"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
liberian

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door liberian » 09 jun 2019 09:38

Wat je ook van de vragenlijst vindt, ik vind het wel een interessant onderwerp, maar dan meer uit technisch-wetenschappelijk dan uit bedrijfsmatig oogpunt. Ik begrijp ook wel dat sommige leden dit als een bedreiging zien voor hun vak, valt ook wel wat voor te zeggen maar aan de andere kant kun je innovaties toch niet tegenhouden. Persoonlijk vind ik de autonome besturing wel een hele verre blik in de toekomst, als het überhaupt al haalbaar zou kunnen zijn. Automatische systemen ter ondersteuning van de schipper daarentegen zijn volgens mij wel haalbaar en kunnen ook een goede bijdrage leveren aan het vak. Ik denk dan meer aan afstandssensoren met bijbehorende alarmen of zelfs automatische ingrepen. (denk aan moderne auto's), automatisch ingrijpen op regulateur en roerstand om aanvaringen te voorkomen, hydraulische kaapstanders die meertrossen op spanning houden (in zeevaart toegepast) etc etc. Zelf ben ik wel eens bezig geweest met hydraulische bewegende stootblokken die afhankelijk van snelheid en belading een aangepaste schokdemping hadden. Dit ipv wrijfhouten. Kortom er zijn legio mogelijkheden om het werk aan boord te ondersteunen en daardoor het vervoer ook veiliger te maken zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van werkgelegenheid.
Bovendien kun je jezelf afvragen of die werkgelegenheid wel moet blijven geborgd, er is nu al een nijpend te kort aan personeel op schepen. Het zou misschien wel eens een noodzakelijk kunnen worden om scheepsbewegingen (gedeeltelijk) te automatiseren om de watertransportsector in stand te houden. Maar dit is weer een heel andere discussie, maar mijn inziens wel een belangrijke discussie.

itasca
Contacteer:

Bericht door itasca » 24 jul 2019 08:05

Nou betreft autonome varen, Wij hebben een auto met aktief cruise control. Dus houd afstand van de voorganger, remt of geeft gas bij. Bij obstakels gaat hij in de ankers, desnoods tot stilstand. Op zich doet hij het heel goed. Maar bij een weg, met bloembakken in de weg, :( om snelheid van de bestuurders te temperen, gaat mijn Sub 4 WD vol in de ankers, bij elke bak. Voor hem is dat een obstakel. Op 80 km wegen die niet breed zijn, gaat hij vol in de ankers, wanneer een fietser voor mij rijd in een flauwe bocht. Op rechte stukken gaat het goed. Zelf ga je ook niet met volle snelheid de fietser passeren. Maar toch. Moet ik wel toe geven, het systeem geeft ook heel wat rust in de tent/ auto. Na een lange rit, ben ik nu niet moe. :)
En dat zal hetzelfde zijn met varen, je moet er wel bij blijven.
Ik vind die piloot van Alphatron wel een meerwaarde. Die piloot vaart over een lijntje/ track. En je krijgt dan een draaiknop erbij in de stuurhut, met aanwijzing wil je over het lijntje varen of X meter BB of SB van die track.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok » 25 aug 2019 21:41

In de draad van de Franse motoren wordt "geklaagd" of veel beter gezegd opgemerkt dat er geen schoorstenen/sierpijpen meer op schepen staan.
En door zo'n opmerking realiseer ik me ineens dat dit inderdaad een verdwijnend fenomeen op de binnenschepen is.

En een OFF TOPIC bijdrage ( Schier toch bedankt!! bracht me op een idee.
Zelf zou ik heel erg moeten zoeken naar foto's waarop en sierpijp staat. maar met elkaar denk ik dat we hier toch wel een serie van deze ornamenten
bij elkaar kunnen verzamelen. Zodat we nog wel kunnen zeggen: Gelukkig hebben we de foto's nog.

En een aantal werven of machinefabrieken hadden een dermate typische pijp dat je onmiddellijk de (in)bouwwerf herkende. Industrie in Alphen en Driessen in Roermond waren daar goede voorbeelden van.

DPLA

Bericht door DPLA » 25 aug 2019 22:27

Kapitein Spok schreef:
25 aug 2019 21:41
In de draad van de Franse motoren wordt "geklaagd" of veel beter gezegd opgemerkt dat er geen schoorstenen/sierpijpen meer op schepen staan.
En door zo'n opmerking realiseer ik me ineens dat dit inderdaad een verdwijnend fenomeen op de binnenschepen is.

