Onder zeil, hoe en waarom

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Onder zeil, hoe en waarom

Bericht door Janna »

Onder zeil; hoe en waarom?

Dit forum staat vol met foto’s van Nederlandse binnen- en kustvaartschepen. Op de oudere foto's zie je die schepen nog onder zeil. Vergeet niet: in het begin van de vorige eeuw waren de meeste van die schepen nog zeilschepen. Stoommachines werden voor de 'gewone' vrachtvaart maar beperkt gebruikt, die waren voor de grote beurtvaart en sleepvaart. Pas halverwege de twintiger jaren ging de motor een rol van betekenis spelen bij de voortstuwing van de binnen- en kustvaart in Nederland. Sommige schepen bleven zeilen tot halverwege de vijftiger jaren.
Dus het meeste gebeurde op zeil, en alleen als de wind tegenzat of het vaarwater moeilijk was werd er gesleept. Daar kwam veel vakmanschap bij kijken, en plaatselijke kennis. Schippers wisten bijvoorbeeld bij een bepaalde windrichting precies tot waar, "tot welke rak", ze een rivier konden bezeilen.

Op oude zeilfoto's valt veel te zien, en er is voor ons veel van te leren. Hoe zeilden ze vroeger met die schepen? Hoe kwam je aan, hoe vertrok je? Welke route nam je? Welk zeil werd gebruikt, waarom en hoe?

Voor iedereen die nu zelf met zo'n oud schip zeilt.
Door oude rotten onder ons die misschien nog weten hoe het gedaan werd.

Want het zeilen met deze schepen was een ambacht, en dat moet niet verloren gaan. Voordat er straks geen mens meer is die nog weet hoe dat ging.
Oude schepen restaureren en behouden als cultureel erfgoed is belangrijk, maar er mee varen - als vroeger - is evengoed onderdeel van dat behoud.

Juist op dit Forum, met z’n onvoorstelbare hoeveelheid foto’s - en kennis - van vroeger.

Wie heeft er nog een duidelijke foto van een schip onder zeil?
En wie legt uit wat er te zien is?

Ik geef zelf maar een voorzet; hier een foto van de tjalk Janna onder zeil.

Afbeelding
Afbeelding

Een plaatje uit de dertiger jaren ergens op de Zuiderzee. Ze waren onderweg van Amsterdam of Rotterdam naar Zwolle, met een lading Copra. Je ziet een deklast voor de roef, want copra is geen zware lading. Daarmee krijg je een schip niet op z'n merk; ze zijn nog steeds vlot geladen. De foto is genomen vanaf een oplopende veerboot.

Het was rustig weer, zo'n 2 Bft schat ik en ze zeilen voor de wind. Het grootzeil staat aan bakboord, ver uitgevierd vanwege de ruim invallende wind. De fok staat te loevert, zo wordt hij niet door het grootzeil afgedekt. Ze voeren de fok op de boom, oftewel er hangt een fokkeboom onder. Dit maakt de fok handelbaarder bij veel wind, en hij blijft beter uitstaan bij ruime wind. Ook kun je met een fokkeboom een bulletalie zetten; een lijn die ervoor zorgt dat de fok niet gijpt of terugvalt bij weinig wind. Die bulletalie wordt zover mogelijk naar voren vastgemaakt - in dit geval hebben zit hij aan de traveller op de kluiverboom. De kluiver zelf staat niet bij. Misschien teveel moeite om hem voor de dag te halen? Bovendien doet een kluiver niet veel bij voor de windse koers.

Verder zie je de was te drogen hangen aan een lijntje tussen het want en de stuurboord bakstag. En de boot dobbert rustig achter de kont. De schipper staat aan het helmhout.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Mooi initiatief Erik, van zeilen heb ik weinig kaas gegeten.

Hier een aanzet, een steilsteven op een kanaal ergens in Drenthe, het schip wordt gejaagd maar heeft ook een (kanaal)zeiltje bij staan, zonder gaffel. Of is dit de fok die als grootzeil dient. Wie weet daar meer van?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Hoop op Zegen

Bericht door Gert Schouwstra »

Op verzoek van Erik zet ik deze er ook gelijk bij:

Afbeelding

Dit schip is de HOOP OP ZEGEN, de foto is genomen rond 1930. Ik heb geen idee waar.
Bouwjaar was 1915 bij Mulder in Hoogkerk. Afmetimgen 25 x 5,00 x 1,77 mtr - 115 ton.

