Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Een bekende forummer die we helaas nog weinig zien is reeds helemaal klaar voor het project : Seine-Nord Europa.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
ik geloof zo langzamerhand dat de laatste fransman die iets met water had napoleon was ,die je nu hebt zijn de wijn en water met een anijs smaakje zuipende mensen die het daar te druk me hebben ,
de kanalen hebben ze al af geschreven heel.heel misschien zog de noord zuid verbinding al geloof ik daar ook bijna niet meer in .
de kanalen hebben ze al af geschreven heel.heel misschien zog de noord zuid verbinding al geloof ik daar ook bijna niet meer in .
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ja jongens, blij word je niet van deze taferelen, maar het aanleggen van waterwegen in het relief
en dus ook door gesteente is domweg niet simpel. Laddersluizen, tunnels, aquaducten groot en klein;
de fransen hebben het allemaal gebouwd en als het af was, waren de schepen alweer groter geworden.
Met onze geringe hoogteverschillen, zachte bodem en gul stromende grote rivieren hebben we
makkelijker praten dan zij.
Bij onze soms over-ijverige oosterburen is het Ludwig-Main-Donaukanal ook zo'n mooi voorbeeld
van leuk geprobeerd, maar dat verloor van het spoor. Ook de nieuwe versie is niet heel druk.
Als weldra Somtransen van 8000 ton vol naar het Roergebied moeten, dan . . . . . ja, wat moeten we dan . .
stuwen in de Rijn en de laatste bij Werkendam.
pak een pernod en geniet nog eens een keer:
https://youtu.be/INOXrMu0rk8
https://youtu.be/SBjBl8ns3Yc
allez, salut les copains, unikap
en dus ook door gesteente is domweg niet simpel. Laddersluizen, tunnels, aquaducten groot en klein;
de fransen hebben het allemaal gebouwd en als het af was, waren de schepen alweer groter geworden.
Met onze geringe hoogteverschillen, zachte bodem en gul stromende grote rivieren hebben we
makkelijker praten dan zij.
Bij onze soms over-ijverige oosterburen is het Ludwig-Main-Donaukanal ook zo'n mooi voorbeeld
van leuk geprobeerd, maar dat verloor van het spoor. Ook de nieuwe versie is niet heel druk.
Als weldra Somtransen van 8000 ton vol naar het Roergebied moeten, dan . . . . . ja, wat moeten we dan . .
stuwen in de Rijn en de laatste bij Werkendam.
pak een pernod en geniet nog eens een keer:
https://youtu.be/INOXrMu0rk8
https://youtu.be/SBjBl8ns3Yc
allez, salut les copains, unikap
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Na alle pagina's van dit onderwerp doorploegd te hebben waar in het begin amper nog foto's bij over waren
werd het rond pag. 120 gelukkig beter. Machtig mooi die verhalen en plaatjes. Het spreekt wel tot de
verbeelding dat franse natte vervoer met alles er omheen.
Als het gaat om het canal du midi is er veel van het kanaal zelf te vinden en minder van het canal de la Robine
voor wat betreft de foto's. Dat kan ik een beetje compenseren met eigen plaatjes. Daarnaast wil ik de aandacht
op het plaatsje Bram vestigen dat 20 km west van Carcassone ligt. Dat heeft een heel mooi ronde opzet.
groeten unikap
https://photos.app.goo.gl/1na7fc6a9zuHjA3R6
PS als je bij de tunnel van Malpas bent en je loopt de heuvel erboven op dan heb je een mooi uitzicht op het
Etang de Montady een straalsgewijs verkaveld drooggelegd meer aan de noordkant:
https://www.google.fr/maps/place/%C3%89 ... 3333?hl=nl
werd het rond pag. 120 gelukkig beter. Machtig mooi die verhalen en plaatjes. Het spreekt wel tot de
verbeelding dat franse natte vervoer met alles er omheen.
Als het gaat om het canal du midi is er veel van het kanaal zelf te vinden en minder van het canal de la Robine
voor wat betreft de foto's. Dat kan ik een beetje compenseren met eigen plaatjes. Daarnaast wil ik de aandacht
op het plaatsje Bram vestigen dat 20 km west van Carcassone ligt. Dat heeft een heel mooi ronde opzet.
groeten unikap
https://photos.app.goo.gl/1na7fc6a9zuHjA3R6
PS als je bij de tunnel van Malpas bent en je loopt de heuvel erboven op dan heb je een mooi uitzicht op het
Etang de Montady een straalsgewijs verkaveld drooggelegd meer aan de noordkant:
https://www.google.fr/maps/place/%C3%89 ... 3333?hl=nl
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Wie wel eens oostelijk om Parijs heen gevaren is via het canal St Martin, kent het cal. d'O.(canal de l'Ourcq) voor een klein deel, vanaf het bassin de la Vilette tot de afslag links van het canal de St Denis. Je kunt dan nog bijna 10 km doorvaren door het haven- en industrie-gebied van Pantin en omgeving tot je ter hoogte van Aulnaye en Clichy sous bois bij de flessenhals komt die alleen neembaar was voor de echte smalle Ourcq-fluiten 28x3m. Als maximale lengte 28m breedte 3m. diepgang 0.80m doorvaarthoogte 3.50m.
