Dank ook aan Pieter,
Waal schokker en aalschokker bekt bovendien prettiger dan aaltjalk.
In de huiselijke kring ga ik misschien de term "palingpoon" gebruiken
gr unikap
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr. Bas
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
- Locatie: Bergen lb
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Mooi schip. (houten) Poon?
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De foto Tjalken in het Willemdok werd al eerder geplaatst zie pag 271 vrijdag 6 juli 2018.
Groet K.T.
Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wat zijn die schepen afgeladen. Hoef je niet te proberen om zo de Westerschelde
op te gaan lijkt mij. Voeren ze alleen op het kanalenselsel in het achterland?
gr unikap
op te gaan lijkt mij. Voeren ze alleen op het kanalenselsel in het achterland?
gr unikap
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo allen, copieëren is makkelijker dan terug kijken !(ik plaats daarom niet meer )
groet Wim ( p.s unicap als je via b v Royerssluis naar de Schelde schutte, vaarde je met de vloed mee naar veel plaatsen in Belgie. )
groet Wim ( p.s unicap als je via b v Royerssluis naar de Schelde schutte, vaarde je met de vloed mee naar veel plaatsen in Belgie. )
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr. Bas
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Een roefscheepje te Sloten Friesland.
Geen boegstagen?
Wel een zetboordje!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Mooie foto!
Boegstagen zijn niet aan de orde, want geen kluiverboom. Wel een botteloef (die ijzeren piemel die vooruit steekt).
Maar waarschijnlijk duidde je op het ontbreken van wanten (ook wel zijstagen genoemd). Dat was gebruikelijk bij kleinere schepen, want ze waren niet nodig en zaten ook vaak in de weg.
De mast lekker dik aan de voet, wat klopt bijeen ongestaagde mast. Zo te zien is het een mast met contragewicht, die over een grote lengte overlapt met de stevige mastkoker. Aan de voorstag een talie om 'm strak te kunnen zetten.
Opvallend zijn de mooi gevormde slemphouten, de broekschoorsteen en de dreg. Die dreg is zo licht dat er kennelijk geen lier of braadspit nodig is.
Wim.
Edit: die gangboordjes zijn zo smal dat je daar met goed fatsoen niet kan lopen. Het lijken meer afvoergoten of zo.
Boegstagen zijn niet aan de orde, want geen kluiverboom. Wel een botteloef (die ijzeren piemel die vooruit steekt).
Maar waarschijnlijk duidde je op het ontbreken van wanten (ook wel zijstagen genoemd). Dat was gebruikelijk bij kleinere schepen, want ze waren niet nodig en zaten ook vaak in de weg.
De mast lekker dik aan de voet, wat klopt bijeen ongestaagde mast. Zo te zien is het een mast met contragewicht, die over een grote lengte overlapt met de stevige mastkoker. Aan de voorstag een talie om 'm strak te kunnen zetten.
Opvallend zijn de mooi gevormde slemphouten, de broekschoorsteen en de dreg. Die dreg is zo licht dat er kennelijk geen lier of braadspit nodig is.
Wim.
Edit: die gangboordjes zijn zo smal dat je daar met goed fatsoen niet kan lopen. Het lijken meer afvoergoten of zo.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik vind het ook een erg mooi plaatje.Berghout-2 schreef: ↑03 jan 2021 12:55 Mooie foto!
Edit: die gangboordjes zijn zo smal dat je daar met goed fatsoen niet kan lopen. Het lijken meer afvoergoten of zo.
Die "gangboorden" vind ik ook apart, soort van tussenoplossing, wel een den en een klein zijdek maar te smal om door te lopen.
Het lijkt wel of er een ijzeren overloop te zien is aan bakboord die naar voren weggedraaid is zodat de mast gestreken kan worden?
Moeilijk te schatten hoe groot het scheepje is, gezien de vaarboom lijkt me het niet meer dan een meter of 13 - 14 lang???
Live to sail, sail to live