Pagina 285 van 288

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 18 feb 2019 17:40
door pieter53
geldersekade1.jpg
geldersekade1.jpg (224.44 KiB) 1252 keer bekeken
Twee hektjalken en een praam uit Oost-Nederland.
Alle drie nog met een braadspil.

Beschrijving De Geldersekade gezien in zuidelijke richting
Documenttype foto
Vervaardiger Jager, A. (uitgever)
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: kabinetfoto's
Datering 1867 t/m 1883
Geografische naam Geldersekade
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10005/261
Afbeeldingsbestand 010005000261

Download op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010005000261

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 19 feb 2019 18:13
door karelzijpe
Ik vind die twee tjalken erg "plechtstatig ". Plecht ? voor of achter ?

Karel

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 19 feb 2019 18:52
door pieter53
Stuurplecht?
kraansluis OSIM00003000367-1.jpg
kraansluis OSIM00003000367-1.jpg (151.38 KiB) 1128 keer bekeken
Een bekende plaats. De huizen rechts hebben plaats moeten maken voor het Scheepvaarthuis.
De brug heet nog steeds Kraansluis. De keersluis bestaat nog steeds, maar de stadshijskraan die daar in het Open Havenfront stond,
was ten tijde van de foto al verdwenen.

Beschrijving Waalseilandsgracht
Gezien naar Kraansluis een waterkering met ophaalbrug op de plaats van de latere brug 300; de kade rechts heet Binnenkant en de laatste vier huizen nummeren 5-8, waarvan nummer 8 gedeeltelijk zichtbaar is.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1870 ca.
Geografische naam Binnenkant
Waalseilandsgracht
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00003000367

https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0003000367

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 20 feb 2019 11:09
door ichthus
Hallo Pieter, aan die Binnenkant zat 100 jaar na dato ,dus 1970 onze bee digd makelaar P.Hofman.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 20 feb 2019 12:46
door pieter53
Dag Wim,

Ik ben een paar keer bij de oude Hofman op kantoor geweest.
Aardige man met een ijzersterk geheugen!
In 1974 zat hij op het Damrak in het gebouw van de Utrechtse Verzekeringen.

hofman damrak BMAB00001000008_003.jpg
hofman damrak BMAB00001000008_003.jpg (270.79 KiB) 1009 keer bekeken

Beschrijving Damrak 26 (ged.) - 32 (ged.), v.r.n.l., midden ingang Karnemelksteeg
Op de nummers 28 en 30 het Kantoorgebouw van Levensverzekering mij 'Utrecht' van architecten Kropholler en Staal
Onderwerp gevel(s)
Documenttype foto
Collectie Collectie Bureau Monumentenzorg: negatiefvellen
Datering 1953 ca. t/m 1995 ca.
Geografische naam Damrak
Karnemelksteeg
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/30931/1
Afbeeldingsbestand BMAB00001000008_003


Ik zag in de krant dat hij daar in 1969 ook al zat.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... eg21:a0135
Klein 'bugje' in het geheugen Wim :wink:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 06 mar 2019 12:53
door Hendrika
P. Hofman... Die naam komt ook terug (als Scheepsexpert te Amsterdam) in de kadastergegevens van mijn schip: zie Afbeelding. (Mocht de afbeelding niet getoond worden: hierbij de directe link: https://1drv.ms/u/s!AoAqQvphnx1rhelVyKrZLsjqos4dGw).

Uit deze informatie blijkt dat in 1922 mijn tjalk bezwaard wordt met een schuld van f 3880,-. Schuldeiser is dan Pieter Hofman, scheepsexpert te Amsterdam. Maar was zijn rol? Mijn vermoeden is dat Abraham de Jonge als eigenaar (in ieder geval vanaf 1928) de hypotheeknemer is. Deze schuld wordt op 30 november 1933 (No 297) doorgehaald, mogelijk omdat Abraham de hypotheek vanwege de aanhoudende crisis in de binnenvaart niet meer kan opbrengen. Op deze dag gaat het eigendom over van Abraham de Jonge naar Pieter Hofman, en van Pieter Hofman naar Harm Krikke, koopman/winkelier te Meppel (Sluisgracht of Sluiskade 50 te Meppel).

Waarom wordt Pieter Hofman kortstondig eigenaar? Lijkt mij dan dat zijn rol groter is dan expert alleen. Wie heeft een idee? En wie weet of Hofman nog een archief heeft?

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 06 mar 2019 13:15
door Gert Schouwstra
Dag Hendrika,
Als Pieter Hofman de hypotheekhouder was, ging het eigendom juridisch eerst op hem over voordat hij het schip kon doorverkopen. Om het schip te kunnen verkopen, betekent dat hij op papier een paar minuten eigenaar moet zijn, vandaar twee akten op dezelfde dag.
Het kantoor is trouwens in 1906 opgericht en bestaat nog gewoon: http://hofman-schepen.nl/home/ , maar doet niet zoveel meer.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 07 mar 2019 14:56
door Hendrika
Dank Gert, voor je antwoord. Als ik het dus goed begrijp lijkt Pieter Hofman dus meer dan een taxateur: hij verstrekte ook hypotheken. En mee eens dat het feit dat het eigendom van het schip kortstondig naar hem toekwam erop duidt dat de hypotheeknemer (Krikke) niet aan zijn verplichtingen kon voldoen? Zou het schip dan in een executieverkoop verkocht zijn? Zou een executieverkoop in een krant of register staan?

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 07 mar 2019 17:49
door Gert Schouwstra
Ja hoor, ga maar uit van een executieverkoop in opdracht van de hypotheekhouder, in dit geval Pieter Hofman. In 1929 was de effectenbeurs ingestort en in 1933 was het wereldwijd crisis. De ene schipper na de andere kon rente en aflossing niet meer opbrengen, dus werden de schepen onder hun kont vandaan verkocht. Er was waarschijnlijk geen bank betrokken, maar de heer Hofman was de bank.

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Geplaatst: 08 apr 2019 04:23
door Gerben
De Andrea, gebouwd 1895 bij Niestern in Martenshoek.
Deze foto is voor de verlenging.
Gesloopt in 1987
Foto van de groep Gamle Danske Smaskibe op Facebook.

Groet Gerben