De 1e eigenaar is mij onbekend, maar rond 1930 voer het met thuishaven Den Briel, want daar heeft mijn opa het schip vandaan gekocht. In 1932 werd het schip gekocht door mijn opa, Jan Po-ker. Onduidelijk is of de naam Hoop op Zegen er toen al op stond, maar onder die naam nam mijn opa hem wel in de vaart. Thuishaven werd Groningen.
Eerst voer hij nog met een broer samen, maar in 1933 trouwde mijn opa met Geeske Feenstra uit Leeuwarden. Omdat hij niet meer van het alleroudste stempel was zette hij er gelijk een noodstuurhutje op. Er kwam ook een motor in het schip, een 2 cyl. blauwe Deutz van 50/60 pk.

De modernisering ging door, zodra er weer wat centen verdiend waren.
In 1938 werd het schip in Aalst met 6 meter verlengd. Het werd toen 160 ton.
In de 2e Werldoorlog heeft het schip ondergedoken gelegen in Terhorne. Dit om te vookomen dat het werd gevorderd door de Duitsers. Het werd in een zijsloot gevaren, tot het klem liep en daarna werd er een grote hooiberg overheen gebouwd. Helaas brak er brand uit, waardoor het schip onbewoonbaar werd. Na de oorlog werd weer gerepareerd.

In 1950 werd het schip voor de 2e keer verlengd, nu bij Vos in Groningen. Dit keer komt er 8 meter tussen en kijgt het schip gelijk een andere naam: FEPO (Feenstra & Po-ker).
De afmetingen zijn dan 39 x 5,00 x 2,07, echt een Frankrijk-maat en dara wordt ook regelmatig heen gevaren. Het schip wordt 262 ton.
In 1956 wordt het tijd voor een nieuwe motor: De Deutz is dan 25 jaar oud en te zwak voor zo'n groot schip. Hij gaat er uit en er wordt een 142 pk Caterpillar van 1600 toeren ingebouwd.

In 1966 gaat Jan Po-ker in Groningen aan de wal en gaat zijn zoon Geert op de FEPO varen. eerst nog twee jaar met zijn zuster Geeske en daarna met zijn bruid Willemien. In 1970 kopen zij een ander schip en komt de FEPO te koop. Er is weinig emplooi en de saneringsregeling is aantrekkelijk. In 1971 wordt het schip gesloopt in Hendrik-Ido-Ambacht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Onder zeil

Bericht door Kees Keijzer »

Naar aanleiding van dit onderwerp zal ik ook eens een paar foto's van zeilschepen er op zetten, ze zijn bij diverse onderwerpen al eens meer geplaatst. Als eerste een foto van de "Alpha" het schip van mijn grootvader L. Keijzer;
Afbeelding
De "Alpha" was een klipperaak, een klipper met een paardenkont, in de volksmond. Het schip mat 151 ton een was gebouwd op de beroemde werf van van den Adel in Papendrecht. Mijn opa verkocht het schip in 1931 aan een makelaar en daarna is het schip naar Zweden gegaan.
Op de foto ligt het schip in de thuishaven Stad aan 't Haringvliet, mijn opa staat aan de rechterkant, naast hem twee van zijn vier zonen, mijn ooms, mijn vader voer toen al als knecht, hij was de oudste van het span, bij andere schippers. Opa liet na de verkoop van het schip een luxe motor bouwen.
Wordt vervolgd.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Zeilen....

