De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Fluks »

De Andrea is gebouwd als Tetje.
Groeten,Arie.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Er is weer een tjalk verkocht naar Londen:
De Anna Sofia, een aardig dikke dektjalk gebouwd bij Boerma. Hier wat gegevens https://loyalyachts.com/gebruikte-boten ... -dektjalk/

Jammer genoeg na aardig lang in de verkoop dus geen interesse uit Nederland...
Live to sail, sail to live
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

010019001230.jpg
010019001230.jpg (78.65 KiB) 1835 keer bekeken
Tjalk op het IJ, volgens stadsarchief op 20/7/1899 varend richting Stenen Hoofd -Westerdoksdijk. Een mooie houten vlieger aan de kont en houten roef.
gr.Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Klein houten roefje, mogelijk een zomerroef, met een potkast er voor.
Fors braadspil, wel een tuiglier. Roerlichter en grondtakels.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Berghout-2 »

kabo schreef: 26 mei 2019 15:22 010019001230.jpg Tjalk op het IJ, volgens stadsarchief op 20/7/1899 varend richting Stenen Hoofd -Westerdoksdijk. Een mooie houten vlieger aan de kont en houten roef.
gr.Bas
Wat een mooie foto!
Ook leuk is die praam (?) uiterst links op de foto, met dat sprietzeil.

Dat doet mij denken aan een oude originele foto die ik in mijn bezit heb, gemaakt op bijna dezelfde plek. Op de achtergrond daarvan ligt ook een mooie robuuste zeetjalk èn zeilt een praamachtige met sprietzeil en deklast hooi (helemaal rechts). Zou dat hetzelfde vaartuig zijn?
IMG_3267.JPG
IMG_3267.JPG (86.91 KiB) 1788 keer bekeken
Wim.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door peelander »

pieter53 schreef: 26 mei 2019 17:40 met een potkast
Hadden ze dat toen ook al :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ?
Groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Je moet het te veel toch ergens laten..... :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_6772.jpeg
NL-RtSA_4121_6772.jpeg (166.27 KiB) 1582 keer bekeken
De Gerlache een Belgisch schoolschip in R.dam tussen 1/7/1963 en 1/10/1963 . Mooie tjalk.
En nog een Belg ook.
gr.Bas
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

Wel in NL gebouwd hoor, in 1895 bij van Goor Zwartsluis.
Link
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Bij het onderwerp Klipperaken enz. plaatste Pieter Klein de volgende opmerking:

Schermafbeelding 2019-06-25 om 13.39.12.png
Schermafbeelding 2019-06-25 om 13.39.12.png (31.61 KiB) 1277 keer bekeken
Ik vond het beter om het antwoord naar hier te verplaatsen.
Het ging om de omschrijving van het hieronder getoonde schip.

VERSCHIL TUSSEN OTTER EN PLEIT

Het is al ingewikkeld om het verschil tussen een otter en een tjalk te benoemen laat staan tussen een otter en een binnenpleit. Ik schrijf hier speciaal binnenpleit omdat er ook nog een zeegaand type pleit bestond.
In de loop van de negentiende eeuw ging men zowel de otter als de binnenpleit steeds groter bouwen. Bij de otter bleven de ‘normale’ lengte-breedte verhouding bewaard. Zo niet bij de binnenpleit. Die werd wel langer maar nooit breder dan 5 meter. Die ging steeds meer op een kanaalschip lijken. Beide typen voeren naar Nederland en de Roer.
De grote binnenpleit was veel lichter getuigd dan de grote otter en kwam wel op de kanalen tot in Noord-Frankrijk toe.
De grote otter had een robuuster voorkomen dan de grote binnenpleit.
Ik heb mijn kennis gehaald uit vier verschillende bronnen.
A. Dehem, Étude sur le Matériel de la Navigation Intérieure, Bruxelles 1901.
R. de Bock, Belgische handelsvloot rond het midden van de XIXe eeuw, Akademie der Marine van België, Mededeelingen Boek II, 1938 : 1939.
M. Kaak, Vlaamse & Brabantse binnenschepen uit de 18e & 19e eeuw, Gent 2010.
M. Seghers en R. de Bock, Schepen op de Schelde, Antwerpen 1960.

Kijk ik nu weer naar de foto van het diep geladen schip voor Dordrecht dan is er wat voor te zeggen er een otter in te zien.
Het schip is getuigd zoals een Dorstense aak of een stevenaak of als een tweemastklipper. Het heeft een behoorlijk zwaar berghout.
Ik ben misschien te stellig in mijn uitspraken.
Misschien kan ik beter spreken van een houten tjalkachtig staatsieschip van het pleit-ottertype.
Groet K.T.
Bijlagen
prints-2-1-555_21183.jpg
prints-2-1-555_21183.jpg (48.89 KiB) 1277 keer bekeken
Plaats reactie