De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
jantjeg

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door jantjeg »

Beste Henk,
Leuk om via deze weg even te reageren op jullie discussie omtrent mijn oude schip de "Johan Christine".
Wij hebben deze klipperaak van Geert Stam gekocht en inderdaad aan een van de bruiden van Anton Heijboer verkocht. Deze "dame" heette Joke Marree en het schip werd inderdaad casch betaald! daarna hebben wij nog een aak van 283 ton bezeten welke wij hebben laten slopen in het kader van de vlootverbetering. Toen hebben wij een kastje van 450 ton gehad en hebben die in de bedrijfsbeeindigingsregeling gesloopt. Wij hebben dus tussen 1972 en 1983 wel 3 binnenvaartvergunningen ingeleverd!!! Fred Ritman van de Thalassa is helaas in 2008 overleden. Ja Henk het was toen erg leuk op de beurs in Amsterdam en weet nog dat jij altijd met de mop van de dag aankwam. Een nieuwtje voor jou is natuurlijk dat wij na 19 jaar wal leven toch weer zijn gaan varen in 2002. Nu hebben we een 1200 tonner genaamd Atlas (eu nr. 02315562) en varen voornamelijk naar de Moezel en soms verder naar boven. Gert Schouwstra van de Drechtstad kennen wij ook nog van de bietencampagne in 1980. Pieter Klein die mij wel schijnt te kennen kan ik mij niet meer voor de geest halen. Pieter ik kan je wel melden dat er maar 1 Jan Garrer bestaat!
Zo mensen nu zijn jullie weer helemaal bijgewerkt wat betreft mijn persoon.

Groeten, Jantje!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een foto uit de jaren zestig van de motortjalk Exodus die als sportvisser van Colijnsplaat voer.
Kent iemand de geschiedenis van dit schip?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Ben »

Afbeelding

Deze foto maakte in maart 1982 op de Waal of Rijn van deze naamloze tjalk. Eén van de mede-opvarenden dacht, dat dit wel eens de zeetjalk Pirifreja kon zijn.
Zij werd in 1896 gebouwd bij H. Kroese, Hoogezand en mat 78 brt., afm. 23.02 x 4.91 m. In 1955 ging zij in de binnenvaart.
Iemand die iets herkent?
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Janna »

Dat is de zeetjalk Canutus, tegenwoordig van Anne Dekinga en Anita Koolhaas uit Den Helder. Ligt daar in het werfkanaal, in de museumhaven van Stichting Willemsoord.

Het schip heeft jarenlang stilgelegen, ik dacht ook een tijd in Vlieland. Daarna duurde het lang voordat iemand de grote klus aandurfde.
Het ijzerwerk is gedaan bij Talsma in Osingahuizen, wat een béste klus was; https://www.scheepswerftalsma.nl/?pag_id ... ite_id=118

En nu wordt er hard aan gewerkt om het schip bewoonbaar en onder zeil te krijgen.

Een schitterend schip, mooiste tjalk die ik ken. Maar mooi is subjectief ;)
Een andere tjalk van Kroeze is de zeetjalk Jantina Afina van Theo en Marijke Hoogmoed, die in de Wolwevershaven in Dordt ligt.

Aan de lijnen onderwater te zien gaan we hier een serieuze concurrent aan krijgen met zeilwedstrijden.

Ik heb geen foto van het schip, maar woont Roy niet in Den Helder?
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Jan Stolp »

Ja,nou je het zegt hij heeft ook nog een tijdje in De Geeuw gelegen bij scheepswerf ten Woude,maar toen was die opbouw er al af trouwens.Hij is daar ook nog een keer afgeborreld maar daar het daar niet diep is was het niet zo dramatisch.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Ben »

Afbeelding
In 1960 fotografeerde ik in Groningen bovenstaande tjalk, 100% zeker, de hierboven genoemde Pirifreja gebouwd in 1896.
Janna schreef:Dat is de zeetjalk Canutus, tegenwoordig van Anne Dekinga en Anita Koolhaas uit Den Helder. Het schip heeft jarenlang stilgelegen, ik dacht ook een tijd in Vlieland.
Deze tjalk spotte ik april 1974 in Vlieland en een dame aan boord vertelde mij toen dat dit schip de voormalige Pirifreja was.
@Janna, wat is het bouwjaar en bouwwerf van de Canatus?

Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Janna »

Het schip is gebouwd, voor zover ik weet, bij Kroeze, (of Kroese?) in Hoogezand.
Bouwjaar vgs de werf Talsma 1896, maar vgs de museumhaven Stichting Willemsoord 1894. Ik neig ernaar de werf te geloven, die hebben het schip lang gehad voordat iemand hem wilde opknappen.

Als ik de foto's nog eens goed bekijk weet ik zeker dat de Canutus de vroegere Pirifreja is. Canutus is een eerdere naam van het schip.
Geert D

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Geert D »

Janna schreef:Dat is de zeetjalk Canutus, tegenwoordig van Anne Dekinga en Anita Koolhaas uit Den Helder. Ligt daar in het werfkanaal, in de museumhaven van Stichting Willemsoord.

Het schip heeft jarenlang stilgelegen, ik dacht ook een tijd in Vlieland. Daarna duurde het lang voordat iemand de grote klus aandurfde.
Het ijzerwerk is gedaan bij Talsma in Osingahuizen, wat een béste klus was; https://www.scheepswerftalsma.nl/?pag_id ... ite_id=118

En nu wordt er hard aan gewerkt om het schip bewoonbaar en onder zeil te krijgen.

Een schitterend schip, mooiste tjalk die ik ken. Maar mooi is subjectief ;)
Een andere tjalk van Kroeze is de zeetjalk Jantina Afina van Theo en Marijke Hoogmoed, die in de Wolwevershaven in Dordt ligt.

Aan de lijnen onderwater te zien gaan we hier een serieuze concurrent aan krijgen met zeilwedstrijden.

Ik heb geen foto van het schip, maar woont Roy niet in Den Helder?
Deze tjalk lag in 1965 ook al in Vlieland .
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Gerben »

Geert D schreef:
Janna schreef:Dat is de zeetjalk Canutus, tegenwoordig van Anne Dekinga en Anita Koolhaas uit Den Helder. Ligt daar in het werfkanaal, in de museumhaven van Stichting Willemsoord.

Deze tjalk lag in 1965 ook al in Vlieland .
Ik ken de Canutus goed, ze heeft jarenlang in de omgeving van Zwolle gelegen. Eerst een aantal jaren in de Poepershoek, een kolk bij Berkum (bij de brug van de A28 over de Vecht) Nadat deze ligplaats ontruimd werd is het schip naar een ligplaats bij huis Arnichem gegaan. (bekend van het Haerster veer, handveerpontje voor fiets en voetgangers over de Vecht) Er werd wel aan boord gewoond, maar je zou kunnen zeggen dat er altijd wel een weddenschap liep of ze drijvend het volgende jaar zou gaan halen... Het is echt geweldig dat ze gerestaureerd wordt want het is een prachtig schip!

Groeten Gerben
Live to sail, sail to live
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: DE TJALK IN BINNEN- EN BUITENVAART

Bericht door Ben »

Afbeelding

Dit is een knipsel uit de Schuttevaer van 19 juli 2008 en volgens mij is daar geen reaktie opgekomen. Misschien via dit forum wel, wie herkent de zeetjalk?
Plaats reactie