Ik denk dat die 'relinkjes' daar te dun voor waren Pieter. Die zou je makkelijk krom trekken.
Bescherming van de naamborden vind ik de meest plausibele verklaring die ik tot nog toe gehoord heb.
En die kluisopening in het achterboeisel, ik dat dat die voor de ketting van de roer talies was.
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zit wat in.
Ik dacht aan de vanglijn voor de roeiboot....
De grondtakels kan je beter zover mogelijk naar buiten toe vastzetten, lijkt me.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zal wel met de geometrie van de kont te maken hebben waar die kluisopening precies kwam. Je wilt ook niet dat die ketting de verf van het boeisel schuurt. Van die putting op de kont onder de stuis liep die roertalie naar een oog op het roer net boven de waterlijn en dan terug naar die kluisopening. En je wilt 'm vrij hoog in het boeisel omdat het roer in de talies moet zakken.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Als je de grondtakel als noodtalie om het roer in bedwang te houden wilt gebruiken, dan lijkt een steile stand me juist ongewenst.
(Ik blijf het grondtakel noemen, want bij mij zit de roertalie aan het helmhout.)
Altijd eigenwijs blijven is mijn devies. Dan krijg je het meeste tegenspraak, dus de beste argumenten
Daarna kan je het altijd nog over een andere boeg gooien
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Stilletjes hier......
Wat is dit voor een drimmelaar
en als bonus: wat ligt er langszij????
Voor alle duidelijkheid: ik weet het niet!
Wat is dit voor een drimmelaar
en als bonus: wat ligt er langszij????
Voor alle duidelijkheid: ik weet het niet!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Geen idee Pieter.
Houten beurtscheepje type tjalk denk ik. Maar verder kom ik niet.
Ik mis het zwaard.
Houten beurtscheepje type tjalk denk ik. Maar verder kom ik niet.
Ik mis het zwaard.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het zwaard miste ik ook al.
Zie ik voorop een erg brede potdeksel, een schan(s/d)dek?
Dat zou me naar iets Zuid Hollands brengen....
(Eerst dacht ik nog aan een kleine poon, maar later verwierp ik dat toch weer...)
Kijk je bij het achterschot tegen een ingang?
Dan zou ik weer aan wat Noordelijks denken.
Een mattentjalkje?
Ik vond trouwens nog een afbeelding van het zelfde scheepje (denk ik)
op de zelfde plaats en ook nu GEEN ZWAARD en GEEN GIEK!
Opslag? Maar dat lijkt niet met lading aan dek samen te gaan!
Men beweert trouwens dat er dertig jaar verschil tussen de foto's zit.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zou het een boeierschuit kunnen zijn? Ik zie daar ook een stuurkuip. Misschien ook een beurtboeier?
Gr. Ole
Gr. Ole
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
In boeierschuiten ben ik niet zo goed thuis. Ik geloof dat daar nog al wat verwarring over heerst. De meeste afbeeldingen tonen daarbij een schip dat breder op de kim dan op het berghout is. Ik denk dus van niet dat het in de voorgaande afbeelding een boeierschuit is.
De (Friese) beurtboeier lijkt mij het ook niet. De friese boeiers hebben over het algemeen een helmstok en geen helmhout
De roerklik heeft een andere vorm en ze hebben niet het vaste boordje boven op het eigenlijke boeisel.
Twee beurtboeiers te Sneek.
De (Friese) beurtboeier lijkt mij het ook niet. De friese boeiers hebben over het algemeen een helmstok en geen helmhout
De roerklik heeft een andere vorm en ze hebben niet het vaste boordje boven op het eigenlijke boeisel.
Twee beurtboeiers te Sneek.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zuid Hollands dacht ik ook aan Pieter. Zo 'hoekig' als hij is. Ook al vanwege die schanddekjes (is dat de juiste benaming?)
Heel laag (kruiplijn avant a lettre) roefje aan de den.
Op de tweede foto; staat de giek daar niet overeind, als laadboom?
Boeierschuit zou zo maar kunnen.
Heel laag (kruiplijn avant a lettre) roefje aan de den.
Op de tweede foto; staat de giek daar niet overeind, als laadboom?
Boeierschuit zou zo maar kunnen.