https://www.pannier-bateau-bois.fr/
De botenbouwer heeft toch een site.
gr jed
Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
De CHER, linker zijrivier van de Loire.
In het verhaal over de Loire is de Cher met zijn verbindings kanaal naar de Loire bij Tours al een beetje aan de orde geweest. Belang van deze rivier was vooral zijn aandeel in de bereikbaarheid van de industrie-plaats Vierzon. Toch was het geen directe verbinding voor grotere schepen. schepen van 35 x 5.20 x 0.75-1.2 hoogte 3.6 (Becquey-formaat) konden terecht op de Cher, maar bij St Aignan ging het verder over het veel smallere canal de Berry, waardoor overladen op een Bérrichonne 27.5 x 2.6 (60-100 ton) noodzakelijk was.
Overigens was de Cher ook niet zonder kunstgrepen bevaarbaar want sinds de jaren 40 van de 19e eeuw was de Cher met stuwen en sluizen gekanaliseerd. Het betrof naaldstuwen met sluis en overloop. Karakterestieke en relatief mooie dubbele sluiswachtershuizen stonden ernaast, veelal op de rechteroever. Zodra de scheepvaart op de Loire afgeblazen was in 1951 was het op de Cher vanzelfsprekend ook voorbij, officeel 27-7-1957. Het verbindingskanaal Cher-Loire was daarmee overbodig en is tenslotte gedempt en tot snelweg verworden. Een vast patroon in de infrastructuur.
Vierzon is evenals Bourges, Montluçon en Nevers, belanghebbend bij de cher in samenhang met het canal de Berry. Op een franse wikipedia site is er sprake van een verbinding Tours-Nevers. Bij voldoende water in de Loire was deze natuurlijk een prettig alternatief omdat het dan stroomaf ging. Realisatie van het canal de Berry was gereed in 1839, na 30 jaar werk.
Vierzon gaf zijn naam ook aan de produkten van een belangrijke fabriek van agrarische werktuigen. De meest gecompliceerde daaronder waren dorsmachines en trekkers (licentie van Lanz D.). In 1848 startte de SFMA société de fabrication de materiel agricole die in 1959 werd overgenomen door het amerikaanse Case dat in 1994 de tent sloot.
Bloeitijd van het kanaal was 1873-1920, 1000 schepen per jaar 570000 ton; in gebruik tot 1945 en gedéclasseerd in 1955. Overigens was het spoor in Vierzon ook nadrukkelijk aanwezig en kun je spreken van een knooppunt en een groot rangeerterrein.
Als rivier is de Cher duidelijk kleiner dan de Loire, dus het dal is iets kleiner en intiemer; minder groots dan het Loiredal, maar mooi is het evengoed. Kasteel Chenonceaux dat over het water gebouwd is, behoort daardoor tot de uitzonderlijke kastelen in Frankrijk. Bij Montrichard zien we een vroege stoere burcht. St Aignan is ook een mooie plaats. Wie wil varen kan 's zomers terecht met een vervoerbare boot. De naald stuwen worden dan gesloten en zo goed en zo kwaad als het kan worden dan de schepen geschut in de gammele (want 50 jaar niet onderhouden) sluisjes. Op het canal de Berry zijn maar kleine stukken bevaarbaar zodat alleen een kano of rubberboot bruikbaar zijn. Over het niet gekanaliseerde deel van de Cher durf ik niets te zeggen want ik ken het verder niet.
http://www.amis-du-cher.org/home-1-3 Deze site maakt duidelijk, dat tussen 1 juli en half oktober met uitzondering van hoogwater de stuwen gesloten zijn en met bootjes tot 5 m mag men met max. 6 pk 8kmu varen. Tot 5m lengte met een hoosschep daarboven een hoos-emmer van 7 liter, beide aan touw. Bij Chenonceau max 5 kmu.
Voorts zijn er een (engelse) cruiseboot Nymphea die ik één keer daadwerkelijk heb zien varen en een traditioneel rondvaartbootje. Denk niet dat schutten een sine cure is want tussen Chenonceaux en Vaux was de hoge sluisdeur dermate verrot, dat er met schotbalken geschut moest worden; onder waterdruk moeten die dan door hun sleuven omhoog getrokken worden. Dat ging er tobberig aan toe.
Bronnen: http://projetbabel.org/fluvial/rica_berry-canal.htm (Dit laat zich niet linken; even tekst kopiëren en plakken)
https://www.google.fr/maps/place/mus%C3 ... 8123?hl=nl
Plaatjes:https://photos.app.goo.gl/2dJnWcq7LXFx9veWA (eigen plaatjes)
https://www.google.fr/maps/place/mus%C3 ... 8123?hl=nl
Montrichard:https://www.google.com/search?q=vue+sur ... X70HLthZHM
groet jed
In het verhaal over de Loire is de Cher met zijn verbindings kanaal naar de Loire bij Tours al een beetje aan de orde geweest. Belang van deze rivier was vooral zijn aandeel in de bereikbaarheid van de industrie-plaats Vierzon. Toch was het geen directe verbinding voor grotere schepen. schepen van 35 x 5.20 x 0.75-1.2 hoogte 3.6 (Becquey-formaat) konden terecht op de Cher, maar bij St Aignan ging het verder over het veel smallere canal de Berry, waardoor overladen op een Bérrichonne 27.5 x 2.6 (60-100 ton) noodzakelijk was.
Overigens was de Cher ook niet zonder kunstgrepen bevaarbaar want sinds de jaren 40 van de 19e eeuw was de Cher met stuwen en sluizen gekanaliseerd. Het betrof naaldstuwen met sluis en overloop. Karakterestieke en relatief mooie dubbele sluiswachtershuizen stonden ernaast, veelal op de rechteroever. Zodra de scheepvaart op de Loire afgeblazen was in 1951 was het op de Cher vanzelfsprekend ook voorbij, officeel 27-7-1957. Het verbindingskanaal Cher-Loire was daarmee overbodig en is tenslotte gedempt en tot snelweg verworden. Een vast patroon in de infrastructuur.
Vierzon is evenals Bourges, Montluçon en Nevers, belanghebbend bij de cher in samenhang met het canal de Berry. Op een franse wikipedia site is er sprake van een verbinding Tours-Nevers. Bij voldoende water in de Loire was deze natuurlijk een prettig alternatief omdat het dan stroomaf ging. Realisatie van het canal de Berry was gereed in 1839, na 30 jaar werk.
Vierzon gaf zijn naam ook aan de produkten van een belangrijke fabriek van agrarische werktuigen. De meest gecompliceerde daaronder waren dorsmachines en trekkers (licentie van Lanz D.). In 1848 startte de SFMA société de fabrication de materiel agricole die in 1959 werd overgenomen door het amerikaanse Case dat in 1994 de tent sloot.
Bloeitijd van het kanaal was 1873-1920, 1000 schepen per jaar 570000 ton; in gebruik tot 1945 en gedéclasseerd in 1955. Overigens was het spoor in Vierzon ook nadrukkelijk aanwezig en kun je spreken van een knooppunt en een groot rangeerterrein.
Als rivier is de Cher duidelijk kleiner dan de Loire, dus het dal is iets kleiner en intiemer; minder groots dan het Loiredal, maar mooi is het evengoed. Kasteel Chenonceaux dat over het water gebouwd is, behoort daardoor tot de uitzonderlijke kastelen in Frankrijk. Bij Montrichard zien we een vroege stoere burcht. St Aignan is ook een mooie plaats. Wie wil varen kan 's zomers terecht met een vervoerbare boot. De naald stuwen worden dan gesloten en zo goed en zo kwaad als het kan worden dan de schepen geschut in de gammele (want 50 jaar niet onderhouden) sluisjes. Op het canal de Berry zijn maar kleine stukken bevaarbaar zodat alleen een kano of rubberboot bruikbaar zijn. Over het niet gekanaliseerde deel van de Cher durf ik niets te zeggen want ik ken het verder niet.
http://www.amis-du-cher.org/home-1-3 Deze site maakt duidelijk, dat tussen 1 juli en half oktober met uitzondering van hoogwater de stuwen gesloten zijn en met bootjes tot 5 m mag men met max. 6 pk 8kmu varen. Tot 5m lengte met een hoosschep daarboven een hoos-emmer van 7 liter, beide aan touw. Bij Chenonceau max 5 kmu.
Voorts zijn er een (engelse) cruiseboot Nymphea die ik één keer daadwerkelijk heb zien varen en een traditioneel rondvaartbootje. Denk niet dat schutten een sine cure is want tussen Chenonceaux en Vaux was de hoge sluisdeur dermate verrot, dat er met schotbalken geschut moest worden; onder waterdruk moeten die dan door hun sleuven omhoog getrokken worden. Dat ging er tobberig aan toe.
Bronnen: http://projetbabel.org/fluvial/rica_berry-canal.htm (Dit laat zich niet linken; even tekst kopiëren en plakken)
https://www.google.fr/maps/place/mus%C3 ... 8123?hl=nl
Plaatjes:https://photos.app.goo.gl/2dJnWcq7LXFx9veWA (eigen plaatjes)
https://www.google.fr/maps/place/mus%C3 ... 8123?hl=nl
Montrichard:https://www.google.com/search?q=vue+sur ... X70HLthZHM
groet jed
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Mooie plaatjes, très cher zeg maar.
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ja JC ff opwarmen voor de vakantie; zou er best wel weer naartoe willen . . . gr jed
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
---
Het is nog net geen Frankrijk maar je bent toch een eind op weg als je bij Strepy-Thieu komt.
Als de corona-blokkades voorbij zijn en U komt in de buurt, maak dan even tijd vrij voor de permanente tentoonstelling die daar is.
Hier een klein impressie.
Foto's: Fleur De Mylle.
Het is nog net geen Frankrijk maar je bent toch een eind op weg als je bij Strepy-Thieu komt.
Als de corona-blokkades voorbij zijn en U komt in de buurt, maak dan even tijd vrij voor de permanente tentoonstelling die daar is.
Hier een klein impressie.
Foto's: Fleur De Mylle.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
En al je er dan toch bent:
Een bezoekje aan de scheepsliften is ook aardig als je er nog nooit getild bent. groeten
Jan van der Pluijm
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Gruwelijk leuke onderwerpen, maar ze roepen ook de behoefte aan een Item "Belse kanalen en kunstwerken" op.
Daar zou het net even beter passen. gr jed
Daar zou het net even beter passen. gr jed
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Ach Jed, de meest tot de verbeelding kunstwerken liggen in het Franstalige Walonie. Toch veel gemakkelijker om dat maar FF te anexeren .
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Langs Franse kanalen en kunstwerken.
Oh oh, jij krijgt de belse veiligheidsdienst op je dak! Niet verder vertellen: ik heb ook heimwee naar 1815-1831. . . . gr. jed