Ja 86m de maat voor de vaartijdenwet, terwijl 84.75m toch veel meer voorkomt bij de sluizen.
Schachtschleuse Minden, Schleuse Bolzum, dan natuurlijk sluisjes in het belgische. Zelfs Antoing was mogelijk met 84.75m, maar ja dat 1m langer dat's hem.
Er was een tijd dat men schepen bouwde die op de afmetingen van de kanalen zijn afgestemd, nu bouwen we schepen en dan moeten de kanalen maar worden aangepast.
Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 21 mei 2007 16:38
- Locatie: Haren
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Afgezien van de (mij onbekende) 'lokale regelgeving' zou de Westeind in zowel Strépy-Thieu als Ronquières moeten passen... Of zit het probleem juist op het kanaal Brussel - Charleroi?
Groeten van Tim
Groeten van Tim
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Kanaal Brussel-Charleroi heeft een schutlengte van 81,30.De Dordrecht 32 is ingekort tot 84,75 om naar Noord-Frankrijk te kunnen.
Groeten,Arie.
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Wij zouden dan niet via Brussel kunnen Tim, maar door de Nieuwe lift van strepy varen en via de schelde naar de ringvaart enz, maar daar is de lengte dus idd zo een 84,75....
we liggen nu dus tussen liegé en namur op de maas.. even ruwweg gezegd
dan zou je dat oranje lijntje kunnen volgen over Tournai..enz
Ergens in het begin van dit topic heb ik al eens beredeneerd waarom we geen 85 m zijn dacht ik, dat had te maken met 10 TEU lengtes en m`n doorloop voor de brug langs meen ik..die TEU`s had ik wel kunnen laten varen achteraf want die hebben we nog niet ingehad zoals je weet
daarbij kwam dat we toen we nog 80m waren zeggen en schrijven 1 keer op t kanaal van peronne geweest zijn ..
achteraf denk ik daar nu wel eens anders over, er is toch regelmatig wat te laden in Tetre en nu in zo een geval als dit heb je gewoon een ontsnappingsroute..maar ja een mens wikt en weegt enzenz
dan hadden we natuurlijk geen 1704 ton geweest..
Nu aan het lossen, rollen zo blank als n dubbeltje, zo in de regen ....
13 u leeg , nu 3 dagen vrij ...
grt Bram
we liggen nu dus tussen liegé en namur op de maas.. even ruwweg gezegd
dan zou je dat oranje lijntje kunnen volgen over Tournai..enz
Ergens in het begin van dit topic heb ik al eens beredeneerd waarom we geen 85 m zijn dacht ik, dat had te maken met 10 TEU lengtes en m`n doorloop voor de brug langs meen ik..die TEU`s had ik wel kunnen laten varen achteraf want die hebben we nog niet ingehad zoals je weet
daarbij kwam dat we toen we nog 80m waren zeggen en schrijven 1 keer op t kanaal van peronne geweest zijn ..
achteraf denk ik daar nu wel eens anders over, er is toch regelmatig wat te laden in Tetre en nu in zo een geval als dit heb je gewoon een ontsnappingsroute..maar ja een mens wikt en weegt enzenz
dan hadden we natuurlijk geen 1704 ton geweest..
Nu aan het lossen, rollen zo blank als n dubbeltje, zo in de regen ....
13 u leeg , nu 3 dagen vrij ...
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Dit soort problemen lossen zich wel op:Marnespits schreef:Ja 86m de maat voor de vaartijdenwet, terwijl 84.75m toch veel meer voorkomt bij de sluizen.
Schachtschleuse Minden, Schleuse Bolzum, dan natuurlijk sluisjes in het belgische. Zelfs Antoing was mogelijk met 84.75m, maar ja dat 1m langer dat's hem.
Er was een tijd dat men schepen bouwde die op de afmetingen van de kanalen zijn afgestemd, nu bouwen we schepen en dan moeten de kanalen maar worden aangepast.
In Bolzum ligt inmiddels een nieuwe sluis
Nieuwe sluis Bolzum
Oude sluis Bolzum wordt nu een soort kunstwerk zoals bij de Schachtsluis Henrichenburg.
Voor de Schachtschleuse in Minden zijn ze ook een nieuwe aan het bouwen
(deze zomer met eigen ogen gezien)
Alleen boven Brussel zal het waarschijnlijk niet snel gebeuren
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Dat moge voor zich spreken, Bram Op Petit Lanaye en Ivoz-Ramet heb ik mijn Frans volop geoefend, tot grote hilariteit uiteraard
Wij kwamen in die contreien met een schip van iets meer dan 63 meter, dan hoef je over zulke dingen niet na te denken. Alleen de hoogte speelde ons parten: we konden alleen geladen én afgebroken over Brussel - Charleroi. Dat we dat liever niet deden spreekt voor zich. We hebben 1 keer fosfaat gelost in Peruwelz (boven Peronnes 2), daar moesten we eigenlijk ook al afbreken om terug te kunnen maar met veel water en een aanloopje hebben we de spoorbrug net niet ge(k)raakt. We deden dus liever de Maas, fosfaat naar Engis, suikersteentjes voor Vierverlaten terug, of calcaire voor de glasfabriek in Tiel. Als het echt niet anders was grind vanaf de Zuid-Willemsvaart (we hebben nog geld tegoed voor het op diepte maken van dat stuk ). of rollen vanaf Ramioul naar IJmuiden
Met de Vrijbuiter hebben we daar in het haventje ook eens overnacht, compleet uitgestorven en heerlijk rustig. Als het goed is ligt er nog een kapotte ovenschaal op de bodem daar, ongeveer waar je zelf de foto maakte
Groeten van Tim!
Wij kwamen in die contreien met een schip van iets meer dan 63 meter, dan hoef je over zulke dingen niet na te denken. Alleen de hoogte speelde ons parten: we konden alleen geladen én afgebroken over Brussel - Charleroi. Dat we dat liever niet deden spreekt voor zich. We hebben 1 keer fosfaat gelost in Peruwelz (boven Peronnes 2), daar moesten we eigenlijk ook al afbreken om terug te kunnen maar met veel water en een aanloopje hebben we de spoorbrug net niet ge(k)raakt. We deden dus liever de Maas, fosfaat naar Engis, suikersteentjes voor Vierverlaten terug, of calcaire voor de glasfabriek in Tiel. Als het echt niet anders was grind vanaf de Zuid-Willemsvaart (we hebben nog geld tegoed voor het op diepte maken van dat stuk ). of rollen vanaf Ramioul naar IJmuiden
Met de Vrijbuiter hebben we daar in het haventje ook eens overnacht, compleet uitgestorven en heerlijk rustig. Als het goed is ligt er nog een kapotte ovenschaal op de bodem daar, ongeveer waar je zelf de foto maakte
Groeten van Tim!
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
was altijd vreemd daar.
rollen lossen in ivoz ramet en bobines laden in ramioul
en dat met dezelfde kraan op dezelfde plaats.
rollen lossen in ivoz ramet en bobines laden in ramioul
en dat met dezelfde kraan op dezelfde plaats.
varen is een manier van leven
Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.
Als ik het goed begrepen heb worden de rollen van Hoogovens door Segal verbeterd, behandeld, enz. en weer terug gebracht naar IJmuiden.
Ik denk ook dat het laden niet in de regen gebeurt.
Ik denk ook dat het laden niet in de regen gebeurt.