Het zal een tikfout zijn Pieter ,ik zal het doorgeven.
Het blijft mensen werk en er zit heel veel werk in Marhisdata...
groeten
Jan
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het lijkt wel of hij daar wat achteruit gaat in de Wijnhaven ? Of is het gezichtsbedrog ?
Karel
Karel
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Een vraagje voor Arie : De schipper op de foto lijkt toch veel op Kranenburg jr. of zie ik het verkeerd.
Volgens mij gaat hij nu de aardappels afgieten.
Karel
Volgens mij gaat hij nu de aardappels afgieten.
Karel
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik schat dat de paviljoentjalk Leven is Strijd, gezien het vroege bouwjaar van 1880, ooit rondom een houten berghout gehad heeft, inclusief de stuizen/stuiten. In een later stadium vervangen door gelast staal.karelzijpe schreef: ↑23 jul 2020 16:49 Het heeft wel wat z'n verdikte bergplaat, zal wel een bedoeling of noodzaak achter zitten.
Karel
Dat kún je terug restaureren naar hout, maar hout en ijzer verdragen elkaar niet zo best. Ik neem aan dat dat de overweging van de eigenaar is geweest. En daarom nu dus gelast staal. Een béste klus.
Wat er recentelijk met die voorsteven gebeurd is, daar kun je wat van vinden natuurlijk. Of dat origineel zo was, geen idee. Misschien heeft de eigenaar dat van oude foto's of uit historisch onderzoek.
Het schip is al zo lang ik het ken (medio negentiger jaren) in restauratie door dezelfde eigenaar. Die heeft er oa een compleet nieuw vlak onder gelast van negen streep. Heeft toen wéken op de Koningspoort gestaan. Ik geloof dat hij hem toen ook gelijk ingekort heeft tot de oorspronkelijke lengte. Er is een paar meter tussenuit gegaan.
Er stond toen een eencilinder Kromhout gloeikop motor in, geen idee of dat nog zo is. Hij maakte prachtige kringetjes als hij liep
De vooruitgang gaat in stapjes, maar blijft vooruit gaan. Ik heb respect voor de eigenaar.
-
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Erik, hoe kom jij aan een bouwjaar van 1880 van de "Leven is Strijd" ? Ben zelf alles aan het doorspitten maar kan zijn historie nog niet vinden in de registers en boeken. Ben wel erg geïnteresseerd want ik heb een bakkie gedaan daar aan boord in 1960 op 15 jarige leeftijd en toen moest het programma "showroom" nog uitgevonden worden. Toen stond er een "tabak-tabak-motor"in en ik was zelf inmiddels al Kromhout-expert. Een Industrie-
1 cilinder ( elke klap was raak motor), dus geen Kromhout. Ik heb toen wel verschrikkelijk veel lol gehad met deze figuren, en daar achterin de Maashaven moesten we nog een aantal dagen wachten op onze losbeurt en de hele dwarswal was bezaaid met kroegjes en de Kaap om de Hoek.
Het waren wel tijden ( Andere Tijden).
Karel
1 cilinder ( elke klap was raak motor), dus geen Kromhout. Ik heb toen wel verschrikkelijk veel lol gehad met deze figuren, en daar achterin de Maashaven moesten we nog een aantal dagen wachten op onze losbeurt en de hele dwarswal was bezaaid met kroegjes en de Kaap om de Hoek.
Het waren wel tijden ( Andere Tijden).
Karel
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dat bouwjaar heb ik van de Oudehaven. Komt van de eigenaar.
De liggers: Dit is de originele scan:
Eerste meting pas in 1928, nooit eerder gemeten. Toen pas ivm nieuwe teboekstellings regels?
Waarom het schip niet eerder gemeten is weet ik niet. Misschien omdat het in eigenhandel voer van de eigenaar(s)? Hij voer in een beurtdienst begrijp ik?
En hij was in 1928 19,88m. Blijkbaar al vroeg verlengd dus. Nu 16m.
De liggers: Dit is de originele scan:
Eerste meting pas in 1928, nooit eerder gemeten. Toen pas ivm nieuwe teboekstellings regels?
Waarom het schip niet eerder gemeten is weet ik niet. Misschien omdat het in eigenhandel voer van de eigenaar(s)? Hij voer in een beurtdienst begrijp ik?
En hij was in 1928 19,88m. Blijkbaar al vroeg verlengd dus. Nu 16m.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Iets voor Kees?
Op de achtergrond de meest gefotografeerde toren van Amsterdam.
Amstel gezien naar Groenburgwal met de Zuiderkerkstoren en links het 's- Gravelandseveer met rechts de Staalkade
Beschrijving: Op de voorgrond een schipper met z'n tjalk.
Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Rechthebbende: Auteursrechtvrij
Afbeeldingsbestand: OSIM00003000065
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
-
DE TJALK IN SPELEVAART
Een fraai kontje.....
Foto K.J. Terpstra.
DE TJALK IN SPELEVAART
Een fraai kontje.....
Foto K.J. Terpstra.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik zou dit geen poonschuit willen noemen. Daarvoor is de steven te laag en ook het helmhout mist de kenmerkende zwiep naar boven.pieter53 schreef: ↑02 aug 2020 15:50 houten tjalkachtige amstel OSIM00003000065_archief_amsterdamb.jpg
Houten tjalkachtige met zware brede kop en een opwaarts gericht neusje!
Iets voor Kees?
Op de achtergrond de meest gefotografeerde toren van Amsterdam.
Amstel gezien naar Groenburgwal met de Zuiderkerkstoren en links het 's- Gravelandseveer met rechts de Staalkade
Beschrijving: Op de voorgrond een schipper met z'n tjalk.
Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Rechthebbende: Auteursrechtvrij
Afbeeldingsbestand: OSIM00003000065
Weliswaar zijn er ronde luiken maar dat hadden veel tjalkachtige schepen. Ik hou het op een 'gewone' tjalk.
Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ach er zijn nog meer 'ongewone tjalken' bijvoorbeeld de Otter, de Brabantse schuit, de Vlaamse Gaffelschuit, en wat men verder al niet voor een termen verzonnen heeft.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....