En een OFF TOPIC bijdrage ( Schier toch bedankt!! bracht me op een idee.
Zelf zou ik heel erg moeten zoeken naar foto's waarop en sierpijp staat. maar met elkaar denk ik dat we hier toch wel een serie van deze ornamenten
bij elkaar kunnen verzamelen. Zodat we nog wel kunnen zeggen: Gelukkig hebben we de foto's nog.

En een aantal werven of machinefabrieken hadden een dermate typische pijp dat je onmiddellijk de (in)bouwwerf herkende. Industrie in Alphen en Driessen in Roermond waren daar goede voorbeelden van.
Hallo Theo,

De Jolles van Louis had/heeft nog steeds een schoorsteen/sierpijp, ook bij de nieuwe eigenaar. MS Omega

Ik heb vroeger diverse schoorstenen gemaakt samen met Jan O. voor diverse schepen, als sierpijp, maar ook nog als echte schoorsteen voor de uitlaatpijp.
Met name voor de 3 Kempenaars van Piet Vogel, MS Lena, MS Adriana en MS.Vertrouwen. (begin jaren 1962/1963/1964) (tijdens mijn stage periode en bijbaantje naast het volgen van mijn opleiding.
Die schoorstenen stonden voor de roef, net als bij MS Louisa (stuurhut achterop)
Ook hebben Jan O. en ik de schoorsteen gemaakt voor de Louisa, toen er in 1968/1969 de 500 PK GM is ingebouwd.
Dit waren klusjes die wij samen in de avonduren deden., omdat wij dit leuk vonden, maar te duur was, om deze schoorstenen over dag te maken.
In mijn beleving hebben wij toen ook een sierpijp gemaakt voor de Jolles van jou vader, maar zeker weten doe ik het niet meer, te lang geleden, weet jij dat nog ? Ja of nee ?
Als het wel zo is, dan heeft Louis hier ook nog mee geholpen, maar ik weet het niet meer zeker.
Louis en ik hebben wel meer dingen in de avonduren samen gemaakt, als hij aan boord was.
Volgens mij heb ik hem ook nog leren lassen.
Het kan ook zo zijn dat er plannen waren om een sierpijp voor de Jolles te maken, maar dat het er niet van is gekomen.
Ik heb zoveel leuke dingen in de avonduren gemaakt voor diverse schepen/schippers.

Ook dit is bijna vergane glorie, gelukkig hebben we de herinnering en de foto's nog. (sierpijpen en schoorstenen)
Gelukkig zie je ze nog wel op sleep en duwboten, maar dit wordt ook steeds minder.

In ieder geval kunnen we foto'plaatsen van de Jolles van Louis en van MS Louisa, als hier tenminste interesse voor is.
Dan gaat het met name over binnenvaartschepen van schipper/eigenaren en niet van rederijen.
Ik moet ook nog wel zwart wit foto's hebben van de Kempenaar MS Lena, hier is verder niets meer van bekend, al zo vaak naar gezocht, maar helaas niets meer van bekend, is volgens mij al gesloopt midden jaren 80 van de vorige eeuw.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 26 aug 2019 10:05

Tja, met het verdwijnen van de schacht, verdwijnt ook de sierpijp.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Binnenvaarder

Bericht door Binnenvaarder » 26 aug 2019 12:14

van Goor schepen hadden een mooie pijp, vond ik althans.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Roy

Bericht door Roy » 26 aug 2019 14:26

De bijna koker vormige schoorstenen van V.O. vond ik ook fraai.
Een wat te denken van de Esso, de Haas en B.P. tankers !.

m.v.g., Roy

k-k

Bericht door k-k » 26 aug 2019 14:48

Ondanks dat die deels van dezelfde werf kwamen hadden ze heel verschillende schoorstenen Roy.
Pas in 1956 kregen de schepen bij De Haas een schoorsteen. Denk dat de Alchiba één van de eerste was. Daar zat ook de afvoer van de Clayton ketel in.
Gr. Klaas.
1969-5 Oude Maas 2.jpg
1969-5 Oude Maas 2.jpg (104.14 KiB) 1574 keer bekeken

Roy

Bericht door Roy » 26 aug 2019 20:19

Ja, dat is mij bekend Klaas.
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat deze tankers fraaie en herkenbare schoorstenen hadden. Naast De Haas heb ik op verschillende B.P..ers en 1 Esso tanker gevaren. vandaar allemaal.

m.v.g., Roy

Plaats reactie