De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door ichthus »

pieter53 schreef: 30 jun 2009 20:23 De tjalk van Ritskes, vandaag in Leeuwarden.

Afbeelding
Hallo Pieter ,deze tjalk lijkt wel een zusje van mijn ;Roelofje; kan jij dat beanwoorden,want ik kan nergens de naam JOCOR als tjalk vinden,
groet Wim blz 13 van dit onderwerp
[
i
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Dag Wim,

Het is de Tjalk Trijntje. Gebouwd bij Rijnvis Hoogeveen
Ligger https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=Hv193N
Foto's https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... 2=trijntje
Brandmerk 1736 Assen 1897 later 32 B Assen 1928
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Evert CadIJ »

1947 Klazinaveen tjalk RIVAL van mijn opa Th de Jonge uit Hoogeveen, wachtende op een reisje. Bijvoorbeeld turf laden in Zwartemeer of in Schöninghsdorf net over de grens. Op de foto gaan was blijkbaar nog niet zo alledaags, ze moesten wel even poseren.
De lokatie is hedendaags totaal veranderd. Als je daar staat is het nauwelijks voor te stellen dat daar schepen hebben gevaren..............

Groet Evert
Bijlagen
1947 Rival in Klazinaveen.jpg
1947 Rival in Klazinaveen.jpg (112.84 KiB) 1695 keer bekeken
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door jan de waard »

Mooi plaatje. Het schip is al afgetuigd en voorzien van een zijschroef
grt Jan
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

hector.jpg
hector.jpg (84.63 KiB) 1543 keer bekeken
ms. Maraat V, een koftjalk met een bewogen leven, wordt door de sleepboot Hector van Wijsmuller in 1949 binnen gebracht in de middensluis in IJmuiden, na op de Noordzee in moeilijkheden te zijn geraakt.
gr. Bas
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

De Maraat V is de huidige koftjalk Tromp.

Hier het hoe en waarom van voorgaande foto, artikel uit het Vrije volk:

"Het Vrije Volk 06-12-1949: Driemaal scheepsrecht voor Neeltje Jacoba. Tjalk zwierf stuurloos op een woeste zee. Nestor kon het alleen klaren
Maandagochtend om halftwaalf is de „Neeltje Jacoba" voor de derde maal binnen 24 uur uit de haven van IJmuiden uitgevaren. Zondagmiddag had de reddingboot een loods aan boord van een Deens schip gebracht, Maandagochtend voer zij uit naar de zinkende coaster Sandbergen en de derde maal was het de 238 bruto registerton metende zeetjalk „MARAAT V", die met een motordefect stuurloos voor de pieren lag. „Neeltje Jacoba" heeft gelukkig niemand van het schip behoeven te halen: de sleepboot „Nestor" van de firma Wijsmuller wist het schip om ongeveer twee uur veilig in de IJmuidense middensluis binnen te brengen. De zeetjalk had daarmee een veelbewogen reis achter de rug. In Engeland had zij 170 ton stofkolen voor de electriciteitscentrale Amsterdam- Noord geladen. Dinsdag verliet het schip de Engelse haven South Shield, maar moest Vrijdag door het slechte weer een veilige haven zoeken. Het vond die in Lowestoft, waar het des morgens binnenliep. 's Middags om vier uur was het weerbericht echter zo gunstig, dat de MARAAT V weer vertrok om in een storm verzeild te raken, die 't scheepje bijna noodlottig geworden is. Zij praten daar nu zo losjesweg over als gold het een zeiltochtje midden op de Kaag midden in de zomer. Maar kapitein Lammerts en zijn gemoedelijke Vlaamse vrouw hebben met hun stuurman Sol en de drie andere opvarenden angstige momenten uitgestaan. Want die Vrijdagnacht kwam er een stormpje opzetten van zon windkracht of 8, 9 en de kokende golven beukten ongenadig op de kleine tjalk. Vaarboom verspeeld. Het was Zaterdag om zee uur, dat het zeil — dat het schip naast de motor voert — neergeslagen werd en zij een vaarboom verspeelden. Was het daar maar bij gebleven, dan was het allemaal zo erg niet geweest. Maar de storm had andere plannen met deze moedige zeevaarders. Stuurman Sol — die op zijn tijd heel graag een grapje vertelt — wordt ernstig als hij het logboek opslaat om ons het verloop van de reis nauwkeurig te kunnen vertellen. Want kijk, die zelfde ongelukkige Zaterdagavond, toen de „MARAAT V", omdat de loodsdienst gestaakt was, de pieren niet binnen kon lopen en voor de kust kruiste — die zelfde Zaterdagavond om negen uur sloeg de reddingsloep van het dek, de sloep waarop de zeeman bij storm als het laatste middel in nood vertrouwt. Zware golven donderden neer op de „MARAAT V". Zo hevig, dat de vier ruiten van de stuurhut aan scherven sloegen en kapitein Lammerts tegen het kompas werd geslingerd. Het kompas verboog, kapitein Lammerts kwam er met een buil op zijn hoofd af en de tjalk voer voort. Zijn vrouw zwoegde in het logies en kon het water er bij emmers tegelijk uitscheppen. „Ik sta mijn mannetje als het op varen aankomt", lacht zij breeduit. En bang? „Nooit ...". Motor defect. En zo worstelden zij de Zondag door op open zee. Rukwinden belaagden de tjalk, huizenhoge golven sloegen op het dek tot schuim, maar het scheepje hield het tot Maandagochtend. Nog was de loodsdienst gestaakt, nog steeds kon de „MARRAT V" niet naar binnen. En toen — om elf uur moet dat zijn geweest — kwam het ongeluk: de motor raakte defect en het schip werd stuurloos. Wat er precies mee gebeurde, weten de opvarenden niet. Zij weten alleen, dat er geen beweging meer in was te krijgen en kapitein Lammerts kon niet anders doen dan het vlaggensein LO hijsen wat zoveel betekent als: „Ik verzoek sleepboot-assistentie". Want een radiozender was er niet aan boord. Dat was gelukkig zo dicht onder de kust, dat de IJmuidense kustwacht het opmerkte. Een uur later had de „Nestor" de tjalk te pakken en de „Neeltje Jacoba" ging eens kijken of zij ook wat kon doen. Maar de „Nestor" redde het alleen en bracht het schip binnen met vrolijke mensen. „Kan ik me eindelijk eens scheren", zei stuurman Sol, „want dat is in dagen niet gebeurd". En hij zag er uit als een duikbootkapitein. Maar er school heel wat dankbaarheid in die woorden, omdat hij en zijn makkers veel hadden meegemaakt dit weekend.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Mooi verhaal erbij!
Alleen dan vraag ik me wel af waarom er een sloep aan dek staat op de foto? Die zou toch van boord geslagen zijn volgens het verhaal.
Live to sail, sail to live
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

scannen0007.jpg
scannen0007.jpg (226.92 KiB) 1420 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

scannen0009.jpg
scannen0009.jpg (155.54 KiB) 1419 keer bekeken
Hier nog een paar beelden van de Maraat V geb. als Lammechiena 2. Foto's komen uit het jaarboek van de Oranje bij het 50 jarig bestaan.
gr. Bas
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Jan Stolp »

viewtopic.php?f=1&t=642
Meer over de Soli Deo Gloria /Maraat V /Tromp /Lammechiena II
Groeten
Jan
Plaats reactie