De Maas en zijrivieren, vroeger en nu

Alles over binnenscheepvaart
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Wim52 »

teerkwast schreef:Dan zijn we aangekomen in Maasstricht. Hier kunnen we zie hoe oud de brug van Maasstricht is. We zien ook nog een sluis, en nog wat binnenwatertjes, waar ik geen weet van heb. We zien ook nog een gatstoempertje[zullen de belgen zeggen]
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Teerkwast, die watertjes waar je over spreekt is het stuk Zuid Willems vaart lands de stad in Maastricht. Helaas het slachtoffer geworden van onze zucht om overal met de auto te kunnen komen. Tegenwoordig heet het Maasboulevard- een 4 baans weg aan de Maas-zijde van het stadsdeel Maastricht en ook het vroegere stadspark is opgeofferd voor deze Maasboulevard. De laatste foto laat nog een stuk zien van wat in de volksmond de Zwanengracht heette. Juist ja vanwege de zwanen. Mijn opa heeft er nog jarenlang zand gelost (vijftiger jaren). Toen echter was het stuk kanaal langs de stad al afgesloten en hij vaarde daar naar toe via de sluis in St.Pieter, totdat dat stuk kanaal ook werd afgesloten en er asfalt van gemaakt werd.

Groeten
Wim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Quo Vadis ligt ergens binnen de oude stadswallen van Maastricht te lossen.

Afbeelding
'Fini' einde voor de scheepvaart in de stad Maastricht.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Wim52 »

Wrijfhout schreef:Afbeelding
Quo Vadis ligt ergens binnen de oude stadswallen van Maastricht te lossen.

Afbeelding
'Fini' einde voor de scheepvaart in de stad Maastricht.

Harry
Harry

Het eerste plaatje is wat ook wel het Nieuwe Bassin werd genoemd en diende ook als losplaats voor zand, zoals de foto laat zien. Aaan de overkant was toendertijd Staalwerken de Maas gevestigd. Nadat de zandhandelaar, waar mijn opa het zand voor vervoerde naar de Zwanengracht daar weg moest, verkaste hij naar deze plek in het Nieuwe Bassin. Vervolgens heeft mijn opa daar nog jarenlang zand gelost voor dezelfde zandhandelaar. Vandaag de dag is nog wel open water, maar de oprit naar de Noorderbrug in Maastricht ligt er nu gedeeltelijk overheen en je kunt er ook niet meer afmeren.

Op de plek van de tweede foto ligt nu een tunnel. Ja ongelofelijk, eerst volgegooid met grond en jaren later weer uitgegraven tbv. de tunnel. Maar dat houd wel de economie gaande.

Groeten
Wim
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Wim schreef: Zuid Willems vaart langs de stad in Maastricht
Kanaal van Luik naar Maastricht.
De Zuidwillemsvaart eindigt bij het sluisje van de Oude Bassin naar de Maas.
tjalkje
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 okt 2007 16:34
Locatie: maarn

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door tjalkje »

Afbeelding

Oude sluis boven Maas.De foto is van 1959.
gr jan
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Jan Kroes »

Zo te zien Sclayn.
tjalkje
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 okt 2007 16:34
Locatie: maarn

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door tjalkje »

Jan.
Zou best kunnen, het is al een tijdje geleden,was toen 14.
gr jan
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door Kapitein Spok »

Dit is inderdaad Sclayn. ( de sluis van Doortje (Claesens)).
Rechts zie je in de mist nog het stationnetje van Sclayneaux
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door teerkwast »

Vandaag gaan we een beetje dwalen door het verleden. Hoeveel foto,s zullen hier niet gemaakt zijn, vanaf de brug over de sluis in Maasbracht. Misschien net als op de rijn, een plaatselijke fotograaf, zeg maar een soort Harry.
Toen ik dit plaatje zag, ging ik weer terug in de tijd van het kleine overalletje, Hoeveel van die mijnsteen bakken heb ik niet de sluis uit zien komen, Met de mooie sleepboten Jan van der Laan, en Egli. Als je dit gezien heb vergeet je dat niet meer, net als een spits, zo,n halve schijf die uit de boeing steekt met een ketting er omheen. En de sleepschepen die met een kanalen bootje de sluis ingetrokken werden, zoals hier ook te zien is.
Afbeelding
En dan verder afzakkend een sfeerplaatje van een zandhaastje voor Roermond
Afbeelding
Net als deze van Wansum. Hier kan je zien dat er ook meer gelost werd als graan. ook hier lagen veel zelflossers te lossen vroeger.
Afbeelding
En dan kom ik dit plaatje tegen. Ravenstein, maar echt een belletje rinkelen doet het nog niet. zo te zien een vrij grote losplaats, ook weer met een zellosser. Wat je hier ook goed kan zien is de schroefas die tuimelen kan bij het veer, dus dan draait de andere schroef in de lucht, waardoor de zonnestralen geweerkaatst werden op je ogen als je langs voer.
Afbeelding
dit is allemaal te zien dankzij AD GELENS.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Maas en zijrivieren, vroeger en nu.

Bericht door pieter53 »

Mijnsteenbakken? Die waren aan mijn aandacht ontsnapt!
Zijn er meer foto's van?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie