Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Geplaatst: 05 jan 2020 21:47
Het is volgens mij inderdaad een beurtscheepje, en een hektjalkje.
De dienstbode staat op een pakje te wachten, wat zou ze er anders moeten?
De takel is volgens mij een wipper. Een omgekeerde klaploper
Vanaf het spaakwiel aan de gaffel is het rechter eind van de loper het eind waar je aan trekt.
Daardoor komt het blok (wat links hangt) omhoog. Het rechter eind van de takel die met dat blok gevormd wordt, is vast gezet aan het boord,
daardoor zal het linker eind omhoog bewegen; hijsen.
Je trekt daardoor wel het dubbele gewicht, maar het hijsen gaat een stuk vlotter
en vooral voor lichte lasten, die onhandig te hanteren zijn, werd dat systeem gebruikt.
Ook bijv. bij lossen van zakken graan met een lier gedreven losinstallatie gebruikte men een dergelijk systeem,
maar dan iets gewijzigde vorm.
Dat van die broekschoorstenen met gaten opzij, wist ik niet.
Het is me ook nooit opgevallen.
De dienstbode staat op een pakje te wachten, wat zou ze er anders moeten?
De takel is volgens mij een wipper. Een omgekeerde klaploper
Vanaf het spaakwiel aan de gaffel is het rechter eind van de loper het eind waar je aan trekt.
Daardoor komt het blok (wat links hangt) omhoog. Het rechter eind van de takel die met dat blok gevormd wordt, is vast gezet aan het boord,
daardoor zal het linker eind omhoog bewegen; hijsen.
Je trekt daardoor wel het dubbele gewicht, maar het hijsen gaat een stuk vlotter
en vooral voor lichte lasten, die onhandig te hanteren zijn, werd dat systeem gebruikt.
Ook bijv. bij lossen van zakken graan met een lier gedreven losinstallatie gebruikte men een dergelijk systeem,
maar dan iets gewijzigde vorm.
Dat van die broekschoorstenen met gaten opzij, wist ik niet.
Het is me ook nooit opgevallen.