Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
unikap
Berichten: 1343
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

Latil trekker te koop: zo niet kopen dan toch minstens kijken
https://www.google.com/search?q=Latil+t ... 9&biw=1600
gr unikap
unikap
Berichten: 1343
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

LA LOIRE,
Sinds vandaag een jaar op het forum; dat vieren we met een stukje:
De LOIRE, natuurrivier met scheepvaartnostalgie
Orleans het plaatje.jpg
Orleans het plaatje.jpg (74.92 KiB) 839 keer bekeken
Er zijn in mijn favoriete vakantieland Frankrijk een paar gebieden die ik vrij goed ken en daarvan is de Loirestreek er één. Ja natuurlijk gaat het om het gebied met de meeste kastelen, dus tussen Briare en Saumur. Binnen het kader van franse kanalen en kunstwerken is dit strikt genomen een marginaal geval en zelfs sinds 1951 officieel opgegeven/onbevaarbaar verklaarde rivier. Je zou haast zeggen: "niets mee te maken", maar dat is wat erg kort door de bocht. Nog in de 19e eeuw hebben kunstenaars de Loire ter hoogte van Orleans afgebeeld als vaarweg bij uitstek. Diverse scheepstypen, groot en klein zijn waarneembaar. Met zeil, menselijke en dierlijke kracht en ook stoomkracht werden de schepen voortbewogen. In het museum voor historie en archeologie te Orleans is meer dan de helft van de expositie gewijd aan de scheepvaart op de loire waardoor je de indruk krijgt dat Orleans een goede 2e na Amsterdam zou zijn. Over Tours daarentegen lees je, dat de komst van de spoorwegen een flinke impuls gaf aan een kwakkelende stad van 20000 zielen. De passagiersvaart met stoomraderboten die rond 1830 begon werd 30 jaar later teniet gedaan door de voltooïng van de spoorwegen langs de Loire. Meteen kochten de spoorwegen de passagiersvaartrederijen uit. Binnen een eeuw zou ook de vrachtvaart het loodje leggen. Toch zijn er wel enkele foto's bekend van vrachtschepen op de Loire.
Het zal de aard van de rivier zijn die dit met zich meebrengt. De Loire is een regenrivier die ontspringt bij St Eulalie in de Ardeche op een hoogte van 1408m. Globaal 50km WZW van Valence. Haar voornaamste zijrivier in dit gebied is de Allier die enkele tientallen kilometers westelijker ontspringt op 1500m hoogte. Dit gebied is vrij droog maar pittige hoosbuien veroorzaken er nogal eens overlast. Omdat pas bij Tours een aantel zijrivieren uit een ander gebied zich bij de Loire voegen kunnen hooguit een reeks beken de watertoevoer wat nivelleren. Daardoor staat de Loire bekend als capricieux, een rivier met fratsen. Wie zich in augustus verbaast over de enorme dijken langs een zandige rivierbedding met poelen en stroomvernellingen moet zich dit realiseren. Een voor de scheepvaart bruikbare waterstand is bij Orleans een uitzondering. Als het water hoog genoeg staat stroomt het hard. Orleans ligt op 300km van zee nog
ruim 100m oven de zeespiegel. Het verval is 3 keer zo groot als bij ons op de Waal. Een oud-schipper die ik een keer mee had op reis naar Orleans en daar het hoogwater van voorjaar 2013 meemaakte vroeg zich af of er met een schip behoorlijk op te varen zou zijn.
Bij Seine, Marne, Yonne en Rhone heeft men met stuwen en sluizen de bevaarbaarheid gewaarborgd. Bij de Loire stuit dit op enkele bezwaren. 1 de al 70 jaar bijna ongestoorde ecologie van de Loire als natuurrivier.
2 Karstverschijnselen, holten in de kalkbodem die hier en daar deel uitmaken van het Loiredal en de daadwerkelijke waterafvoer, maken opstuwing tot een gecompliceerde zaak. Waarlangs gaat het opgestuwde water zich een weg zoeken? Zijn er extreme kwelrisico's te ondervangen?
3 Een beperking vormt ook het watergebruik van de landbouw en de waterleidingbedrijven. Van het water dat de boeren grootschalig over de gewassen spuiten komt niets terug in de Loire; van wat de mens gebruikt nog wel een deel en dat is ondanks zuiveringsinstallaties wel te ruiken.
Extreme hoogwaters hebben de afgelopen eeuw nog wel eens dijken en bruggen onderuitgehaald, denk aan de pont de Coubon, pont Wilson in Tours, pont de Montjean en de Pont de Cé. Kortom al staat de Loire vaak heel laag; het is geen katje om zonder handschoentjes aan te pakken.
Het spoor, versloeg de scheepvaart en op het traject Orleans-Gien versloeg het wegvervoer de trein. Nevers met zijn industrie lijkt met spoor en snelwegen toereikend ontsloten. Het canal lateral à la Loire lijkt daarin geen rol van betekenis meer te vervullen. Jachtjes hebben het zich toegeëigend en beroepsschippers wagen zich er misschien liever niet meer tussen.In 1897 schreef een aardrijkskundeleraar Gallouédec een pleidooi voor een waterweg in of langs de Loire, maar reeds 20 jaar later begon de automobiel aan zijn opmars en speelde een rol in de ontwikkeling van de steden langs de Loire.
(link uittreksel) Voor ecologen een lastig dilemma: schepen tolereren in het langerekte natuurgebied van het Loiredal of toch maar per spoor of over de weg?
Hoe gaan we er heen en erlangs? Wie tot iedere prijs varend over de Loire wil gaan moet een kano gebruiken of een platte plastic- of rubber-boot met buitenboordmotor. Dat geheel moet dan tegen een stootje kunnen vanwege de obstakels. Voor de fiets is de Loire ontsloten middels de fietsroute "loire à vélo" die goed bewegwijzerd is en in delen zijn er plattegronden van verkrijgbaar. Deze route klimt soms wel eens uit het dal, maar het is met een versnellingsfiets of E-bike te doen. De meeste wegen zijn verkeersluw of er is een fietspad. Op heel wat dijken lopen (belangrijke) verkeerswegen waardoor de auto ook heel bruikbaar is en fiets en auto kunnen elkaar mooi aanvullen. Wie wil varen doet er goed aan via de luchtfoto's van Google Maps de vaargeul vast te stellen. Zie ook oppad.nl kanovaren op de Loire. Vaak is de bodem zandig, maar bij steden is er rond bruggen nogal wat keïig materiaal aanwezig. Iedere brugboog is een stroomvernelling en zet je met vaart op eventuele grote keien die niet wegspoelden. Bruggen die niet meer functioneerden, zijn grotendeels weggebroken. De onderste delen van pijlers zijn veelal nog aanwezig en vormen een keihard obstakel. Ze zijn op Google Maps luchtfoto's gelukkig vaak goed te zien. Leuk voor de historicus, gevaarlijk voor de kanovaarder. Destijds hadden de schepen een mannetje voorop om de obstakels (meest zandbanken) onder water in de gaten te houden.
Zonder zekerheid over weer en waterstand niet in het winterbed kamperen. Het water kan ook bij noodweer ver weg stroomop verrassend snel stijgen. De gevolgen kunnen fataal zijn.
Kunstwerken zijn er op de Loire niet of nauwelijks. Uitzondering daarop vormen de lage steendammetjes (duits) die regelmatig te vinden zijn en die de stroom concentreerden omwille van een zelfreinigende vaargeul. Die geul ligt in principe aan de stadszijde. Bij Blois is de situatie niet duidelijk. Resten van een molendam(?) lopen diagonaal vanaf de rue munier naar de rue agrippa d'Aubigné waar een smalle uiterwaard ligt zonder herkenbare gebouwresten. Er is geen vanzelfsprekende scheepvaartroute waarneembaar. Langs de Quai Chavigny ligt een soort loswal en daarlangs wat nostalgische vaartuigjes. Restanten van een duit lopen er 50 meter van de oever. Op de rechteroever langs de promneade du mail was ook een loswal. In Beaugency is er één grote boog die voor de scheepvaart bestemd is geweest, vlakbij de loswal aan de Quai Dunois. Ook buiten de steden zijn hier en daar langsstructuren/duit-resten waarneembaar, maar de Loire heeft veel ervan min of meer opgeruimd. Een doodenkele krib is waarneembaar bij St Brice gem. Montlouis sur Loire. Veel meer liggen er voorbij de samenvloeiing van Loire en Maine bij Angers. Een passagiers-raderboot van 90m en 80cm diepgang onderhoudt daar een verbinding Angers-Nantes. Enkele vrachtschepen scharrelen daar onder gunsige omstandigheden ook wel eens rond. Ook jachtjes zijn daar te zien.
Een stuwdam net boven Blois bij het Parc des Mees moest voor een meer bij de base de loisirs/lac de Loire/Vineuil zorgen, maar omdat de zalmen er niet langskwamen is deze weer geopend.
Oude brugresten zien we op Google Maps bij Amboise, Blois, Chaumont, Jargeau, Meung s.L., Orleans en Sully. Nog iets hinderlijks ligt 500m boven de monding van de Vienne, noord van het eiland. Let op deze opsomming is vanaf Briare tot Saumur. Veerverbindingen ken ik niet.
Talloos zijn de haventjes (ports) vernoemd naar de plaats waarbij ze liggen. Meestal betreft het een oever met steen bekleed en voorzien van smeedijzeren ogen voor de landvasten. Bolders, stenen paaltjes zijn er wel; meerpalen zijn er weinig of niet.
Scheepvaartouristische info:
Musée historique et archéologique d'Orleans, 21 Rue St Catherine 45000 Orleans (hartje centrum)
Musée de la marine de loire, 1 Place Artistide Briand 45110 Chateauneuf sur Loire (bij kasteel)
NB Tours heeft geen historisch/scheepvaart museum ondanks 2000 jaar historie.

Plaatjes Orléans:https://photos.app.goo.gl/uVUKs9N2oHSitonB7
Plaatjes Tours:https://photos.app.goo.gl/o9hzbWxrrHDPAQjx9
Blois, FRAM:https://photos.app.goo.gl/Km6hDDv2fe22xLm49
unikap
Berichten: 1343
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

Bijlagen bij bovenstaande:
verhaal Gallouédec
Gallouédec, La Loire navigable 1879, uittreksel
geograaf, leraar lycée Orleans/onderwijs-inspecteur

De loire was een vaarweg, maar de ontwikkeling daarvan stagneert tewrijl door de centrale ligging in Frankrijk groot potentieel heeft. Er zijn praktische nadelen nl. het grote verval Briare-Orleans 0.45 p km. Orleans Blois 0.41 p.km. Blois-Vienne(rivier) 0.35 p.km. en Vienne-pont de Cé 0.22 p.km.
Geringe waterafvoer.
Voert veel zand mee (uit ontboste gebieden) Veel zandbanken.
Door moeizame scheepvaart hoge transportkosten. 0.39 fr per ton per km. en op een kanaal 0.15 fr ton/km.
Desondanks sinds de 14e eeuw een compagnie van handelslieden die de Loire en zijrivieren bevaren en bestond tot 1772.
Wijn hout, natuursteen, kolen, wol en graan uit de Beauce gingen stroomaf.
Zout, natuursteen, lei, zeep, leer , spaanse wol en suiker gingen stroomop.
Verder is er sprake van passagiersvervoer.
Veel naaldhouten (sapin) schepen gingen stroomaf en werden vervolgens verkocht (identieke verhalen als Donau).
Men stelde vaak trek-duw-verbanden samen; groot zeilschip met roer voorop voorzien van 4 kerels met vaarbomen om correcte koers te handhaven. Kleinere zeilers erachteraan, kleinste het laatst.
In de 19eeuw ging per dag ca 600 ton over de Loire. Een reder met 90 schepen had gemiddeld 1.28 ton kolen per schip aan boord. (Deze schepen kwamen uit omgeving St Etienne, de bovenloop vd. Loire) In 1850 werd totaal nog 628190 ton vervoerd en in 1892 was dit geslonken tot 31337 ton.
Remedies: 1 betere vaargeulen door duits, stenen geleidingsdammen 2 mobiele houten dammen 3 parallelkanaal (lateral)
langs de Loire (door alle aandacht voor de aanleg van spoorwegen schiet dat er deels bij in.)
Een in principe rijk deel van Frankrijk zou zo nog beter kunnen profiteren van optimale ontsluiting.

Toeristische info:
Toeristische tips vanaf Briare stroomaf.
1 Briare, aquaduct Gustave Eiffel. Canal Henri IV 16e eeuw rechteroever.
Canal lateral à la Loire linkeroever. Aaardige plaats maar niet super rustiek, camping.
2 Hoewel geen mooie plaats sinds WO2 wel een prachtig uitzicht erop vanaf Loiredijk D951 bij brug D940
(Bailly Patrick aanklikken) Oude vakwerk spoorbrug 2 campings, kerncentrale
3 Sully sur Loire. Fraaie bisschoppelijke burcht is te bezichtigen (prachtige kap). Plaats heeft veel geleden van WO2
supermarkten vooral op rechteroever aan D948. heeft talloze bruggen gehad, waarvan de voorlaatste in 1985 stuk vroor.
4 St Benoit sur Loire, Mooie romaanse Abdij van Fluerie met het gebeente van St benedictus (ontvreemd uit Italie)
5 Germigny des Prés, karolingische kapel/dorpskerk, klein maar fijn
6 Chateauneuf sur Loire, Aardig dorp, mooie houten Halles, Musée de la Marine, mooie stalen/betonnen hangbrug
en fraai zicht op de Liore en bomenlaan oost van quai Penthievre.
7 Jargeau heeft een leuk centrum en mooi zicht op de overzijde
8 St Denis en Val. Chateau de l'Isle aan gelijknamige weg. Buiten van fam. Groslot uit Orleans. Na dijkdoorbraak midden 19e eeuw is het een ruïne. Toonbeeld van de fratsen van de capricieuse Loire.
9 Orleans, stad van Jeanne d'Arc die daar haar heroveringen begon tijdens de 100-jarige oorlog. Museum hist. en archeologie. Kathedraal met 18e eeuwse torens, hôtel Groslot, Rue de Bourgogne en zijstraten. feest van Jeanne d'Arc en festival de Loire met oude schepen.
10 Olivet en parc la source. In dit park dat gelijkt op de Keukenhof ontspringt de Loiret, een wederopduiking van Loirewater dat bij St Benoit sur Loire ondergronds weggelekt is. Fraaie parkaanleg. Mooi uitzicht vanaf brug D920 in Olivet. Veel botenhuizen bij chique villa's en een reeks watermolens. Een soms vrij smal pad, sentier de prés over de noordoever vanaf kruising Rue d'Ivoy en Rue Albert Barbier. Zuidoever sentier des Martinets, rechts Rue de la Mothe. Op noordoever links sentier de la fossée Marion--sentier des prés, door naar St Hilaire St Mesmin, Rue de Verdun. Rue de l'église(de St Hilaire) beneden bij port Arthur de Loiret waar de schippers overwinterden omdat de Loiret niet bevroor na zijn gang ondergronds. Zie ook het kaartje. Westelijk deel is beetje ruw terrein.
11 Clery St André, grote kerk waarin kon. Lodewijk XI begraven ligt.(alle andere koningen in St Denis bij Parijs)
12 Meung sur Loire, bisschoppelijk kasteel. leuk plaatsje
13 Beaugency. Leuke plaats, grote ruïneuze kasteeldonjon, mooie romaanse kerk, lekker aan de Loire zitten. langs D2152 winkelcentrum.
14 Protserig renaissance jachtslot van Frans I en L.da Vinci. Terug naar Loiredijk via Montlivault.
We passeren een geplaveide overlaat in de dijk.
15 Vanaf linker Loiredijk D951 mooi uitzicht op Menars, zetel van mme de Pompadour, knuffel van Lodewijk XV.
16 Blois, dijk volgen D951 onder de D956 door en rechts weer een overlaat in de dijk die het water leidt naar het riviertje de Cosson om 10 km verderop weer in de Loire te stromen. Rechts op rotonde. Op quais Villebois Mareuil en Artistide Briand mooi uitzicht op Blois. Kathedraal, koninklijk kasteel, église St Nicolas. 100 m. noord
van de brug nog mooie vakwerk. Het jongere Blois-zuid ligt laag en is geheel in dijken gevat met een coupure in de
av pres. Wilson.
17 Kasteel Cheverny (kasteel Molensloot kapt. Haddock/ Kuifje)
18 Chaumont sur Loire, kasteel fraaie tuinen betaald, aardig dorpje.
19 Veuves, Na de noormanneninvallen zouden hier nog slechts weduwen wonen.
naam wordt ook in verband gebracht met de aanwezigheid van bos.
20 Amboise, koninklijk kasteel, Clos Lucé woning van Leonardo da Vinci, leuke plaats, camping municipal
en "grot"woningen.
21 Rechteroever dijk D952 naar Vouvray, leuk wijnmuseum, cave Moncontour hoek Rue de Moncontou/ Rue Petit Coteau.
Verderop in Rochecorbon interessante steeg: Rue des basses rivieres, grotwoningen en caves.
22 Tours, Mooie stad ca 2000 jaar oud zonder historisch museum! Verbindingskanaal Cher-loire onder snelweg A10 Dichtgemetselde boog van kanaal ingang noord zichtbaar in kademuur bij rotonde quai de la Loire/Av André Malraux.Ten zuiden daarvan lag het Gare de canal, een driehoekige haven.Boven en onder de pont Wilson zuidzijde stonden voor en zelfs na de oorlog kranen en vultrechters. De hoofdstroom werd met duits langs de stad geleid. het industriele hart van Tours is St Pierre de Corps, oost van Tours met een rangeerterrein, SNCF werkplaatsen, een busremise en veel bedrijven. Het noordelijke industrieterrein bij het vliegveld is jonger en nooit scheepvaartgebonden geweest. Stedelijke hoogtepunten: kathedraal St Gatien, bisschoppelijk paleis/museum moderne kunst met tuinen, place plumereau met omgeving, Tour Charlemagne, Hotel de Ville, wandelen langs singels en Loire en de jardin botanique.
Leuke auto of fietstocht over de dijken bij St Genouph, Berthenay en Savonnieres. Franse dijkdorpen en dijkhuisjes.
23 Rechteroever Cinq Mars la Pile, romeins grafmonument en kasteel van edelman Cinq Mars, terechtgesteld wegens samen zwering tegen Lodewijk XIV.
24 Langeais, kasteel, deels 11e en deels 15e eeuw.
Linkeroever:
25 Villandry D7, kasteel met schitterende tuinen.
26 Rigny Ussé sprookjes-kasteel.
27 Chinon aan de Vienne. koninklijke burcht waar eerste ontmoeting was tussen Jeanne d'Arc en kroonprins CharlesVII.
Heel mooi stadje aan de voet ervan.
28 Scheepswerf St Germain s.Vienne 26 Rue de la Chaussée 37500 scheepswerf traditionele houten schepen.
29 Fontevraud, heel mooie romaanse abdij 3 sterren.
30 terug naar de Vienne en bij Condes St Martin Vienne-monding en mooie plaats.
31 D751 door naar Saumur met fraai kasteel en mooie plaats, wijn-centrum.
32 Angers aan de Maine. Rauwe burcht en mooie plaats.

Andere highlights in verdere omgeving, Aubigny sur Nère, Loches, Azay le Rideau,
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Jinny B »

Er ligt ook nog een kerncentrale in...
Ik heb daar familie wonen in de buurt van Blois....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
unikap
Berichten: 1343
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

Beaugency denk ik, halverwege Orleans en Blois, of iets dichterbij Blois. gr jed
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Jinny B »

Even opgezocht, in de bocht aan de overkant bij Le Tertre.
Mijn familie woont in Saint-Laurent-Nouan, dat is in de binnenbocht bij de centrale.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
unikap
Berichten: 1343
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door unikap »

Ja, lief plekje; reed altijd zoveel mogelijk met de bus door het centrum, want dat is stukken
leuker dan de rondweg. Rustig rijden passen en meten in die slinger daar. gr jed
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door peelander »

Terwijl de stuifsneeuw Zeeland is binnengevallen en het langzaam wit kleurt is het misschien aardig om wat plaatjes te zetten bij wat Unicap ons verteld over de Loire e.o.
Te beginnen bij Briare le Canal en wel met de kunstwerken aldaar
08 03 2020 briare le canal (14).jpg
08 03 2020 briare le canal (14).jpg (256.25 KiB) 592 keer bekeken
Sluis in het Canal Henry V bij de Port de Briare, dat in de buurt van de A 77 uitmondt in het Canal Lateral de la Loire
02 tot 06 09 2009  briare(6)ima.jpg
02 tot 06 09 2009 briare(6)ima.jpg (291.26 KiB) 592 keer bekeken
En deze buiten gebruik zijnde sluis mondt uit in de Loire.
Dan de Pont Canal, ontwerp Eifel en Bouwer
02 tot 06 09 2009  briare(21).jpg
02 tot 06 09 2009 briare(21).jpg (144.16 KiB) 592 keer bekeken
02 tot 06 09 2009  briare(4).jpg
02 tot 06 09 2009 briare(4).jpg (214.39 KiB) 592 keer bekeken
briare 03 09 09 (20).jpg
briare 03 09 09 (20).jpg (116.54 KiB) 592 keer bekeken
briare 03 09 09 (30).jpg
briare 03 09 09 (30).jpg (207.88 KiB) 592 keer bekeken
meanderer briare 03 09 2009 (41).jpg
meanderer briare 03 09 2009 (41).jpg (204.46 KiB) 592 keer bekeken
Dead slow, ff lekker poetsen
briare 03 09 09 (48).jpg
briare 03 09 09 (48).jpg (116.21 KiB) 592 keer bekeken
En 's avonds heeft het ook wel wat.
groeten
Jan van der Pluijm
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door Schier Hameete »

Scheepvaart op de Loire een interessant onderwerp mooi beschreven Unikap. En ook van Jan mooie plaatjes.
In het boek La Batellerie Bretonne staat een reis van een schip over de Loire beschreven.
Hierbij het stukje,ik heb het proberen het te vertalen in kort staat er dit over geschreven:
(Laten we om dit hoofdstuk af te sluiten met ​​bij het nogal uitzonderlijke avontuur van een Bretonse schipper die zijn schip in België liet bouwen en zelf dit schip naar Nantes heeft gebracht. Aan gekomen in Conflans st Honorine wordt er een keuze gemaakt . De keuze wordt gemaakt om via Montargis en daarna via de Loire naar Nantes te varen.
Er zijn verschillende andere nieuw gebouwde schepen via Le Havre over zee naar Bretagne gevaren.
Maar zoals vermeld deze ging via Briare. Het pakte goed uit toen ze met hun schip in Briare waren aangekomen was er een grote hoogwatergolf die het mogelijk maakte om zo via de Loire naar Nantes te varen. )
Het betreft de Pacifique Gebouwd bij Luik . Ze hebben de reis via Antwerpen en Gent gemaakt omdat er door het hoge water niet mogelijk was om via de Maas , can. du Est en het can. des Ardennes te varen.
Er wordt in dit boek nog over meerdere Bretonse binnenvaart schepen geschreven die in België en ook in Nederland zijn gebouwd. Er bestaat een foto waarop de Loraine in Alphen aan de Rijn ligt om een Industrie motor in te bouwen.
Ook staat er dit boek dat er 6 nieuw gebouwde schepen uit Nederland waren aangekomen in het Bassin de Saint Servan in Malo.
het waren de : Alcyon, Fleur de Mai, La Paix, La Lorraine, Libellule, en Point d'interrogation.
Deze zijn dus via zee gekomen.
kaart.jpg
kaart.jpg (66.7 KiB) 582 keer bekeken
Hier het kaartje van de afgelegde route.
gr . schier
Afbeelding Afbeelding
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Bericht door peelander »

Schier Hameete schreef: 16 jan 2021 14:40 Het pakte goed uit toen ze met hun schip in Briare waren aangekomen was er een grote hoogwatergolf die het mogelijk maakte om zo via de Loire naar Nantes te varen.
gr . schier
Het contrast kan idd. groot zijn.
Foto hieronder is het Pont Canal vanaf de dijk bij lage waterstand en onbevaarbare rivier,
02 tot 06 09 2009  briare(9).jpg
02 tot 06 09 2009 briare(9).jpg (141.81 KiB) 553 keer bekeken
net als bij de volgende plaat
02 tot 06 09 2009  briare(18).jpg
02 tot 06 09 2009 briare(18).jpg (137.03 KiB) 553 keer bekeken
Maar ja, deze foto's zijn van september, na de zomer zoals je kan zien.
de volgende is van maart 2020, na een natte winter periode. De rivier zou dan wel bevaarbaar kunnen zijn.
08 03 2020 briare le canal (5).jpg
08 03 2020 briare le canal (5).jpg (181.06 KiB) 553 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie