"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Binnenvaarder »

Dus toch maar borden aan het einde van de Lek om minimaal 500 mtr door te varen voordat je de Noord indraait, dit was volgens mij een voorstel van de politiek of RWS.
mvg
Geert
ps. kan ik tenminste veilig op het ponton van de waterbus blijven staan :D
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door degraaf »

er is zelfs nog sprake geweest om daar een verkeerspost neer te zetten
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Zo juist binnen gekregen:
(ps. voor de kwaliteit van de vraagstellingen sta ik niet in en ben ik niet verantwoordelijk :wink: )

Geachte heer/mevrouw,

als studenten aan de
Haagse hogeschool doen wij onderzoek naar autonome schepen, met name het aanmeren van autonome schepen. Voor ons onderzoek hebben wij de inzicht nodig van mensen met ervaring in het aanmeren van schepen. Wij zouden het daarom zeer op prijs stellen als u een
moment zou kunnen nemen om onze enquête in te vullen.

Ons onderzoek helpt
de huidige en toekomstige onderzoekers van autonome schepen en uw bijdrage dus ook.

Als u de enquête zou
kunnen delen met andere mensen die ervaring hebben met het aanmeren van schepen zou dat ons ook enorm helpen.

Hierbij de link van
de enquête: https://forms.gle/psk26gZ2BDsMbnTT9

Bij voorbaat dank,

Chingie en projectgroep
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Janna »

Wat vinden we van deze ontwikkeling? Als ik dit onderzoek lees rijst de vraag, ga ik meewerken aan een ontwikkeling die mijn eigen positie ondergraaft? Want autonome schepen zie ik als een bedreiging van het vak van schipper. Nu zal het mijn tijd wel duren, maar uiteindelijk gaat zo'n ontwikkeling door, en dan zitten we zonder werk. Het is maatschappelijke discussie, je ziet overal banen verdwijnen door automatisering. Willen we dat? De wereld verandert, en je houdt 't uiteindelijk niet tegen, dit is van alle tijden.
Maar om er vrijwillig aan mee te werken?
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Westeind »

Idd Erik, buiten dat het misschien ergens mogelijk gaat worden, op kleinschalig gebruik klein vaarwater of weet ik wat/waar..
ik zou die dingen maar uitrusten met spudpalen van 25m lang, die zo sterk zijn dat ze ten alle tijden recht blijven, en met n vrije val kunnen werken , dan kan je misschien ongelukken en schade aan derden voorkomen, ik zie er echt helemaal geen heil in,als je ziet hoe we altijd moeten manouvreren in sluizen ed, t schip doet altijd net ff anders als je gedacht had, ik moet daarbij altijd aan mn oompje denken , die kreeg de vraag voor zn vaarbewijs voorgelegd, je hebt een zus en zo draaiende schroef, welke kant trekt je schip op als je achteruit draaid? antw, volkomen correct; "de verkeerde " en dat zal je op den duur dan op je afstand bestuurbare schip ook wel zien in je camera, maar dat duurt net ff langer wed ik :mrgreen:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Arie »

itasca schreef: 23 mei 2019 08:41 Wat mij opvalt, schippers vragen heel veel aan de / een post. En schatten toch wel vaak de afstand verkeerd in met kruisende vaart. Daar bedoel ik mee, willen links af een vaarwater / haven in en willen dan altijd voorlangs met de tegen-vaart. En je kan het zo mooi zien, op je E-kaart hoe of wat. En varen een haven, vaarwater vaak niet open. Denk daarbij aan >> afvaart Lek de Noord indraaien.<< Wanneer ze niets horen op de VHF, of zien op de AIS .Denken ze er is geen vaart?? En varen rustig over de hoek de Noord binnen??
Inderdaad, zelf nadenken lijkt zowat onmogelijk tegenwoordig, net als bij afmeren, even kijken of er bij het schip waar je langszij wil gaan of er een briefje in de stuurhut hangt met info of kloppen en vragen, alles schijnt de wal post zowat te moeten weten, een getijde kalender schijnt ook niemand meer te hebben..

