Ik zou nog even willen wijzen op het mooie steuntje onder het helmhout (de stuurboog of luiwagen)
en de wijze waarop de den verhoogd lijkt.
Verder heb ik vraag tekens omtrent de aanwezigheid van die kist met draaggreep en dat trapje op de luiken.
Jammer dat we het verhaal er achter waarschijnlijk nooit zullen horen.
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dat trapje zou een trapje om aan boord te komen kunnen zijn. Die hang je aan het potdeksel. Zo iets vond ik bij mij aan boord althans.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De meeste schippers zullen dat tijdens de vaart niet op de luiken laten slingeren....
maar misschien net nodig gehad en zo dadelijk opnieuw nodig?
maar misschien net nodig gehad en zo dadelijk opnieuw nodig?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Je hebt zo'n trapje alleen nodig als je leeg bent, na het lossen bijvoorbeeld.
Bevrachter; "garantie vanmiddag leeg"
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Geladen aan een flinke kademuur, of met een lege tjalk in 1979 bij ZW 9 aan de steiger op Schellingwoude
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
en daar achter, verstopt achter paard en wagen, een pandje waar in het verleden menig schipper en watersporter wel eens een bezoekje bracht.
(Nee niet het gasthof of de tapperijen en slijterijen. Zeker veel aanloop en een goede nering daar...)
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
In 1906 overleed op 80 jarige leeftijd L.J. Harri bekend leverancier van kaarten en nautische instrumenten aan zee-, kust- en binnenvaart.
In 1915 maakt de 'telefoongids' melding van L.J. Harri gevestigd aan de Prins Hendrikkade nr 90 Amsterdam
In 1923 toont een foto het opschfit L.J. Harri hoog aan de gevel.
Tot ergens in de jaren 80 is Harri op dat adres actief gebleven, daarna een eindje naar het oosten, naar de Schreierstoren verhuisd.
Aangezien op de foto uit 1923 rechte berusten een vervanger uit 1925
Prins Hendrikkade 88-93 (v.r.n.l.)
Beschrijving Gezien vanaf het Open Havenfront, met in het verschiet de vieringkoepel en torens van de rooms-katholieke Sint Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade 73-77.
Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1925 ca.
Straat Prins Hendrikkade
Huisnummer van / tot 88 - 93
Rechthebbende Auteursrechtvrij
Afbeeldingsbestand OSIM00003001474
In 1915 maakt de 'telefoongids' melding van L.J. Harri gevestigd aan de Prins Hendrikkade nr 90 Amsterdam
In 1923 toont een foto het opschfit L.J. Harri hoog aan de gevel.
Tot ergens in de jaren 80 is Harri op dat adres actief gebleven, daarna een eindje naar het oosten, naar de Schreierstoren verhuisd.
Aangezien op de foto uit 1923 rechte berusten een vervanger uit 1925
Prins Hendrikkade 88-93 (v.r.n.l.)
Beschrijving Gezien vanaf het Open Havenfront, met in het verschiet de vieringkoepel en torens van de rooms-katholieke Sint Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade 73-77.
Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1925 ca.
Straat Prins Hendrikkade
Huisnummer van / tot 88 - 93
Rechthebbende Auteursrechtvrij
Afbeeldingsbestand OSIM00003001474
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Volgens Marhisdata zou het hier om de Ambulant (Barkmeijer, 1909) gaan.pieter53 schreef: ↑04 mar 2018 09:57 Nu ja, hoe het ook zij: zekerheid omtrent het geval krijgen we nooit meer.
-
Dan de volgende verborgen schat. Ik werd door Dieter Henken op het spoor gezet dat er bij Zuidergasfabriek wat aan de hand was
en trof toen dit.....
-
koftjalk zuidergasfabriek archief adam ANWI00559000003 .jpg
Volgens mij een koftjalk en een forse bovendien.
Beschrijving De haven van de Zuidergasfabriek op de Korte Ouderkerkerdijk, "Nieuwe Serie No. 5"
Links de ingenieurswoning, rechts het directiegebouw in aanbouw (ged.).
Vervaardiger Onbekend
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 20 maart 1912
Geografische naam Korte Ouderkerkerdijk
Afbeeldingsbestand ANWI00559000003
Geen woord over het schip wat levensgroot in beeld is......
Het onbewerkte origineel is te vinden op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0559000003
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo Pieter ik kom later nog terug op de tjalk Roelofje R.0ldekamp gebouwd in Lemmer in 1903 welke ik terug gevonden heb ,was van een oom van mij gr Wim
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hoi allemal,
het ist de duitse Tjalk EINIGKEIT uit Leer. Wie weet mer?
Gr.
Armin
het ist de duitse Tjalk EINIGKEIT uit Leer. Wie weet mer?
Gr.
Armin