Is dit niet die Chemgas bak die 14 dagen in de brand heeft gestaan in Godorf?Nick schreef:
Even Apeldoorn bellen?
-
- Berichten: 28536
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Relatief kort na die brand in Godorf zat ik ook bij de Chemgas.
Er moest zeer regelmatig met een snuffel apparaat in de ruimten naast de tanks en m.k. gecontroleerd worden of er geen gas aanwezig was. Dit moest ook in een boekje aangetekend en ondertekend worden. Dus voor het starten van een hulpset ook weer snuffelen.
Dit blijkt toen niet gebeurd te zijn. Resultaat een explosie die aan een machinist het leven kosten en een bootsman die een eind weg geslingerd werd. De laaste schijnt er uiteindelijk alleen blijvend gehoorletsel aan overgehouden te hebben.
Dat de brand zo lang heeft geduurd had er mee te maken dat men hem gecontroleerd heeft uit laten branden. Door constant stikstof onder druk in de tank te persen, kon de vlam niet naar binnen slaan. Anders was een nog grotere klap hierna beslist niet uitgebleven.
Dit is het verhaal bij de geplaatste foto's zoals het mij eens op de "Vatna" uitgelegd is.
m.v.g. Roy
Er moest zeer regelmatig met een snuffel apparaat in de ruimten naast de tanks en m.k. gecontroleerd worden of er geen gas aanwezig was. Dit moest ook in een boekje aangetekend en ondertekend worden. Dus voor het starten van een hulpset ook weer snuffelen.
Dit blijkt toen niet gebeurd te zijn. Resultaat een explosie die aan een machinist het leven kosten en een bootsman die een eind weg geslingerd werd. De laaste schijnt er uiteindelijk alleen blijvend gehoorletsel aan overgehouden te hebben.
Dat de brand zo lang heeft geduurd had er mee te maken dat men hem gecontroleerd heeft uit laten branden. Door constant stikstof onder druk in de tank te persen, kon de vlam niet naar binnen slaan. Anders was een nog grotere klap hierna beslist niet uitgebleven.
Dit is het verhaal bij de geplaatste foto's zoals het mij eens op de "Vatna" uitgelegd is.
m.v.g. Roy
Re: Even Apeldoorn bellen ........?
Ik heb nog een stukje informatie kunnen vinden over het ongluk met de Avanti
Bij de ontploffing van de Nederlandse tanker Avanti, vrijdag 7 mei bij EC Erdölchemie in Dormagen, is vrijwel zeker ook de vermiste zoon Jeffrey (20) van schipper/eigenaar Mijnie Keizer uit Barendrecht om het leven gekomen. De echtgenote van de schipper ligt nog met ernstige brandwonden in coma in het ziekenhuis. Twee opvarenden van de Duitse tanker LRG 23 kwamen meteen al om in de vlammenzee. De oorzaak wordt nog onderzocht, maar die zou ook best buiten het schip gelegen kunnen hebben, meldt Weekblad Schuttevaer twee weken na de ramp in Ooggetuigen verklaren vuur op laadarm EC te hebben gezien.
In het VAART!Forum komt de informatie over de ramp snel op gang, Rhein Zeitung en Rheinische Post berichten uitgebreid online. EC komt met een persbericht en heeft op de eigen site al informatie over de explosieve lading EC Blend 77 voorhanden. In het VAART!Forum wordt een link gelegd naar de eerdere discussie over laden onder stikstof. In Weekblad Schuttevaer brengt Jos Hoffmann een aangrijpend ooggetuigeverslag; verder klinkt in de krant de roep om meer goede vluchtwegen.
Treurige geschiedenis. Daarna kwam al snel de discussie op gang over goede vluchtwegen. Er word weleens gezegd er moeten eerst doden vallen voor er iets gebeurt, dit bewijst het maar weer eens.
Groetjes Teunis.
Bij de ontploffing van de Nederlandse tanker Avanti, vrijdag 7 mei bij EC Erdölchemie in Dormagen, is vrijwel zeker ook de vermiste zoon Jeffrey (20) van schipper/eigenaar Mijnie Keizer uit Barendrecht om het leven gekomen. De echtgenote van de schipper ligt nog met ernstige brandwonden in coma in het ziekenhuis. Twee opvarenden van de Duitse tanker LRG 23 kwamen meteen al om in de vlammenzee. De oorzaak wordt nog onderzocht, maar die zou ook best buiten het schip gelegen kunnen hebben, meldt Weekblad Schuttevaer twee weken na de ramp in Ooggetuigen verklaren vuur op laadarm EC te hebben gezien.
In het VAART!Forum komt de informatie over de ramp snel op gang, Rhein Zeitung en Rheinische Post berichten uitgebreid online. EC komt met een persbericht en heeft op de eigen site al informatie over de explosieve lading EC Blend 77 voorhanden. In het VAART!Forum wordt een link gelegd naar de eerdere discussie over laden onder stikstof. In Weekblad Schuttevaer brengt Jos Hoffmann een aangrijpend ooggetuigeverslag; verder klinkt in de krant de roep om meer goede vluchtwegen.
Treurige geschiedenis. Daarna kwam al snel de discussie op gang over goede vluchtwegen. Er word weleens gezegd er moeten eerst doden vallen voor er iets gebeurt, dit bewijst het maar weer eens.
Groetjes Teunis.
-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
- Locatie: Raalte
Re: Even Apeldoorn bellen ........?
Midden jaren zeventig moesten er brugdelen vervoerd worden van Hoogezand. Alleen ging het niet zo als gepland
groeten van Kor
groeten van Kor
Re: Even Apeldoorn bellen ........?
Ook eens wat gevonden in het archief, maar ik meen dat ik er al eens eerder foto's van op het forum heb zien staan...kan even niet vinden wanneer de aanvaring was (begin jaren 90?)
Echt scherp is het niet, ik dacht dat de coaster SUSANNE heette. De aanvaring vond plaats voor Terneuzen, het wrak ligt hier op de Oostbuitenhaven. Wie weet meer?
Echt scherp is het niet, ik dacht dat de coaster SUSANNE heette. De aanvaring vond plaats voor Terneuzen, het wrak ligt hier op de Oostbuitenhaven. Wie weet meer?
Re: Even Apeldoorn bellen ........?
Heeft die "Susanne" niet op een pijpleiding van de DOW gelegen ?.
Ik meen dat de motor, een Caterpillar later in de sleepboot "Seahawk" van Leo Visser gekomen is. Dit moet dan bij Grevestein in Krimpen a.d. Lek gebeurd zijn.
Kan iemand hier misschien uitsluitsel over geven ?.
m.v.g. Roy
Ik meen dat de motor, een Caterpillar later in de sleepboot "Seahawk" van Leo Visser gekomen is. Dit moet dan bij Grevestein in Krimpen a.d. Lek gebeurd zijn.
Kan iemand hier misschien uitsluitsel over geven ?.
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
- Locatie: Raalte
Re: Even Apeldoorn bellen ........?
Harry, ik denk de Schuttevaer.
Afgelopen zondag zag ik in Zwartsluis de Koophandel 1:
Datum en plaats van gebeurtenis mij niet bekend.
groeten van Kor
Afgelopen zondag zag ik in Zwartsluis de Koophandel 1:
Datum en plaats van gebeurtenis mij niet bekend.
groeten van Kor
Re: Even Apeldoorn bellen ........?
Hij is in de Waalhaven tegen pier 2 aangevaren.Kor Heidinga schreef:Harry, ik denk de Schuttevaer.
Afgelopen zondag zag ik in Zwartsluis de Koophandel 1:
Datum en plaats van gebeurtenis mij niet bekend.
groeten van Kor