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door klipper »

Wat het onzinnig vragen en melden betrefd,!. Als eenvoudig zgn beneden vaarder raakte ik in totale verwarring op het binnen IJ . Er melde zich een zgn rijnvaarder uit richting A.dam Rijn kan met de boodschap dat hij TE DAAL kwam??. Er waren ook lieden die zich melden en informatie vroegen om de Vlothaven in Amsterdam in te varen. Toch was er een volledig zicht bij de monding!. Er werd door iemand wel eens een waarschuwing gegeven , PAS OP VOOR EEN HARDE DWARS STROOM.!. Er zijn nog veel van deze dingen te vermelden. Gr
liberian
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door liberian »

Wat je ook van de vragenlijst vindt, ik vind het wel een interessant onderwerp, maar dan meer uit technisch-wetenschappelijk dan uit bedrijfsmatig oogpunt. Ik begrijp ook wel dat sommige leden dit als een bedreiging zien voor hun vak, valt ook wel wat voor te zeggen maar aan de andere kant kun je innovaties toch niet tegenhouden. Persoonlijk vind ik de autonome besturing wel een hele verre blik in de toekomst, als het überhaupt al haalbaar zou kunnen zijn. Automatische systemen ter ondersteuning van de schipper daarentegen zijn volgens mij wel haalbaar en kunnen ook een goede bijdrage leveren aan het vak. Ik denk dan meer aan afstandssensoren met bijbehorende alarmen of zelfs automatische ingrepen. (denk aan moderne auto's), automatisch ingrijpen op regulateur en roerstand om aanvaringen te voorkomen, hydraulische kaapstanders die meertrossen op spanning houden (in zeevaart toegepast) etc etc. Zelf ben ik wel eens bezig geweest met hydraulische bewegende stootblokken die afhankelijk van snelheid en belading een aangepaste schokdemping hadden. Dit ipv wrijfhouten. Kortom er zijn legio mogelijkheden om het werk aan boord te ondersteunen en daardoor het vervoer ook veiliger te maken zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van werkgelegenheid.
Bovendien kun je jezelf afvragen of die werkgelegenheid wel moet blijven geborgd, er is nu al een nijpend te kort aan personeel op schepen. Het zou misschien wel eens een noodzakelijk kunnen worden om scheepsbewegingen (gedeeltelijk) te automatiseren om de watertransportsector in stand te houden. Maar dit is weer een heel andere discussie, maar mijn inziens wel een belangrijke discussie.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door itasca »

Nou betreft autonome varen, Wij hebben een auto met aktief cruise control. Dus houd afstand van de voorganger, remt of geeft gas bij. Bij obstakels gaat hij in de ankers, desnoods tot stilstand. Op zich doet hij het heel goed. Maar bij een weg, met bloembakken in de weg, :( om snelheid van de bestuurders te temperen, gaat mijn Sub 4 WD vol in de ankers, bij elke bak. Voor hem is dat een obstakel. Op 80 km wegen die niet breed zijn, gaat hij vol in de ankers, wanneer een fietser voor mij rijd in een flauwe bocht. Op rechte stukken gaat het goed. Zelf ga je ook niet met volle snelheid de fietser passeren. Maar toch. Moet ik wel toe geven, het systeem geeft ook heel wat rust in de tent/ auto. Na een lange rit, ben ik nu niet moe. :)
En dat zal hetzelfde zijn met varen, je moet er wel bij blijven.
Ik vind die piloot van Alphatron wel een meerwaarde. Die piloot vaart over een lijntje/ track. En je krijgt dan een draaiknop erbij in de stuurhut, met aanwijzing wil je over het lijntje varen of X meter BB of SB van die track.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Kapitein Spok »

In de draad van de Franse motoren wordt "geklaagd" of veel beter gezegd opgemerkt dat er geen schoorstenen/sierpijpen meer op schepen staan.
En door zo'n opmerking realiseer ik me ineens dat dit inderdaad een verdwijnend fenomeen op de binnenschepen is.

En een OFF TOPIC bijdrage ( Schier toch bedankt!! bracht me op een idee.
Zelf zou ik heel erg moeten zoeken naar foto's waarop en sierpijp staat. maar met elkaar denk ik dat we hier toch wel een serie van deze ornamenten
bij elkaar kunnen verzamelen. Zodat we nog wel kunnen zeggen: Gelukkig hebben we de foto's nog.

En een aantal werven of machinefabrieken hadden een dermate typische pijp dat je onmiddellijk de (in)bouwwerf herkende. Industrie in Alphen en Driessen in Roermond waren daar goede voorbeelden van.
Plaats reactie