De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Alle drie nog met een braadspil.
Beschrijving De Geldersekade gezien in zuidelijke richting
Documenttype foto
Vervaardiger Jager, A. (uitgever)
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: kabinetfoto's
Datering 1867 t/m 1883
Geografische naam Geldersekade
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10005/261
Afbeeldingsbestand 010005000261
Download op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010005000261
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik vind die twee tjalken erg "plechtstatig ". Plecht ? voor of achter ?
Karel
Karel
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Stuurplecht?
Een bekende plaats. De huizen rechts hebben plaats moeten maken voor het Scheepvaarthuis.
De brug heet nog steeds Kraansluis. De keersluis bestaat nog steeds, maar de stadshijskraan die daar in het Open Havenfront stond,
was ten tijde van de foto al verdwenen.
Beschrijving Waalseilandsgracht
Gezien naar Kraansluis een waterkering met ophaalbrug op de plaats van de latere brug 300; de kade rechts heet Binnenkant en de laatste vier huizen nummeren 5-8, waarvan nummer 8 gedeeltelijk zichtbaar is.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1870 ca.
Geografische naam Binnenkant
Waalseilandsgracht
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003000367
https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003000367
Een bekende plaats. De huizen rechts hebben plaats moeten maken voor het Scheepvaarthuis.
De brug heet nog steeds Kraansluis. De keersluis bestaat nog steeds, maar de stadshijskraan die daar in het Open Havenfront stond,
was ten tijde van de foto al verdwenen.
Beschrijving Waalseilandsgracht
Gezien naar Kraansluis een waterkering met ophaalbrug op de plaats van de latere brug 300; de kade rechts heet Binnenkant en de laatste vier huizen nummeren 5-8, waarvan nummer 8 gedeeltelijk zichtbaar is.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1870 ca.
Geografische naam Binnenkant
Waalseilandsgracht
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003000367
https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003000367
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Hallo Pieter, aan die Binnenkant zat 100 jaar na dato ,dus 1970 onze bee digd makelaar P.Hofman.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dag Wim,
Ik ben een paar keer bij de oude Hofman op kantoor geweest.
Aardige man met een ijzersterk geheugen!
In 1974 zat hij op het Damrak in het gebouw van de Utrechtse Verzekeringen.
Beschrijving Damrak 26 (ged.) - 32 (ged.), v.r.n.l., midden ingang Karnemelksteeg
Op de nummers 28 en 30 het Kantoorgebouw van Levensverzekering mij 'Utrecht' van architecten Kropholler en Staal
Onderwerp gevel(s)
Documenttype foto
Collectie Collectie Bureau Monumentenzorg: negatiefvellen
Datering 1953 ca. t/m 1995 ca.
Geografische naam Damrak
Karnemelksteeg
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/30931/1
Afbeeldingsbestand BMAB00001000008_003
Ik zag in de krant dat hij daar in 1969 ook al zat.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0135
Klein 'bugje' in het geheugen Wim
Ik ben een paar keer bij de oude Hofman op kantoor geweest.
Aardige man met een ijzersterk geheugen!
In 1974 zat hij op het Damrak in het gebouw van de Utrechtse Verzekeringen.
Beschrijving Damrak 26 (ged.) - 32 (ged.), v.r.n.l., midden ingang Karnemelksteeg
Op de nummers 28 en 30 het Kantoorgebouw van Levensverzekering mij 'Utrecht' van architecten Kropholler en Staal
Onderwerp gevel(s)
Documenttype foto
Collectie Collectie Bureau Monumentenzorg: negatiefvellen
Datering 1953 ca. t/m 1995 ca.
Geografische naam Damrak
Karnemelksteeg
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/30931/1
Afbeeldingsbestand BMAB00001000008_003
Ik zag in de krant dat hij daar in 1969 ook al zat.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0135
Klein 'bugje' in het geheugen Wim
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
P. Hofman... Die naam komt ook terug (als Scheepsexpert te Amsterdam) in de kadastergegevens van mijn schip: zie . (Mocht de afbeelding niet getoond worden: hierbij de directe link: https://1drv.ms/u/s!AoAqQvphnx1rhelVyKrZLsjqos4dGw).
