De foto hieronder stond in een artikel over schipper Bernardus Tans, de oprichter van de ABSB (Algemene Binnen Schippers Bond) niet te verwarren met de ARSB (Algemene Rijn Schippers Bond) [De Hollandsche Revue, 4e jrg. nr. 4, 1899]
Hijzelf deed het bondswerk terwijl zijn zoon met de tjalk PRO PATRIA voer.
Hier wordt een grote stoomketel vervoerd. Er stond niet bij waar dit was. Mogelijk de Koningshaven te Rotterdam, ik denk het Poortgebouw te herkennen.
Vandaag vond ik een foto van de Engelse fotograaf James Batkin uit 1898.
Hier rechts de PRO PATRIA, te herkennen aan de roef. Het schip ligt in de Leuvehaven. Voor de kop ligt een vroeg ijzeren Rijnschip. Vermoedelijk een NIEDERHEIN NO zoveel of een KOELN NO zoveel. De politeagent hield waarschijnlijk Bernardus Tans in de gaten. Want schippers als Tans werden beschouwd als opruiers.
Ik kan geen informatie vinden van de tjalk PRO PATRIA.
Groet K.T.
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr. Bas
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De beschrijving slaat op de molens op de achtergrond. Dat is begrijpelijk voor een Molen-site.
Maar op de reddingsboeien is te lezen: FREDERIKA GASS.NYVEEN.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
https://www.marhisdata.nl/schip&id=2301
Ik ken de foto al maar kon niet achter de naam komen ,mooi dat jij hem hebt ontcijfert.
Groeten
Jan
Ik ken de foto al maar kon niet achter de naam komen ,mooi dat jij hem hebt ontcijfert.
Groeten
Jan
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
gr. Bas
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
- Locatie: Bergen lb
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Tijdens een fietstochtje in de Betuwe nabij Mariënwaerdt zag ik plots vanuit het bos dit scheepje liggen. De Linge bleek niet zo ver verwijderd.
Op één foto zie je een witte molen staan die aan de Linge staat. Een klein pas uitgediept slootje liep naar het scheepje vanuit de Linge.
Groninger boltjalkje, wat zo te zien aan de uitsparing in het boeisel aan bb voor de bevestiging van een loopplank dienst heeft gedaan als woonboot.
Ook was de buikdenning verhoogd middels balken. Het bootje is niet lek want stond vol water. Een motor heeft er niet ingezeten.
Toch wel benieuwd waarom het daar ligt en of er nog iets mee gaat gebeuren. Wellicht zijn er wel mensen op het forum die er meer van weten.
Voor de liefhebbers ook wat ingeslagen nummers voor zover ze niet onder een dubbeling waren verdwenen.
Op één foto zie je een witte molen staan die aan de Linge staat. Een klein pas uitgediept slootje liep naar het scheepje vanuit de Linge.
Groninger boltjalkje, wat zo te zien aan de uitsparing in het boeisel aan bb voor de bevestiging van een loopplank dienst heeft gedaan als woonboot.
Ook was de buikdenning verhoogd middels balken. Het bootje is niet lek want stond vol water. Een motor heeft er niet ingezeten.
Toch wel benieuwd waarom het daar ligt en of er nog iets mee gaat gebeuren. Wellicht zijn er wel mensen op het forum die er meer van weten.
Voor de liefhebbers ook wat ingeslagen nummers voor zover ze niet onder een dubbeling waren verdwenen.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Zie: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=G1085N
Het is de Aaltje, die rond 1908 te Oude Pekela gebouwd werd.
Het scheepje was 60 ton groot.
Het is de Aaltje, die rond 1908 te Oude Pekela gebouwd werd.
Het scheepje was 60 ton groot.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
- Locatie: Bergen lb
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Bedankt Pieter. Leuke informatie. Ik ben benieuwd of er nog andere reacties komen over het hoe en waarom hij daar ligt. Ik begrijp dat je aan de paar beperkte nummers al genoeg had. Wellicht zijn jouw ogen beter dan de mijne
groet Jan
groet Jan
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Nee hoor, mijn ogen zijn verdomd slecht, maar:
It's so easy when you know how!
Jij toonde een ingebeiteld nummer G6030N
Ik herken dat als een meetbriefnummer dat in het ijkmerk ingebeiteld is.
Die meetbrief nummers zijn, dankzij George Snijder en zijn vrijwilligers, op te zoeken op:
https://s2ho.nl/LSD/top/common/ZoekInLiggers_01.php
Je voert daar in het eerste vakje gewoon G6030N in en drukt op <enter>.
Je krijgt dan een resultaat.
Klik op het vergrootglaasje en je krijgt de desbetreffende meting.
Daarin kan je dan weer links naar volgende en vorige metingen vinden
en hopelijk vanaf begin volgend jaar ook de kadasterkaarten van de hypotheekkantoren
met informatie over eigenaren, leningen, motoren, enz.
Da's allus
It's so easy when you know how!
Jij toonde een ingebeiteld nummer G6030N
Ik herken dat als een meetbriefnummer dat in het ijkmerk ingebeiteld is.
Die meetbrief nummers zijn, dankzij George Snijder en zijn vrijwilligers, op te zoeken op:
https://s2ho.nl/LSD/top/common/ZoekInLiggers_01.php
Je voert daar in het eerste vakje gewoon G6030N in en drukt op <enter>.
Je krijgt dan een resultaat.
Klik op het vergrootglaasje en je krijgt de desbetreffende meting.
Daarin kan je dan weer links naar volgende en vorige metingen vinden
en hopelijk vanaf begin volgend jaar ook de kadasterkaarten van de hypotheekkantoren
met informatie over eigenaren, leningen, motoren, enz.
Da's allus
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
In reactie op jan de waard:
Dat tjalkje is pas recentelijk van zijn woonboot-opbouw ontdaan en lag aanvankelijk in het water meen ik.
Vermoedelijk wil men hem weer terugbrengen in zijn oude staat, maar wie hem bezit en erover gaat weet ik niet.
groet unikap
Dat tjalkje is pas recentelijk van zijn woonboot-opbouw ontdaan en lag aanvankelijk in het water meen ik.
Vermoedelijk wil men hem weer terugbrengen in zijn oude staat, maar wie hem bezit en erover gaat weet ik niet.
groet unikap