Langs Franse kanalen en kunstwerken.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

bij de foto van de Sophie marie moest ik even denken aan de tijd dat er een spits op de coolsingel voor het gemeente huis stond in Rotterdam
ik ben er wel in geweest maar heb er geen foto van
als er iemand zo rijk is wil hij die dan op mijn jeugd plaatsen ?
om dit topic niet te verstoren

mooie foto's trouwens Marco,je bent heel wat beweegelijker met je motor dan ik met mijn schepen
zo kom je nog eens ergens en zie je nog eens wat
gr
leo
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Marco,

Behalve het motorrijden hebben we nu ook "het-missen-van-een-Dewachter-te-Fontenoy-le-Chateau" gemeen.
Jij was te vroeg, ik net een halve (vaar) dag te laat om deze Dewachter daar te zien.
Afbeelding
De Liane te Selles op het cal. des Vosges.

Deze keer was ik overigens met de auto, maar was er vroeger ook wel al meerdere keren met de motor. De camping te Fontenoy wordt (werd?) overigens uitgebaat door een Nederlandse ex- spitsenschipster. Hebben er nog een paar keer gestaan met de motor. In het restaurantje/kantine leek het net of je in Amsterdam was. Misschien kent iemand deze mevrouw nog uit haar varend leven?? Naam weet ik echt niet meer....

Groeten, Kurt
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Dezelfde dag hebben we de motoren weer op de aanhanger gezet en naar het noorden gereden.
De franse ardennen bij Fumay zijn prachtig dus wilde we daar de laatste dag gaan toeren.
Ons Chambre d'hote lag aan de Maas dus helemaal goed.
Zaterdag 28 juni zijn we vanuit Fumay langs de maas naar het noorden gereden. In Belgie zijn de oude naaldstuwen vervangen door moderne hydraulische schuiven maar in Frankrijk zijn ze nog niet zo ver. Links op de foto staan de naaldstokken opgeslagen.

Afbeelding

Even verderop ligt de tunnel van Ham. In het boek van Harry en Leo staat ook een foto van deze brug. Zoals je ziet staat het er nog net zo bij. Waarom staat hij eigenlijk zo gek open?

Afbeelding

Vlak erna een sluis en de ingang van de tunnel waar net de rondvaartboot (ex kooij amsterdam?) uit Givet invaart.

Afbeelding

Voorbij Givet net nog aan de franse kant van de grens ligt de enige grote sluis op de franse maas. De volgende is de spitsensluis bij Ham.
De Fregate uit Herstal vaart hier de sluis in. Hij komt dus niet verder dan Givet en moet misschien bij de silo op de achtergrond zijn.
Wat me opviel was de erg hoge den op dit schip.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de sluis van Hastiere in Belgie lag de nederlandse Mariska. Geladen met de kop richting het noorden dus die zal ook wel in Givet geladen hebben.

Afbeelding

Daarna even in Dinant wezen kijken maar deze toeristenstad hebben we weer snel verlaten om via een omweg weer bij de maas in La France uit te komen.
Hier ligt ook nog het tunneltje van Revin wat we natuurlijk ook bekeken hebben.

Afbeelding

Nou, dit was het verslag van een weekje motorrijden door Frankrijk. Ik heb er ontzetten van genoten en door deze reis met jullie te delen beleef ik het ook nog eens een keer.
Als iemand nog vragen heeft en zelf zoiets wil gaan doen kan je me altijd mailen. En omdat ik volgend jaar nog eens die kant op wil hoor ik ook graag tips wat mooie vaarwegen/bezienswaardigheden zijn.

gr. marco
recht zo die gaat
ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Je hebt weer een PRACHTIGE trip gemaakt Marco ,k`heb genoten wat is het daar mooi zeg?
Groet Henk
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

hydra schreef: Even verderop ligt de tunnel van Ham. In het boek van Harry en Leo staat ook een foto van deze brug. Zoals je ziet staat het er nog net zo bij. Waarom staat hij eigenlijk zo gek open?

Afbeelding
het pad is alleen maar voor voet gangers en nu sparen ze een bruggeman uit
de brug behoefde niet hoger te zijn dan alle vaste bruggen op de Maas
vandaar
gr
leo
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Mooie vakantie en mooie foto's Marco.
Dat tunneltje in Revin hebben ze blijkbaar 'n keer opgeknapt.

Afbeelding
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Inderdaad Jan,

Dat ziet er nu beter uit. Maar ze hebben veel jaagpaden opgeknapt en daar een fietsroute van gemaakt. Dat was ook het geval in Revin.
Maar ja, We hebben ook veel achterstallig onderhoud gezien aan de vaarwegen, sluizen en dienstwoningen.
Deze foto's zijn genomen op het Canal de l'est (sud).

Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

hydra schreef:De laatste vakantie wilden we op zoek gaan naar overblijfselen van een kanaal wat van de maas (bij luik) naar de moezel moest gaan lopen maar nooit is afgebouwd. Bij Buret in de Belgische ardennen ligt nog een stuk tunnel. Helaas hadden we geen tijd dus dat komt een andere keer wel.
Foto "tunnel"bij Buret
https://www.panoramio.com/photo/9295600

Op Google Earth vindt je nog enkele foto's van het kanaal
(tik Buret in bij plaats in GE)
gr., jannuh
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Hoi,

Dit zat eergisteren in de brievenbus, en ben er erg blij mee...
Afbeelding

Gevonden bij een frans antiquariaat en meteen besteld. Ik weet nog dat m'n oom er ook zo één had, al was die niet zo oud.

Binnenin ziet het er dan zo uit.
Afbeelding

Ik heb speciaal het noorden ingescand omdat de meesten hier daar wel een hoop zullen herkennen. Leuk om te zien dat het cal. du Nord toen al in aanbouw was, terwijl het uiteindelijk pas in '64 zou opengaan.
En zo staat deze kaart ook vol met inmiddels verdwenen kanaaltjes en bevaarbare rivieren. Van de andere kant kan je nu ook goed inschatten hoe het er uit zag zonder alle "grand gabarits".

Heb in ieder geval weer de nodige inspiratie gevonden voor nog een paar vakanties :roll:

Groeten, Kurt
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

hydra schreef:Ik heb ook wat met dergelijke zoektochten. De laatste vakantie wilden we op zoek gaan naar overblijfselen van een kanaal wat van de maas (bij luik) naar de moezel moest gaan lopen maar nooit is afgebouwd. Bij Buret in de Belgische ardennen ligt nog een stuk tunnel. Helaas hadden we geen tijd dus dat komt een andere keer wel.
Toevallig gister over gehad.
Even gegoogled met Buret en Bernistap

https://users.swing.be/depierpont.g/cmm2.html
Plaats reactie