Pagina 281 van 339

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 11 dec 2018 21:50
door Janna
Tóch gevonden, in de onvolprezen Liggers.. 8)
Een vroege charter, die nog net in de gedigitaliseerde liggers terechtkwam:
Digitaal
Digitaal
Screenshot 2018-12-11 at 21.43.01.png (281.77 KiB) 1295 keer bekeken
Bij de eerste meting klopt het een en ander niet
Bij de eerste meting klopt het een en ander niet
Screenshot 2018-12-11 at 21.45.00.png (127.77 KiB) 1295 keer bekeken
en handgeschreven
en handgeschreven
Screenshot 2018-12-11 at 21.45.52.png (148.27 KiB) 1295 keer bekeken

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 11 dec 2018 21:55
door pieter53
Het zou kunnen, maar zeker weten doen we het niet.
Er zijn meer tjalken boven de 21 meter uit 1901 die in de liggers staan, bovendien hoeft het schip niet in de liggers te staan.
Dus wat maakt je overtuigd dat dit hem moet zijn?

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 11 dec 2018 22:06
door Gert Schouwstra
Klopt Pieter, er is bijvoorbeeld ook nog een tjalk Nieuwe Zorg die in 1901 Sneek is gebouwd. De rest zijn allemaal Groninger of Hollandse tjalken. (Museumhaven Leiden vermeldt dat het om een Friese tjalk gaat)

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 11 dec 2018 22:31
door Janna
Deze tjalk komt uit de charter, wat ik me nog wel herinner. Ook Jan weet dat. Deze Nieuwe Zorg staat als charterschip in de liggers vermeld.
Volgens mij is hij via de VMA (Oosterdok Amsterdam) in de woonschepen wereld terechtgekomen. Houten roef?
Daarnaast is het een Fries, dat zien we er wel aan af, en deze Nieuwe Zorg is volgens de liggers bij de Friese werf van der Werff gebouwd. En volgens mij is dit een van der Werff tjalk.

Maar wie het echt 100% zeker wil weten moet naar Leiden en nummers lezen.

ps; het handigst zou zijn als de eigenaar even reageerde :mrgreen:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 11 dec 2018 23:43
door Jan Stolp
Ik ben het er mee eens dat het een van der werf Drachten tjalk is ,die Sneeker tjalken hebben een ander voorkomen.
Hij is in 82 hermeten dat klopt ook en daarbij als motor zeiltjalk .
Tissum
Groeten
Jan

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 12 dec 2018 07:09
door pieter53
De Stânfries X was ook de Stânfries X tot dat iemand naar het brandmerk keek.
Er zijn nu eenmaal schepen, liggers, foto's en verhalen maar niet altijd horen ze allemaal bij elkaar
en om vergissingen te voorkomen is het brandmerk verzonnen.

Scheepsbouwwerf De Tijdgeest van van der Werf aan de Woudvaart in Sneek begon zijn activiteiten volgens mijn gegevens trouwens pas in 1906 en niet in 1901. Ook al zo een vergissinkje van de scheepsmeter of degeen die het over geschreven of getypt heeft.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 12 dec 2018 11:11
door ichthus
Als de eigenaar(esse)eens onder dikke lagen verf of teer naar ijkmerken gaat zoeken komt er nog heel wat te voorschijn !!

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 12 dec 2018 12:28
door Gerben
Beste Ichtus,
Het schip staat volgens mij alleen in de olie, dus moet het brandmerk zo te zien zijn. Wachten we dus op iemand die in Lieden langs loopt of de eigenaars die zich melden?!

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 12 dec 2018 14:18
door pieter53
Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (40.54 KiB) 1171 keer bekeken
Sorry, ik kon niet dichterbij komen :wink:
(Bron: Foto Mike Peel https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 16_030.jpg)

Het lijkt wel een beetje op A 9529 N en dan zou het inderdaad het genoemde schip zijn.
Maar bijv. A 8593 N lijkt er ook op en dat is ook een tjalk....

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart

Geplaatst: 14 dec 2018 16:32
door pieter53
Een oud bericht komt weer tot leven....
pieter53 schreef: 12 feb 2010 20:08
2003-07-10-neg-156-237-goingarijpsterpoelen-tjalkachtige[1].jpg
2003-07-10-neg-156-237-goingarijpsterpoelen-tjalkachtige[1].jpg (71.89 KiB) 235 keer bekeken
Iemand enig idee wat dit is, of voor moet stellen?

Bijna 9 jaar later op 14-12-2018 is er iets meer bekend.
Het gaat vermoedelijk om dit schip: https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_ ... code=S621N
Anna Cornelia van De Boer uit de Lemmer genouwd in 1904. Brandmerk 1853 B Amst 1942 ENI 02001853.
Gebouwd 19,64 meter lang. In 1925 reeds voorzien van een motor. Daarna (1933?) met ruim 3 meter 60 verlengd. In 1982 hermeten voor de chartervaart.
anna_cornelia_1925.jpg
anna_cornelia_1925.jpg (291.24 KiB) 1068 keer bekeken

Jan Stolp schreef: 13 feb 2010 10:54 Die grenen roef is niet de orginele roef overigens ,in 96/97 is het schip helemaal overhaald en is de bestaande roef gehandhaafd maar daar is hij niet mee gebouwd.Hij voer daarvoor al charter als Anna Cornelia maar had op het laatst erg veel achterstallig onderhoud.
Ik heb er zelf ook veel aan gewerkt toen.
Het was gebouwd als beurtschip Nijkerk/Amsterdam.De houten roef en de dekken zijn bij Bültjer in Ditzum gemaakt destijds het was toen van de Fam Eissenloeffel.
Joke Wittenberg en Heine Deelstra uit Gaastmeer hebben hem toen weer gerenoveerd in 96/97.
Groeten Jan

Het is overigens een paviljoen tjalk,het paviljoen is nog aanwezig.Geen orginele betimmering meer.
anna_cornelia_19xx.jpg
anna_cornelia_19xx.jpg (175.46 KiB) 1068 keer bekeken