De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2283
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Fluks » 08 apr 2019 08:59

De Andrea is gebouwd als Tetje.
Groeten,Arie.
Afbeelding


Gerben
Berichten: 350
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben » 25 apr 2019 07:06

Er is weer een tjalk verkocht naar Londen:
De Anna Sofia, een aardig dikke dektjalk gebouwd bij Boerma. Hier wat gegevens https://loyalyachts.com/gebruikte-boten ... -dektjalk/

Jammer genoeg na aardig lang in de verkoop dus geen interesse uit Nederland...
Live to sail, sail to live

kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo » 26 mei 2019 14:22

010019001230.jpg
010019001230.jpg (78.65 KiB) 637 keer bekeken
Tjalk op het IJ, volgens stadsarchief op 20/7/1899 varend richting Stenen Hoofd -Westerdoksdijk. Een mooie houten vlieger aan de kont en houten roef.
gr.Bas

pieter53
Berichten: 6429
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 » 26 mei 2019 16:40

Klein houten roefje, mogelijk een zomerroef, met een potkast er voor.
Fors braadspil, wel een tuiglier. Roerlichter en grondtakels.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Berghout-2
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 mei 2017 14:55
Locatie: Koudum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Berghout-2 » 26 mei 2019 17:33

kabo schreef:
26 mei 2019 14:22
010019001230.jpg Tjalk op het IJ, volgens stadsarchief op 20/7/1899 varend richting Stenen Hoofd -Westerdoksdijk. Een mooie houten vlieger aan de kont en houten roef.
gr.Bas
Wat een mooie foto!
Ook leuk is die praam (?) uiterst links op de foto, met dat sprietzeil.

Dat doet mij denken aan een oude originele foto die ik in mijn bezit heb, gemaakt op bijna dezelfde plek. Op de achtergrond daarvan ligt ook een mooie robuuste zeetjalk èn zeilt een praamachtige met sprietzeil en deklast hooi (helemaal rechts). Zou dat hetzelfde vaartuig zijn?
IMG_3267.JPG
IMG_3267.JPG (86.91 KiB) 590 keer bekeken
Wim.

peelander
Berichten: 1293
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door peelander » 26 mei 2019 18:10

pieter53 schreef:
26 mei 2019 16:40
met een potkast
Hadden ze dat toen ook al :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ?
Groeten
Jan van der Pluijm

pieter53
Berichten: 6429
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 » 26 mei 2019 18:21

Je moet het te veel toch ergens laten..... :D
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

kabo
Berichten: 770
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo » 31 mei 2019 16:46

NL-RtSA_4121_6772.jpeg
NL-RtSA_4121_6772.jpeg (166.27 KiB) 384 keer bekeken
De Gerlache een Belgisch schoolschip in R.dam tussen 1/7/1963 en 1/10/1963 . Mooie tjalk.
En nog een Belg ook.
gr.Bas

Janna
Berichten: 1810
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna » 31 mei 2019 22:41

Wel in NL gebouwd hoor, in 1895 bij van Goor Zwartsluis.
Link

Kees Touw
Berichten: 572
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw » 25 jun 2019 12:55

Bij het onderwerp Klipperaken enz. plaatste Pieter Klein de volgende opmerking:

Schermafbeelding 2019-06-25 om 13.39.12.png
Schermafbeelding 2019-06-25 om 13.39.12.png (31.61 KiB) 79 keer bekeken
Ik vond het beter om het antwoord naar hier te verplaatsen.
Het ging om de omschrijving van het hieronder getoonde schip.

VERSCHIL TUSSEN OTTER EN PLEIT

Het is al ingewikkeld om het verschil tussen een otter en een tjalk te benoemen laat staan tussen een otter en een binnenpleit. Ik schrijf hier speciaal binnenpleit omdat er ook nog een zeegaand type pleit bestond.
In de loop van de negentiende eeuw ging men zowel de otter als de binnenpleit steeds groter bouwen. Bij de otter bleven de ‘normale’ lengte-breedte verhouding bewaard. Zo niet bij de binnenpleit. Die werd wel langer maar nooit breder dan 5 meter. Die ging steeds meer op een kanaalschip lijken. Beide typen voeren naar Nederland en de Roer.
De grote binnenpleit was veel lichter getuigd dan de grote otter en kwam wel op de kanalen tot in Noord-Frankrijk toe.
De grote otter had een robuuster voorkomen dan de grote binnenpleit.
Ik heb mijn kennis gehaald uit vier verschillende bronnen.
A. Dehem, Étude sur le Matériel de la Navigation Intérieure, Bruxelles 1901.
R. de Bock, Belgische handelsvloot rond het midden van de XIXe eeuw, Akademie der Marine van België, Mededeelingen Boek II, 1938 : 1939.
M. Kaak, Vlaamse & Brabantse binnenschepen uit de 18e & 19e eeuw, Gent 2010.
M. Seghers en R. de Bock, Schepen op de Schelde, Antwerpen 1960.

Kijk ik nu weer naar de foto van het diep geladen schip voor Dordrecht dan is er wat voor te zeggen er een otter in te zien.
Het schip is getuigd zoals een Dorstense aak of een stevenaak of als een tweemastklipper. Het heeft een behoorlijk zwaar berghout.
Ik ben misschien te stellig in mijn uitspraken.
Misschien kan ik beter spreken van een houten tjalkachtig staatsieschip van het pleit-ottertype.
Groet K.T.
Bijlagen
prints-2-1-555_21183.jpg
prints-2-1-555_21183.jpg (48.89 KiB) 79 keer bekeken



Plaats reactie