Als je besluit te gaan varen doe je iets bijzonders want op al mijn fietstochten langs het kanaal ben ik nog nooit een varend jacht tegengekomen. Stil lagen er hooguit een stuk of 5 langs het hele kanaal van 100km. Er zijn weliswaar enkele voorzieningen voor de pleziervaart zoals pick-nick-plaatsen en verkeersborden, maar de bediening van de hand-vol sluizen zou ik niet graag garanderen; de fiets met versnellingen is veruit het makkelijkste vervoermiddel. Het stuk door Parijs en zijn Banlieu was heel industrieel. Veel ruïneuze bedrijfsgebouwen wachtten op sloop of herbestemming. Daartussen huisden in 2010 veel daklozen in zelfgetimmerde onderkomens of tentjes. Rotzooi-dump en spontane woonwagenkampjes waren er ook nogal wat. Neem dit traject dus niet als beginpunt voor een fietstocht, beter tussen Claye Souilly en Trilbardou parkeren en fietsen. Meaux is ook een vrij grote stad met een aantal vandaaltjes. Toch zijn er ook mooie stukken zoals het Parc de la Vilette, de Mairie van Pantin en het Parc de la Poudrerie (buskruit-fabriek). Met uitzondering van Meaux is verder het hele kanaal landelijk gelegen. Zelf heb ik het kanaal vanuit de Disney-hotels verkend als ik daar reisjes naartoe maakte, de Camping international de Jablines zou zeker ook bruikbaar zijn als uitgangspunt. Met een boot op de Marne heb je ook een goede uitvals-basis. Hotels in Meaux kunnen ook goed als uitvalsbasis dienen. B&B's en Gites zijn er onderweg ook wel. Vermeldenswaard is ook, dat het kanaal doodloopt bij La Ferté Milon en dat het vandaaruit zachtjes stroomt (ca 2km.u.) naar Parijs.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
bij Beauval dwz bij de BASF fabriek ZO van Meaux, maar die heeft rond 1890 amper 10 jaar bestaan. Qua transport is de graanmaalderij "les Moulins de Pantin" een groot profiteur geweest van het kanaal. Het imposante gebouw van rond 1920 dat je vanaf de periferique ziet liggen funtioneert tegenwoordig als yuppenbunker. Hier en daar liggen nog restanten van de bloeitijd van het kanaal; oude Ourcqfluiten van 12 of 24 meter. Voor en achter aanhang-ogen voor een roer of om ze aan elkaar vast te maken zodat er een sleepverband ontstaat. Het vlak was van hout dat er diagonaal onder zat; de vertikale delen van de romp waren van ijzer en over het vlak liepen I-profielen om BB en SB op vaste afstand te houden. Een buikdenning heb ik niet aangetroffen. Slepend en jagend werden ze verplaatst; afgezien van een zeldzame automotrice
(motorschip). De stad Parijs die het gehele kanaal beheert heeft nog wat fluitjes in dienst.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Het begin van het kanaal ligt tussen Silly-la-poterie en Troësnes. Het gebouw (restaurant) Port aux Perches ligt aan de kop van een haventje waar nog een rondvaartbootje ligt en waarlangs een spoorlijntje over de Ourcq liep met vermoedelijk een overslag-punt van goederen. Het station ligt verderop en is intact en dient als woning. Een goederenloods of misschien loc-loods is tot ruïne verworden. Oude foto's van dit overslagpunt in beter tijden ken ik niet. Groeten Unikap
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
in 1983 de aanpassingen ten gunste van de pleziervaart tot stand kwamen
franse bronnen:
https://projetbabel.org/fluvial/rica_ourcq-canal.htm
https://fr.wikipedia.org/wiki/Canal_de_l%27Ourcq
https://aufildelourcq.org/panorama/vue1_pan.php?Id=64
https://aufildelourcq.org/plansite.php
https://aufildelourcq.org/loisirs/dimensionsbateaux.php (SCHEEPSMATEN !)
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Mooi stukje kanaal.
Nu zijn wij met onze 3 meter 80 weer net te breed natuurlijk.
Toch maar een Narrowboat aanschaffen dan?
Nu zijn wij met onze 3 meter 80 weer net te breed natuurlijk.
Toch maar een Narrowboat aanschaffen dan?
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Leuke foto reeks.
Graag meer.
groeten
Jan van der Pluijm
Graag meer.
groeten
Jan van der Pluijm