"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 4427
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k » 21 mei 2019 18:02

Als er maar een stijgende lijn in blijft zitten Jinny, dan kan er weinig mis gaan. En je moet er nog plezier aan beleven. In mijn jonge jaren stuurden we nog met de hand en voelde je wat het schip wilde. Vaak was de beste actie om er wat "gas" af te halen. Nu zal de eerste actie zijn om wat meer roer te geven. Met onze "speelgoed" schepen telt dat wat minder natuurlijk. En bij mij is dat nu letterlijk. In 2009 hebben we de zeilboot verkocht en spelen nu met schepen korter dan 1 meter. Maar ook daarbij gelden dezelfde natuurkundige wetten. Gr. Klaas.


Jinny B
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 aug 2018 19:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jinny B » 22 mei 2019 20:56

Dat plezier zit wel goed Klaas.

itasca
Berichten: 286
Lid geworden op: 30 jun 2009 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door itasca » 23 mei 2019 07:41

Wat mij opvalt, schippers vragen heel veel aan de / een post. En schatten toch wel vaak de afstand verkeerd in met kruisende vaart. Daar bedoel ik mee, willen links af een vaarwater / haven in en willen dan altijd voorlangs met de tegen-vaart. En je kan het zo mooi zien, op je E-kaart hoe of wat. En varen een haven, vaarwater vaak niet open. Denk daarbij aan >> afvaart Lek de Noord indraaien.<< Wanneer ze niets horen op de VHF, of zien op de AIS .Denken ze er is geen vaart?? En varen rustig over de hoek de Noord binnen??
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser

Binnenvaarder
Berichten: 1432
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Binnenvaarder » 23 mei 2019 21:47

Dus toch maar borden aan het einde van de Lek om minimaal 500 mtr door te varen voordat je de Noord indraait, dit was volgens mij een voorstel van de politiek of RWS.
mvg
Geert
ps. kan ik tenminste veilig op het ponton van de waterbus blijven staan :D
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

degraaf
Berichten: 182
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door degraaf » 24 mei 2019 13:21

er is zelfs nog sprake geweest om daar een verkeerspost neer te zetten

pieter53
Berichten: 6521
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 » 07 jun 2019 17:37

Zo juist binnen gekregen:
(ps. voor de kwaliteit van de vraagstellingen sta ik niet in en ben ik niet verantwoordelijk :wink: )

Geachte heer/mevrouw,

als studenten aan de
Haagse hogeschool doen wij onderzoek naar autonome schepen, met name het aanmeren van autonome schepen. Voor ons onderzoek hebben wij de inzicht nodig van mensen met ervaring in het aanmeren van schepen. Wij zouden het daarom zeer op prijs stellen als u een
moment zou kunnen nemen om onze enquête in te vullen.

Ons onderzoek helpt
de huidige en toekomstige onderzoekers van autonome schepen en uw bijdrage dus ook.

Als u de enquête zou
kunnen delen met andere mensen die ervaring hebben met het aanmeren van schepen zou dat ons ook enorm helpen.

Hierbij de link van
de enquête: https://forms.gle/psk26gZ2BDsMbnTT9

Bij voorbaat dank,

Chingie en projectgroep
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Janna
Berichten: 1858
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Janna » 08 jun 2019 06:38

Wat vinden we van deze ontwikkeling? Als ik dit onderzoek lees rijst de vraag, ga ik meewerken aan een ontwikkeling die mijn eigen positie ondergraaft? Want autonome schepen zie ik als een bedreiging van het vak van schipper. Nu zal het mijn tijd wel duren, maar uiteindelijk gaat zo'n ontwikkeling door, en dan zitten we zonder werk. Het is maatschappelijke discussie, je ziet overal banen verdwijnen door automatisering. Willen we dat? De wereld verandert, en je houdt 't uiteindelijk niet tegen, dit is van alle tijden.
Maar om er vrijwillig aan mee te werken?

Westeind
Berichten: 4487
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Westeind » 08 jun 2019 08:40

Idd Erik, buiten dat het misschien ergens mogelijk gaat worden, op kleinschalig gebruik klein vaarwater of weet ik wat/waar..
ik zou die dingen maar uitrusten met spudpalen van 25m lang, die zo sterk zijn dat ze ten alle tijden recht blijven, en met n vrije val kunnen werken , dan kan je misschien ongelukken en schade aan derden voorkomen, ik zie er echt helemaal geen heil in,als je ziet hoe we altijd moeten manouvreren in sluizen ed, t schip doet altijd net ff anders als je gedacht had, ik moet daarbij altijd aan mn oompje denken , die kreeg de vraag voor zn vaarbewijs voorgelegd, je hebt een zus en zo draaiende schroef, welke kant trekt je schip op als je achteruit draaid? antw, volkomen correct; "de verkeerde " en dat zal je op den duur dan op je afstand bestuurbare schip ook wel zien in je camera, maar dat duurt net ff langer wed ik :mrgreen:
grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)

Arie
Berichten: 863
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Arie » 08 jun 2019 09:36

itasca schreef:
23 mei 2019 07:41
Wat mij opvalt, schippers vragen heel veel aan de / een post. En schatten toch wel vaak de afstand verkeerd in met kruisende vaart. Daar bedoel ik mee, willen links af een vaarwater / haven in en willen dan altijd voorlangs met de tegen-vaart. En je kan het zo mooi zien, op je E-kaart hoe of wat. En varen een haven, vaarwater vaak niet open. Denk daarbij aan >> afvaart Lek de Noord indraaien.<< Wanneer ze niets horen op de VHF, of zien op de AIS .Denken ze er is geen vaart?? En varen rustig over de hoek de Noord binnen??
Inderdaad, zelf nadenken lijkt zowat onmogelijk tegenwoordig, net als bij afmeren, even kijken of er bij het schip waar je langszij wil gaan of er een briefje in de stuurhut hangt met info of kloppen en vragen, alles schijnt de wal post zowat te moeten weten, een getijde kalender schijnt ook niemand meer te hebben..

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

klipper
Berichten: 1057
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door klipper » 08 jun 2019 10:35

Wat het onzinnig vragen en melden betrefd,!. Als eenvoudig zgn beneden vaarder raakte ik in totale verwarring op het binnen IJ . Er melde zich een zgn rijnvaarder uit richting A.dam Rijn kan met de boodschap dat hij TE DAAL kwam??. Er waren ook lieden die zich melden en informatie vroegen om de Vlothaven in Amsterdam in te varen. Toch was er een volledig zicht bij de monding!. Er werd door iemand wel eens een waarschuwing gegeven , PAS OP VOOR EEN HARDE DWARS STROOM.!. Er zijn nog veel van deze dingen te vermelden. Gr



Plaats reactie