Uit deze informatie blijkt dat in 1922 mijn tjalk bezwaard wordt met een schuld van f 3880,-. Schuldeiser is dan Pieter Hofman, scheepsexpert te Amsterdam. Maar was zijn rol? Mijn vermoeden is dat Abraham de Jonge als eigenaar (in ieder geval vanaf 1928) de hypotheeknemer is. Deze schuld wordt op 30 november 1933 (No 297) doorgehaald, mogelijk omdat Abraham de hypotheek vanwege de aanhoudende crisis in de binnenvaart niet meer kan opbrengen. Op deze dag gaat het eigendom over van Abraham de Jonge naar Pieter Hofman, en van Pieter Hofman naar Harm Krikke, koopman/winkelier te Meppel (Sluisgracht of Sluiskade 50 te Meppel).
Waarom wordt Pieter Hofman kortstondig eigenaar? Lijkt mij dan dat zijn rol groter is dan expert alleen. Wie heeft een idee? En wie weet of Hofman nog een archief heeft?
Uit deze informatie blijkt dat in 1922 mijn tjalk bezwaard wordt met een schuld van f 3880,-. Schuldeiser is dan Pieter Hofman, scheepsexpert te Amsterdam. Maar was zijn rol? Mijn vermoeden is dat Abraham de Jonge als eigenaar (in ieder geval vanaf 1928) de hypotheeknemer is. Deze schuld wordt op 30 november 1933 (No 297) doorgehaald, mogelijk omdat Abraham de hypotheek vanwege de aanhoudende crisis in de binnenvaart niet meer kan opbrengen. Op deze dag gaat het eigendom over van Abraham de Jonge naar Pieter Hofman, en van Pieter Hofman naar Harm Krikke, koopman/winkelier te Meppel (Sluisgracht of Sluiskade 50 te Meppel).
Waarom wordt Pieter Hofman kortstondig eigenaar? Lijkt mij dan dat zijn rol groter is dan expert alleen. Wie heeft een idee? En wie weet of Hofman nog een archief heeft?
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dag Hendrika,
Als Pieter Hofman de hypotheekhouder was, ging het eigendom juridisch eerst op hem over voordat hij het schip kon doorverkopen. Om het schip te kunnen verkopen, betekent dat hij op papier een paar minuten eigenaar moet zijn, vandaar twee akten op dezelfde dag.
Het kantoor is trouwens in 1906 opgericht en bestaat nog gewoon: http://hofman-schepen.nl/home/ , maar doet niet zoveel meer.
Als Pieter Hofman de hypotheekhouder was, ging het eigendom juridisch eerst op hem over voordat hij het schip kon doorverkopen. Om het schip te kunnen verkopen, betekent dat hij op papier een paar minuten eigenaar moet zijn, vandaar twee akten op dezelfde dag.
Het kantoor is trouwens in 1906 opgericht en bestaat nog gewoon: http://hofman-schepen.nl/home/ , maar doet niet zoveel meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dank Gert, voor je antwoord. Als ik het dus goed begrijp lijkt Pieter Hofman dus meer dan een taxateur: hij verstrekte ook hypotheken. En mee eens dat het feit dat het eigendom van het schip kortstondig naar hem toekwam erop duidt dat de hypotheeknemer (Krikke) niet aan zijn verplichtingen kon voldoen? Zou het schip dan in een executieverkoop verkocht zijn? Zou een executieverkoop in een krant of register staan?
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ja hoor, ga maar uit van een executieverkoop in opdracht van de hypotheekhouder, in dit geval Pieter Hofman. In 1929 was de effectenbeurs ingestort en in 1933 was het wereldwijd crisis. De ene schipper na de andere kon rente en aflossing niet meer opbrengen, dus werden de schepen onder hun kont vandaan verkocht. Er was waarschijnlijk geen bank betrokken, maar de heer Hofman was de bank.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De Andrea, gebouwd 1895 bij Niestern in Martenshoek.
Deze foto is voor de verlenging.
Gesloopt in 1987
Foto van de groep Gamle Danske Smaskibe op Facebook.
Groet Gerben
Deze foto is voor de verlenging.
Gesloopt in 1987
Foto van de groep Gamle Danske Smaskibe op Facebook.
Groet Gerben
- Bijlagen
-
- 56656224_10216209645547992_4283153881078169600_o.jpg (75.1 KiB) 1381 keer bekeken
Live to sail, sail to live