"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Heeft er zeker een vrachtschip buiten de vaargeul gezeten en een bult opgeworpen.
Het zou er toch 1,7 diep moeten zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Een bultje keileem werp je zomaar niet even op Pieter! Mijn zeilboot ging 1.5 meter diep, maar dat jaar waren we op vakantie zonder masten. Dus zal de diepgang 1,45 zijn geweest. 15 kg Bruce-anker met 10 meter ketting en 40 meter lijn uitgezet. Met de schootlier met dubbel werk zet je gauw een paar honderd kilo kracht. Met daarbij de 23 PK van de Volvo. Heb het anker uit de grond moeten varen. De boot woog ruim 6 ton. Zat zo'n 50 meter buiten de geul. Is nu alleen nog een krasje op mijn ziel. Laat ik nu ook nog een kaart vinden van de Friese Meren en nadat ik die heb bestudeerd denk ik dat we meer bij PM89 zaten. De vorige positie had ik bepaald aan de hand van een kaart op Openseamap.org. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

PM 89 is naar het noorden varend de laatste voor de pier (als ik het wel heb).
Maar je kiel zat op de bult en het anker lag in de geul zei je.....
Ik weet het niet meer precies, maar eind jaren negentig is men de geul wel aan het baggeren geweest, dus het was daar wel schone klei.
Ook weet ik niet wat er gebeurt als een afgeladen schip van 2000 ton met een gangetje uit de vaargeul loopt.

Maar al met al doet het er weinig toe: je zat vast en anker en ketting zaten onder de klei.
Twee zaken die weinig plezierig zijn.
Bovendien leert het je weer dat je niet altijd op kaarten vertrouwen kan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

De Gravinneweg is een zogenaamde "dilluviale zandrug" die dwars door Friesland loopt. Ik woon er bijna bovenop. Hij loopt ook door het noorden van het Sneekermeer en bij extreem laag water kwam hij vroeger droog te liggen. Hij vormde zo een hard zandpad van 30 meter breed van Workum naar Heerenveen. De laatste keer dat de Gravinneweg kwam droog te liggen was in 1911.
In 1886 wordt de weg in de Friesche Volksalmanak al zeer uitgebreid (pagina 39-82) beschreven door Ph. van Blom als een raadselachtig verschijnsel. Dat artikel staat hier en is de moeite waard: http://images.tresoar.nl/wumkes/periodieken/fa/fa_1886.pdf (link is niet mogelijk vanwege beveiliging)
Dit link naar dit kleinere artikel werkt wel.

In 1542 was het gedeelte vanaf Heerenveen (Aegwirden) al zo slecht geworden dat er herstelwerkzaamheden moesten plaatsvinden. Het zand was weggeslagen en de weg was zo smal geworden dat hij allen nog geschikt was als voetweg en voor mensen te paard omdat twee wagens elkaar niet meer konden passeren. Bovendien kon de weg alleen nog in de zomer gebruikt worden. In de winter stond de weg onder water. Er was natuurlijk nog geen echt polderpeil in Friesland, de peilen waren afhankelijk van de mate waarin er naar de zee gespuid kon worden.

Besloten werd om de weg te herstellen en eerst te inspecteren. Op sommige plekken hadden boeren de weg afgegraven vanwege het zand, op andere plekken was de weg juist aangevuld en hersteld. UIteindelijk moet het herstel van de Gravinneweg rondom Heerenveen zijn gelukt, want op de kaarten van Schotanus (1664) is het stuk tussen Nes en Oldeholtwolde weer helemaal ingetekend.

De Gravinneweg begon dus in Oldeholtwolde, dan via Oudeschoot (Heerenveen), Terbandsterschans, Haskerdijken tot aan Nes (Akkrum) waar hij aansloot op de Leppedyk. Vanaf Nes boog de weg naar het zuid-zuidwesten, langs alle meren, Terhorne en staat dan oost-west het Sneekermeer over waar het net ten noorden van de Potten aan land kwam.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Een heel verhaal...
Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

Gravinneweg in het sneekermeer in 1911.png
Gravinneweg in het sneekermeer in 1911.png (869.4 KiB) 955 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

Ligging Gravinneweg.png
Ligging Gravinneweg.png (966.87 KiB) 951 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Je hebt wel heel wat losgehaald met je spelletje Pieter! En dankbaar heb ik er op ingehaakt met een verhaaltje uit 2003. En Gert ook nog bedankt voor de aanvullende informatie. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

-
We moeten samen toch een beetje gezellig bezig blijven niet waar?
haron_vaargeul_ijs97 Kopie.jpg
haron_vaargeul_ijs97 Kopie.jpg (63.59 KiB) 1074 keer bekeken
Die groene ton moet PM 87 zijn, dacht ik. Het schip is de Haron; geen gegevens gevonden!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door ichthus »

Hallo, de Binnenschepen databank is zwaar ziek,maar is de naam van dit schip ooit wel Haron geweest ? ALFABETISCH is er veel mis ,ik ken een schip ;EDRON; ook nergens te vinden,zegt de databank ;dit schip bestaat niet.(werkt als trekken aan doodt paard)
groet Wim.
Plaats reactie