Bericht door Kees Keijzer »

Zoals ik hierboven al aanhaalde ging mijn vader al vlug van boord om bij andere schippers zich in het vak te bekwamen. In die tijd. de twintig en dertiger jaren waren dat nog zeilschepen en alle drie de schippers waren afkomstig van het eiland Goeree-Overflakkee. meestal gingen die reizen over de Zeeuwse-Stromen, dus altijd had je te maken met de eeuwige cyclus van het getij, kortom je altijd afhankelijk van de natuur met een zeilschip. Dus mijn vader leerde respectievelijk op de "Ouderzorg"van F. Van den Doel, de "Wuta"van R. van Zanten en De "Anjo"van Mookhoek
de kneepjes van het schippersvak.Van die eerste twee schepen heb ik geen foto's,het waren alle twee ook klippers, maar van de laatse wel. Mijn vader kwam daar in 1935 aan boord de plaats innemen van de broer van de schipper die door een ongeval met de ankerlier was overleden. hier een foto van wat later de "Anjo" zou worden in het haventje van Colijnsplaat op Noord-Beveland
Afbeelding
De naam was daar "Nelly" van van Zwol, het schip ligt daar suikerbieten te laden, een lading die het schip bij zijn volgende baas ook vaak zou laden op dat eiland.
Hier als "Anjo" opvarend op de Rijn aan Grieth;
Afbeelding
Je ziet op de foto dat het schip een flinke snelheid heeft als de wind gunstig was bleven ze de motorschepen soms voor, maar dan moest er wel gewerkt worden aan de zeilen.Er waren op die schepen vaak naast de schipper twee bevaren knechts aan boord.
De "Anjo" was in 1909 bij scheepswerf Nederlof in Sliedrecht gebouwd als een van een serie van drie klippers, waarvan de "Anjo"en een zusterschip de "Albatros" nog altijd actief zijn. De "Anjo" vond voornamelijk emplooi in de zand en grind vaart van de beneden Rijn en Maas naar bestemmingen in de Delta in het zuid-westen en België in het stroomgebeid van de Schelde. Het schip was ook voorzien van een zijschroef aangedreven door een 24 pk liggende Deutz die ook de aandrijving was van de zelflos instalatie, Hier ligt het schip zich zelf op vrachtwagens te lossen in het haventje van Goidschalkxoord bij Heerjansdam aan de Oude-Maas;

Afbeelding
Als je er goed over nadenkt deden die mensen veel werk met zo'n zeilschip, daarom werd het schip in 1939 ook omgebouwd in Alphen aan de Rijn bij Boot tot een volwaardig motorschip, met als voortstuwing een 120 pk sterke Industrie.
Op deze foto wordt het schip op de helling getrokken om omgebouwd te worden;
Afbeelding
Hier volgt nog een foto zoals het schip er uit zag de eerste jaren na de oorlog, de foto is genomen van af het beneden hoofd van een sluis die het schip vele malen gepasseert is; Lith;
Afbeelding
Op het forum heb ik diverse foto's van het schip als motorschip geplaatst,maar dat past niet in dit kader.
Hier volgen nog een paar foto's van de Spes-Salutis"van de familie Grinwis, die klipper heeft tot 1955 op de zeilen gevaren, het schip is in 1914 bij Hazer en Leeuwesteijn in Sliedrecht gebouwd;

Afbeelding
Je ziet het als er maar wind is en een goede bemannig loopt een klipper wel,menig motor schip was jaloers op dat gangetje, ca. 12 km/u. De "Spes-Salutis" is daar opvarend op het Hollandschdiep kort voor de oorlog, Grinwis voer altijd goed bemand met eigen jongens.
Hier nog een foto van het schip in het tijhaventje van Wolfertsdijk aan de Zandkreek uit 1946, het schip was al uitgerust met een zijschroef;
Afbeelding
Zo dat was voorlopig weer wat over zeilschepen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Hoop op Zegen

Bericht door Janna »

Gert Schouwstra schreef:Op verzoek van Erik zet ik deze er ook gelijk bij:

Afbeelding

Dit schip is de HOOP OP ZEGEN, de foto is genomen rond 1930. Ik heb geen idee waar.
Bouwjaar was 1915 bij Mulder in Hoogkerk. Afmetimgen 25 x 5,00 x 1,77 mtr - 115 ton.

De 1e eigenaar is mij onbekend, maar rond 1930 voer het met thuishaven Den Briel, want daar heeft mijn opa het schip vandaan gekocht. In 1932 werd het schip gekocht door mijn opa, Jan Po-ker. Onduidelijk is of de naam Hoop op Zegen er toen al op stond, maar onder die naam nam mijn opa hem wel in de vaart. Thuishaven werd Groningen.
Eerst voer hij nog met een broer samen, maar in 1933 trouwde mijn opa met Geeske Feenstra uit Leeuwarden. Omdat hij niet meer van het alleroudste stempel was zette hij er gelijk een noodstuurhutje op. Er kwam ook een motor in het schip, een 2 cyl. blauwe Deutz van 50/60 pk.

De modernisering ging door, zodra er weer wat centen verdiend waren.
In 1938 werd het schip in Aalst met 6 meter verlengd. Het werd toen 160 ton.
In de 2e Werldoorlog heeft het schip ondergedoken gelegen in Terhorne. Dit om te vookomen dat het werd gevorderd door de Duitsers. Het werd in een zijsloot gevaren, tot het klem liep en daarna werd er een grote hooiberg overheen gebouwd. Helaas brak er brand uit, waardoor het schip onbewoonbaar werd. Na de oorlog werd weer gerepareerd.

In 1950 werd het schip voor de 2e keer verlengd, nu bij Vos in Groningen. Dit keer komt er 8 meter tussen en kijgt het schip gelijk een andere naam: FEPO (Feenstra & Po-ker).
De afmetingen zijn dan 39 x 5,00 x 2,07, echt een Frankrijk-maat en dara wordt ook regelmatig heen gevaren. Het schip wordt 262 ton.
In 1956 wordt het tijd voor een nieuwe motor: De Deutz is dan 25 jaar oud en te zwak voor zo'n groot schip. Hij gaat er uit en er wordt een 142 pk Caterpillar van 1600 toeren ingebouwd.

In 1966 gaat Jan Po-ker in Groningen aan de wal en gaat zijn zoon Geert op de FEPO varen. eerst nog twee jaar met zijn zuster Geeske en daarna met zijn bruid Willemien. In 1970 kopen zij een ander schip en komt de FEPO te koop. Er is weinig emplooi en de saneringsregeling is aantrekkelijk. In 1971 wordt het schip gesloopt in Hendrik-Ido-Ambacht.
Ik heb op deze foto al eerder gereageerd, maar omdat dit zo'n duidelijke foto is, hier ook nog maar een keer.

Er is zóveel op deze foto te zien. Een voorzet:

Ik weet niet wáár deze foto genomen is, en of het schip hier aankomt of vertrekt naar groot water. Op binnenwater gebruik je de kluiver meestal niet, want het duurt nogal even om hem weg te halen met een kleine bemanning. De kluiverboom is naar beneden, met de kluiver nog (al?) opgedoekt. Als je binnenloopt draai je meestal voor de havendam de kluiverboom omhoog, eerdat je hem bij een buurman naar binnen prikt. Dus ik denk dat ze net vertrekken. Ook omdat de vaarboom nog vanuit het want buitenboord hangt.

Naast het voorlijk van de fok zie je de neerhaler van de fok, een lijntje om de fok te strijken als het schip in de wind lag. Met veel wind wil zo'n fok namelijk niet best zakken, de wind duwt hem ahw omhoog.

In het stuurboord want hadden ze weeflijnen gemaakt, om in de mast te komen. Waarschijnlijk zaten ze veel op groot water met het schip, en streken ze de mast zelden. Hoewel ze wel bokkepoten hadden.

Is dit Zierikzee misschien?
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Zeilen...

Bericht door Kees Keijzer »

Vanmorgen een foto binnen gekregen via mijn broer van een prachtig model van een echte Zeeuwse tweemast klipper, de "Volharding" van
Huib de Waal uit Werkendam, het schip is gebouwd in 1910 op de werf Het Zandje van F. Duijvendijk in Lekkerkerk. Het model is gebouwd door J. van Putte uit Dordrecht. Een prachtig stukje werk;
Afbeelding
Wie belang heeft bij een HR, je ziet dan veel meer details, stuur mij een
P B.
Hier onder een foto van het orginele zusterschip "Verandering" nog helemaal als zeilschip;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Zeilen....

Bericht door Kees Keijzer »

Dik veertien dagen geleden lagen we in de Houthaven in Amsterdam en daar lag aan de andere kant het vervolg op de bovenstaande foto's;
Afbeelding
Ook een klipper van de werf Het Zandje van van Duijvendijk in Lekkerkerk huidige naam in de chartervaart "Dageraad" voer als vrachtschip onder de naam "Onderneming"
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: ONDER ZEIL, hoe en waarom

Bericht door Kees Keijzer »

Een poosje geleden even op visite geweest bij een van mijn hulplijnen; A. Grinwis in Zwijndrecht, de man is 80 jaar en heeft alles nog goed op de rij. Adrie heeft bij zijn vader aan boord nog gezeild, op de "Spes-Salutis" werden 1956 de zeilen definitief gestreken. Kees Grinwis, dus de vader van voormelde Adrie heeft altijd met eigen jongens het zeilschip bemand. Hier een foto van de "Spes-Salutis" met het gehele gezin Grinwis op het achterdek van de klipper;
Afbeelding
Grinwis zat toen ik er op visite was op zijn praatstoel en vertelde over de tijd dat hij met broer Willem en de zussen bij z,n ouders aan boord was en het schip van z,n vader nog onder zeil was .
Meestal gingen de reizen , hoe kan het ook anders, met Oudorp als thuishaven, over de Zeeuwsche Stromen, van en naar België en in het najaar in bieten van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden naar Stampersgat.
Dus er moest wel wat gebeuren aan boord om het schip varende te houden , met alle weer en gelegenheid.
Zo vertelde Adrie ook over een keer dat ze in de bieten leeg naar beneden voeren met slecht weer. Op een gegeven moment met een bui woei de fok uit de lijken en zonder fok is het slecht zeilen, dus het zooitje naar beneden, het schip voor anker. De fok in het ruim op de buikdenning in de peeslik, dat alles in het donker en bij het licht van een 10 liner, een petroleum lamp, dat stugge natte zeil met zeilgaren weer gerepareerd, moet je eens voorstellen.
Zo vertelde hij ook van een keer dat ze naar beneden voeren met veel wind veel laveren , dus iedereen was nodig, een jongen bij de mast en de fok, de ander aan de zwaardlieren en de bakstag en vader Kees als schipper aan het roer. Op een gegeven moment had moeder Geerte het eten klaar, dus wie moest er eerste eten,de broers hadden daar al meer wrijving over gehad en dus nu vond de een dat de ander ook maar eens koud eten moest hebben. Als Salomo zei vader Kees; ' Gooi de rotzooi maar neer, we gaan te anker, eerst eten'.
Dus iedereen aan tafel en lekker gegeten, na de dis gingen de gebroeders naar het vooronder om de benzinemotor te starten om de zeilen op te hijsen.
Toen kwam pa Kees naar voren en die zei ;'Als jullie lekker warm kunnen eten kan je nu ook met de hand de zeilen ophijsen' Kort om er werd voortaan nooit meer gestopt om te eten.
Zo voeren ze ook weer eens met een dikke bries , komt zus Mina uit de roef, met het verhaal;"' De barometer zakt hard, moeten we Bru niet in', Daarop antwoordde broer Willem;' Donder dat ding maar overboord dan zie je niks ook'
Hier nog een foto van de 'Spes-Salutis" uit 1939 met een leuke bries op het Hollandsch-Diep;
Afbeelding
Zo dat was weer even terug in een tijd die wij ons niet voor kunnen stellen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: ONDER ZEIL, hoe en waarom

Bericht door Binnenvaart »

Minerva , 28,95 x 5,96 x 1,35 , 164 ton , Bouwjaar 1879 , Werf Smit in Alblasserdam , 160 pk DAF , ex Adelianna . ex Avontuur , ex Monier , eigenaar Fikado BV in Arum , ENI 03250042

Stevenaak. In 1950 verbouwd tot logementschip met houten opbouw. Uiteindelijk gezonken, in 1994 herontdekt en weer teruggerestaureerd.

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie