"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
Jan Stolp
Berichten: 2024
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Jan Stolp »

De Gravinneweg ligt aan BB als je vanaf het Sneekermeer naar de sluis van Ter Horne vaart.
Dat is zeker zand .
Groeten
Jan
https://www.friesgenootschap.nl/images/ ... 913-21.pdf


pieter53
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

k-k
Berichten: 4679
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Dacht dat ik ergens achter de PM 85 aan de grond zat. Maar is alweer even geleden. Denk dat er 1,3 meter water stond. Gr. Klaas.

pieter53
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Heeft er zeker een vrachtschip buiten de vaargeul gezeten en een bult opgeworpen.
Het zou er toch 1,7 diep moeten zijn.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

k-k
Berichten: 4679
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door k-k »

Een bultje keileem werp je zomaar niet even op Pieter! Mijn zeilboot ging 1.5 meter diep, maar dat jaar waren we op vakantie zonder masten. Dus zal de diepgang 1,45 zijn geweest. 15 kg Bruce-anker met 10 meter ketting en 40 meter lijn uitgezet. Met de schootlier met dubbel werk zet je gauw een paar honderd kilo kracht. Met daarbij de 23 PK van de Volvo. Heb het anker uit de grond moeten varen. De boot woog ruim 6 ton. Zat zo'n 50 meter buiten de geul. Is nu alleen nog een krasje op mijn ziel. Laat ik nu ook nog een kaart vinden van de Friese Meren en nadat ik die heb bestudeerd denk ik dat we meer bij PM89 zaten. De vorige positie had ik bepaald aan de hand van een kaart op Openseamap.org. Gr. Klaas.

pieter53
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

PM 89 is naar het noorden varend de laatste voor de pier (als ik het wel heb).
Maar je kiel zat op de bult en het anker lag in de geul zei je.....
Ik weet het niet meer precies, maar eind jaren negentig is men de geul wel aan het baggeren geweest, dus het was daar wel schone klei.
Ook weet ik niet wat er gebeurt als een afgeladen schip van 2000 ton met een gangetje uit de vaargeul loopt.

Maar al met al doet het er weinig toe: je zat vast en anker en ketting zaten onder de klei.
Twee zaken die weinig plezierig zijn.
Bovendien leert het je weer dat je niet altijd op kaarten vertrouwen kan.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Gert Schouwstra
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

De Gravinneweg is een zogenaamde "dilluviale zandrug" die dwars door Friesland loopt. Ik woon er bijna bovenop. Hij loopt ook door het noorden van het Sneekermeer en bij extreem laag water kwam hij vroeger droog te liggen. Hij vormde zo een hard zandpad van 30 meter breed van Workum naar Heerenveen. De laatste keer dat de Gravinneweg kwam droog te liggen was in 1911.
In 1886 wordt de weg in de Friesche Volksalmanak al zeer uitgebreid (pagina 39-82) beschreven door Ph. van Blom als een raadselachtig verschijnsel. Dat artikel staat hier en is de moeite waard: http://images.tresoar.nl/wumkes/periodieken/fa/fa_1886.pdf (link is niet mogelijk vanwege beveiliging)
Dit link naar dit kleinere artikel werkt wel.

In 1542 was het gedeelte vanaf Heerenveen (Aegwirden) al zo slecht geworden dat er herstelwerkzaamheden moesten plaatsvinden. Het zand was weggeslagen en de weg was zo smal geworden dat hij allen nog geschikt was als voetweg en voor mensen te paard omdat twee wagens elkaar niet meer konden passeren. Bovendien kon de weg alleen nog in de zomer gebruikt worden. In de winter stond de weg onder water. Er was natuurlijk nog geen echt polderpeil in Friesland, de peilen waren afhankelijk van de mate waarin er naar de zee gespuid kon worden.

Besloten werd om de weg te herstellen en eerst te inspecteren. Op sommige plekken hadden boeren de weg afgegraven vanwege het zand, op andere plekken was de weg juist aangevuld en hersteld. UIteindelijk moet het herstel van de Gravinneweg rondom Heerenveen zijn gelukt, want op de kaarten van Schotanus (1664) is het stuk tussen Nes en Oldeholtwolde weer helemaal ingetekend.

De Gravinneweg begon dus in Oldeholtwolde, dan via Oudeschoot (Heerenveen), Terbandsterschans, Haskerdijken tot aan Nes (Akkrum) waar hij aansloot op de Leppedyk. Vanaf Nes boog de weg naar het zuid-zuidwesten, langs alle meren, Terhorne en staat dan oost-west het Sneekermeer over waar het net ten noorden van de Potten aan land kwam.
Laatst gewijzigd door Gert Schouwstra op 29 mei 2020 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

pieter53
Berichten: 7144
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Een heel verhaal...
Bedankt!
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Gert Schouwstra
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

Gravinneweg in het sneekermeer in 1911.png
Gravinneweg in het sneekermeer in 1911.png (869.4 KiB) 175 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Gert Schouwstra
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door Gert Schouwstra »

Ligging Gravinneweg.png
Ligging Gravinneweg.png (966.87 KiB) 171 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.



Plaats reactie