met n stukje geschiedenis, t voordeel is dat als er een storing is , een beetje smid t wel maken kan ;)
en even een foto van boven is altijd leuk.
Afbeelding
ook in t donker schuwt men de arbeid niet ...
Afbeelding
en spiegelbeeld.
Afbeelding
en er was gevraagd om reclame te varen voor de klant, die voor t eerst vervoer over water deed, dus daar werken we dan aan mee natuurlijk :)
Afbeelding
en na 2,5 dagen laden eindelijk weer weg, foto gemaakt door de klant :P
Afbeelding
an de kalkar zu tal
Afbeelding
en lossen in Lienden, vrijdag in 1 dag leeg...
Afbeelding
tis ook een mooi plekkie om weekend te houden natuurlijk
Afbeelding
aan de wal lijkt t toch altijd meer als aan boord vind ik :mrgreen:

dan volgt een herhaling van zetten..weer leeg naar keulen, laden voor Lienden
ook hier denk je ; dat laad ik nooit :?
Afbeelding
maar men heeft er later nog een auto of 2 bij gebracht en zat ik nog niet optimaal vol...
We hadden de landgang nu iets geprofesionaliseerd :D
kon ik met de luiken wagen op en neer doen ;)
Afbeelding
tijd voor n avondwandeling aan de buitenkant...
Afbeelding
en een klant van de klant wilde ook wel reclame maken over t water, dus ook dan maar weer n doekje er bij, met wat tirerips en magneetjes geknutseld ..
Afbeelding
en wederom lossen in Lienden, alleen dan zaterdag.
Afbeelding

weer weekend gehouden aldaar, en alweer leeg op, alleen nu 100km minder ver, terug in de core businis van de PTC, rollen, alleen dan nu van Walsum sud...
Afbeelding
Afbeelding
en wachten op de laatste rol....ca 3 kwartier, die kwam me n enkel wagonnetje speciaal achteran....
Afbeelding
eenmaal vol vond ik t te laat om nog te gaan varen, dus de andere morgen maar zu tal, hier langs Rees.
Afbeelding

en ook hier hebben we corona perikelen natuurlijk, wat t meest tot uiting komt doordat je de kinderen al die tijd al aan boord hebt, intussen zitten die ook n soort gevangen op ons eiland, al heeft men virtueel natuurlijk wel her en der contact, maar tis toch niet alles, dus als we dan zoals hier in Belfeld een schip met vriend/vriendin tegen komen, gaan de kids even snel de wal op om samen op gepaste afstand even bij te kletsen ;)
Afbeelding
en hier in de oude sluis Born, die krijg ik normaliter niet omdat we van af IJmuiden altijd afladen en dus te diep lig, nu met 2,60 kon t wel, koste me alleen n touw, wat een trekpartij is dat :x
enfin donderdag bij tijds in Maastricht om te lossen, maar t was het "rotste"adres waar we moesten lossen, dus die doen maar n eind, wat er op neer komt dat je evt af en toe n rol lost, en liefst s`nachts....en als ze dan in de nacht het vak onder de hal leeg hebben durven ze je niet te wekken om te verhalen, dus schrik je smorgens wakker en ben je nog lang niet leeg.....stelletje sukkels daar .
enfin ook daar kwam een eind aan, vrijdag loop morgen toch leeg, en bevracht om dinsdag in Ivo weer rollen te laden naar IJmuiden, dus hebben we vrij weekend, wat ons deed besluiten een nachtje thuis te gaan bivakeren, daar zijn we bezig om de schutting te plaatsen, dan kon ik mooi weer een handje helpen aldaar, maar in Maastricht was niet echt meer n plekje vrij waar je de auto er makkelojk af kon zetten, dus maar naar beneje Ternaaien gevaren...dan lig je tenslotte maar 200m over de grens..... :idea:
dus dat zou t probleem wel niet zijn, dachten wij naïf.....
Afbeelding
dus een half uur verder en div van zulke grensposten geprobeerd te hebben eindelijk een grens gevonden met gemondkapte politiemensen er bij, die lieten ons door na de juiste papieren en n goed verhaal op gehangen te hebben....

zaterdag dan n dagje klussen.. :P
Afbeelding
tis niet helemaal klaar, maar dat zal wel snel komen..
retour naar boord was de grens om 23u niet meer bemand dus dan even geen corona zeker....
zo we zijn weer bij de tijd, de rest is toekemstmuziek 8)
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Een beetje woordenschat, als het mag.
dus ook dan maar weer n doekje er bij, met wat tirerips en magneetjes geknutseld ..
Die 'snelbindertjes' krijgen steeds meer namen, leuk; je kan er een verzameling van aan gaan leggen.
Volgens de wikipedia kennen we al:
Volgens Onze Taal is tiewrap de officiële Nederlandse schrijfwijze.[1][2] Het woord wordt ook wel geschreven als tie-wrap, tyrap, tie-rap of tie-rib.
Tie-wrap (letterlijk: trek vast - pak in) is een letterlijke beschrijving van wat het product doet, maar het wordt ook gespeld als Ty-Rap,[3] de merknaam van de oorspronkelijke producent,
Leuk zo een levende (of levendige) taal.

Weer mooie foto's en een fraai verslag, Bram!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

:lol: Ja hee hallo, ik schrijf maar wat hoor...
ik had niet de moeite genomen om t op te zoeken, tis tenslotte geen taalpuristenforum, om er nog eens een woord in te gooien :mrgreen:
vaar om te leven (niet andersom)
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Binnenvaarder »

Leuk om weer foto’s te zien van Köln Deutz haven. In 1975/76 hier diverse keren hout gelost, schrootjes en mooie geschaafde planken, voer toen bij Vinke.
Als ik het goed heb was er toen achterin de haven over s/b ook een laad/losplaats voor tankers.
Mvg.
Geert

Ps. Bram bedankt voor je bijdrage, geniet er steeds weer van. Na 42 jaar aan de wal blijft het water nog steeds trekken 😀
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie