Scheepswerf de Groot en van Vliet.

Alles over binnenscheepvaart
Huib van Vliet

Scheepswerf de Groot en van Vliet.

Bericht door Huib van Vliet »

Beste mensen,
Allereerst bedankt voor alle reacties op mijn vraag over VT / De Groot en van Vliet; te gek!

Wat betreft de werf zelf kan ik misschien nog wat informatie geven:
De werf is gestart in 1910; alle schepen met een jaartal voor 1910 zijn dus niet gebouwd bij de Groot & van Vliet.
Waarschijnlijk bedoelt men dan: Boele Slikkerveer, die voordat de G&V begon op dat terrein zat. Daar bevond zich ook een scheepssloperij van dhr. Tas.

Eind jaren 1920 zijn er voor eigen rekening en gedoopt met de namen van zijn kinderen enige schepen gebouwd om toch maar wat te doen te hebben. Ik zal de namen wel opzoeken als er interesse voor is.

Eind jaren 20 is er ook een werf gestart in Papendrecht, die tot de oorlogstijd actief is geweest.

De schepen die evt. zijn toegekend aan Van Vliet Hardinxveld hebben niets te maken met De Groot & van Vliet.

Mochten er nog verdere vragen zijn lees ik dat wel.

Groeten,
Huib van Vliet
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Beste Huib,

Er is zeker interesse in de geschiedenis van zo'n werf.
Kijk maar naar de topics van andere werven. Bijv: de Durme in Tielrode.
Foto's, bouwlijsten, alles waar je maar de vinger op kunt leggen.
Heb je enig idee hoe lang er op die plek al schepen gebouwd werden?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Huib van Vliet

Bericht door Huib van Vliet »

Gert, bedankt voor je reactie.
Aangezien ik nog uit de tijd ben dat het woord "computer" nog niet was uitgevonden ben ik al blij dat ik mijn computer kan bedienen.
Ik heb geen idee wat een topic is, laat staan dat ik weet hoe dat te vinden of te maken is.
Misschien dat iemand dat in eenvoudige taal kan vertellen zodat ik nog wat meer info over de werf kan neerschrijven.

Huib
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Sorry Huib, ik ben ook gewoon begonnen met het telraam en een leesplankje hoor. Maar als je een jaartje op het forum zit, ga je al gauw de "vaktaal" overnemen.
Een topic is een onderwerp.
Plaatsen van foto's enz, doe je met hulpprogramma's als bijv Imageshack. Als je dat teveel gedoe vindt roep je de hulp van een collega in, of je wacht een paar maanden: Er komt deze winter een nieuwe versie van het forum, waarbij we rechtstreeks foto's kunnen plaatsen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Huib van Vliet



Geregistreerd op: 24 Aug 2008
Berichten: 4

Geplaatst: Za Sep 06, 2008 4:09 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

BETREFT: SCHEPEN GEBOUWD BIJ DE GROOT & VAN VLIET, SLIKKERVEER.

Mijn opa, dhr. A. van Vliet, is oprichter van de werf: De Groot en van Vliet te Slikkerveer.
Van ieder daar gebouwd schip probeer ik in kaart te brengen:
-Bouwnummer, bouwjaar
-naam bij tewaterlating
-verdere namen
-nog in dienst of sloopdatum

Ik heb de volgende vraag:
-Bouwnummer 75, bouwjaar 1926?
-Naam: Nolly

Weet iemand hiervan verdere gegevens?

Bedankt,
Huib van Vliet

Terug naar boven


*Waterman*



Geregistreerd op: 30 Dec 2004
Berichten: 230
Woonplaats: Dordrecht
Geplaatst: Za Sep 06, 2008 5:55 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Beste Huib,

Denk dat het sleepschip "Nelly" bedoeld wordt.
In 1926 gebouwd en opgeleverd door werf De Groot & van Vliet.
Zou gebouwd zijn voor P.J. Hammer te Engelen en later als Damco 38 hebben gevaren. (zie Damco boek deel 1 van Lentjes/de Wit pag. 51)

In de bouwregisters van Schip en Werf worden in de jaren 1925 en 1926 melding gemaakt van bouwnummers "110" e.v. Overigens zijn er in de jaren 1923 tot 1930 veel rijnsleepschepen (type Rijn-Hernekanaalschip) aan zowel particulieren als aan Rederijen opgeleverd (Damco, Seam, Fendel)

Behalve een werf in Slikkerveer wordt vanaf 1927 ook een werf in Papendrecht genoemd.

*Waterman*
Dit was een vraag en antwoord op topic "Damco schepen".

*Waterman*
Roy-

Bericht door Roy- »

Mag ik me aansluiten bij de "fans" van een topic over De Groot & Van Vliet !?.
Over deze werf wordt maar weinig geschreven en of gepubliceerd. Dubbel interessant dus..

Wat Van Vliet, Hardinxveld betreft; Dat is het huidige IHC "De Merwede".
Deze werf heeft nog lange tijd geopereerd onder de naam Scheepswerf & Machinefabriek "De Merwede" v/h.van Vliet & Co, Hardinxveld.

m.v.g. Roy
Huib van Vliet

De Groot en van Vliet

Bericht door Huib van Vliet »

Weer even meer info over G&V.
In de crisisjaren zijn er voor eigen rekening 4 schepen gebouw; dit zijn de namen:
-Jaap
-Jan
-Jetse
-Netty
(allemaal namen van zijn kinderen)

Volgens info van mijn vader zijn deze later wellicht verkocht aan
-Willem van Driel (WVD), of zoals men destijds op de werf zei:
"Wij Varen Door" (WVD)
- Damco

Wat betreft de jaren 1940 - 1945:
Het was door de Kriegsmarine in principe verboden om schepen te (laten) bouwen of op / af te leveren. Naar alle waarschijnlijk is er daarom bij een paar schepen een verschil van ± 4 jaar tussen bouwjaar / afleveringsjaar.
Dat principe werd echter niet altijd nagekomen.....

Omdat Zwitserland neutraal was kon de Kriegsmarine bouw en aflevering van schepen voor dat land niet tegenhouden. De enige voorwaarde die men stelde was dat het staal voor die schepen door de rederij (of zwitserland zelf) moest worden aangeleverd. Ofwel: geen staal, geen schip.

De Kriegsmarine zat om schepen te springen en daarom mochten er toch nog een paar gebouwd worden en afgeleverd. Omdat men de schepen niet wilde onderbrengen met als eigenaar/ rederij: Kriegsmarine, werd er door hen een oplossing bedacht. Er werd daarvoor opgericht de rederij Oostzee. Volgens mijn vader bestaat er nu ook een rederij Oostzee maar die heeft er helemaal niets mee te maken. De werfdirectie werd verplicht voor 25% in het aandelenkapitaal deel te nemen; de rest was in handen van de Kriegsmarine. Aangezien er niet bepaald succes met deze rederij werd behaald, de aandeelhouders waren het niet vaak eens (vreemd he...) is rederij Oostzee al na een jaar door de Kriegsmarine opgedoekt.

Misschien heeft iemand wat aan deze info.

Huib
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Weer even meer info over G&V.
In de crisisjaren zijn er voor eigen rekening 4 schepen gebouw; dit zijn de namen:
-Jaap
-Jan
-Jetse
-Netty
(allemaal namen van zijn kinderen)

Volgens info van mijn vader zijn deze later wellicht verkocht aan
-Willem van Driel (WVD), of zoals men destijds op de werf zei:
"Wij Varen Door" (WVD)
- Damco
Volgens Moorman's werflijsten:
-Rijnhernekanaalschip "Jaap" 1342 ton, in 1933 op G&V-werf Slikkerveer
-Rijnhernekanaalschip "Jan", 1344 ton, in 1934 op G&V-werf Slikkerveer.
Later Damco 34 vermoedelijk overgenomen van de werf in 1937. Bij Damco wordt als bouwjaar 1937 aangehouden.
-Dortmunder "Jetse", 918 ton, in 1933 op G&V-werf Papendrrecht
-Netty Nog niet kunnen traceren.

*Waterman*
Gerrie

werf Groot & van Vliet

Bericht door Gerrie »

Beste Huib,

Leuk dat je de geschiedenis van deze werf verder wilt uitspitten.
Ik zal je helpen met twee Rijn-Hernekanaalschepen waarvan ik zeker ben dat deze in 1929 bij Groot & van Vliet zijn gebouwd in opdracht van G.F.P. v/d Peijl uit Terneuzen.
"Cornelia"gebouwd in 1929 en in 1939 verkocht aan fa Lenhkering AG te Emden. naar verluidt tijdens de oorlog gebombardeerd en later gesloopt.
"Anna" gebouwd in 1929 en ook in 1939 verkocht aan fa Lenhkering AG te Emden.

Succes!

Gerrie
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

gebouwd bij de Groot & van Vliet

Bericht door Gert Schouwstra »

ANNA (1929)
schipper dhr A.A.A. van Driel
eigenaar NV Transport Mij Terneuzen in Terneuzen.
1383 ton
79,94 x 9,49 x 2,56

CORNELIA (1929)
schipper dhr A. Bedet
eigenaar NV Transport Mij Terneuzen in Terneuzen.
1383 ton
79,94 x 9,49 x 2,56

JETSE (1930)
schipper dhr Ebe Nouwen
eigenaar NV Sleepschip Jetse in Rotterdam. (= de Groot & van Vliet)
919 ton
66,97 x 8,20 x 2,38

JAAP (1933)
schipper dhr P. Bakker
eigenaar NV Scheepvaart Mij Vooruit in Rotterdam.
1343 ton
79,97 x 9,20 x 2,53

JAN (1934)
schipper dhr A. Lübbers
eigenaar NV Scheepvaart Mij Vooruit in Rotterdam.
1343 ton
79,97 x 9,20 x 2,53

NETTY - niet gevonden

Bron: IVR-1935
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie