Pagina 62 van 81

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 04 jun 2020 19:06
door pieter53
De website van de Vereniging De BInnenvaart haalt de laatste tijd heel wat bezoekers binnen, die belanden op......

Kijk zelf maar.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1104/

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 29 jun 2020 19:04
door pieter53
Met 135 meter door het Prinses Margrietkanaal.
Hoe denken de hier aanwezige schippers daar nu over?

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 29 jun 2020 19:08
door DPLA
Moet kunnen !
Stilstand is achteruitgang, we moeten door !

Tja, we zien het overal grotere schepen.
In Twente.
Straks ook in Meppel en omgeving

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 08:28
door pieter53
DPLA schreef: 29 jun 2020 19:08Stilstand is achteruitgang, we moeten door !
Is dat nu wel zo?
EN
Is het wel vooruitgang om (laten we zeggen) met 135 meter en 1000 pk door een kanaal te gaan dat op 80 meter en 600 pk berekend is?
(De getallen zijn aannames!!)
En dan hebben we het nog niet eens over de diepgang!!!

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 16:30
door Westeind
Voor mij had t niet gehoeven, tis toch altijd hoe groter hoe goedkoper, en wij normale schepen moeten nu rekening houden met te grote schepen, als ze door n bocht varen en er zitten wat jachten tussen kan ik ze straks niet overal tegenkomen, dus die ouwe loods van vroeger krijgt alweer gelijk.... die kunnen hier nur fahren weil wir ruckzicht nehmen ...., ging over 4er verband inde bovenrijn dan, maar k zie overeenkomsten 🥴

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 17:37
door pieter53
Was er niet ook zo een verhaal over het toestaan van de nachtvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal (of was het nog Merwede kanaal)
van schippers die 's avonds eerder tegen de wal moesten omdat ze niet meer veilig overal op het kanaal konden overnachten?

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 19:12
door Kapitein Spok
pieter53 schreef: 30 jun 2020 08:28
DPLA schreef: 29 jun 2020 19:08Stilstand is achteruitgang, we moeten door !
Is dat nu wel zo?
EN
Is het wel vooruitgang om (laten we zeggen) met 135 meter en 1000 pk door een kanaal te gaan dat op 80 meter en 600 pk berekend is?
(De getallen zijn aannames!!)
En dan hebben we het nog niet eens over de diepgang!!!
Op korte termijn is het voor een beperkt aantal partijen vooruitgang.

Je kunt dit volgens mij vergelijken met de reden waarom hedgefondsen aandelen van een bedrijf kopen.
Dat is niet omdat ze dit bedrijf van liquide middelen willen voorzien. Ze doen dat uitsluitend om de waardevolle elementen in dit bedrijf leeg te zuigen en het vervolgens als een waardeloze huls achter te laten.

Het in regel toestaan van veel grotere schepen als waarop de infrastructuur is ontworpen leidt er toe dat er aanvankelijk voor een klein aantal partijen winst te behalen is. Maar die winst staat in geen verhouding tot de slijtage en verkorting van de levensduur van de infrastructuur. En de kosten die dit direct ook voor andere vaarweg gebruikers met zich brengt.
Want bedenk dat deze winst verdwijnt in de zakken van enkele markt-partijen en de kosten opgebracht moeten worden door de gemeenschap, van wie de infrastructuur gesloopt is.

Nooit zal ik de stevige discussies vergeten waaraan ik als nautisch deskundige heb deelgenomen toen men overwoog om de max. toegestane afmetingen op de Maasroute gelijk te trekken met de afmetingen voor bijzondere transporten.

"Als de sluiskolk 16 meter breed is, en je zegt dat daar de breedte van het schip in regel maar 13.50m mag zijn dan ben je betuttelend bezig.
Je kunt met 15.50 door die sluis en dus moet de max toegestane afmeting voor iedereen en altijd 15.50 zijn".

Dat de sluismuren, de bodem en de constructie van de sluisdeuren niet berekend zijn op de krachten die vrijkomen als er een schip door die sluis vaart (lees: geperst wordt) met niet meer dan 50 cm speling naast en onder het schip, werd door deze beleidsmakers als niet relevant afgedaan.

Letterlijk werd mij gezegd: "Mijnheer Janssen wat u hier in deze discussie inbrengt, is typisch "oud gedrag" en daar moeten we vanaf."

Dat ophanging van diverse sluisdeuren en de rails van de roldeuren in Weurt regelmatig losgerukt worden, heeft uiteraard niets te maken met het consequent overbelasten van de kunstwerken.

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 19:24
door pieter53
Hartelijk dank voor deze heldere uiteenzetting, Theo.

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 19:39
door DPLA
Westeind schreef: 30 jun 2020 16:30 Voor mij had t niet gehoeven, tis toch altijd hoe groter hoe goedkoper, en wij normale schepen moeten nu rekening houden met te grote schepen, als ze door n bocht varen en er zitten wat jachten tussen kan ik ze straks niet overal tegenkomen, dus die ouwe loods van vroeger krijgt alweer gelijk.... die kunnen hier nur fahren weil wir ruckzicht nehmen ...., ging over 4er verband inde bovenrijn dan, maar k zie overeenkomsten 🥴

Hallo Bram,

Daar heb je een punt !

Maar in 60 en 70 van de vorige eeuw werd er gevaren met Luxe motors, Klippers, Tjalken, Hagenaars, Spitsen, Kastjes, Kempenaars, Dortmunders en de 80 meter schepen, de Rijn Hernekanaal schepen. (RHK)
In de jaren 80 van de vorige eeuw moest het allemaal groter en groter.
Bestaande schepen verlengen, verdiepen, enz.
In begin van deze eeuw kwamen ineens de Chinese casco's in zwang en werden afgebouwd in Europa en Nederland.
Dit was het begin van groter en nog eens groter.
Daarna hebben we de bouw van de Roemeense en de Russische schepen gehad.
Er worden nog nauwelijks Binnenvaartschepen volledig gebouwd in Nederland, omdat we te duur zijn.
Iedereen zoekt zijn eigen voordeel en kiest niet meer voor kwaliteit, maar voor kwantiteit, het mag niks(meer) kosten.
Ook ik maak mij daar schuldig aan, het mag niks meer kosten.

En ja, de Chinezen zijn goed in kopiëren en het leveren tegen bodemprijzen en krijgen steeds meer vestigingen/verkooppunten in Europa.
En we doen er allemaal aan mee.

Vervelend voor jou om dit te lezen, maar ook jij hebt een Chinees casco gekocht (voorschip en middenschip) en ben je naar groter gegaan. (langer, breder, dieper)
Helemaal niks mis mee hoor, volgens mij heb jij toen ook gedacht : Ik/we moeten naar groter om nog een goede boterham ter verdienen.
Jij noemt jou schip nu een "Normaal" schip, maar in de beginjaren 2000 was dit helemaal niet normaal.
Ook toen maakte de Binnenschippers zich al zorgen over/om deze ontwikkelingen.

Wat nu in gang is gezet, is gewoon niet (meer) te stoppen, de Binnenvaartschepen worden alleen maar langer en daar waar het kan breder.
Er zullen ook steeds meer koppelverbanden komen die apart gaan schutten in sluizen waar de hele combinatie niet in één keer in kan.

We kunnen onze kop wel in het zand steken, maar dit gaat echt gewoon door, de grens is nog lang niet bereikt.
En ja we gaan in de toekomst naar alternatieve brandstoffen.
Dieselolie heeft zijn langste tijd gehad, 20 a 25 jaar is dit echt voorbij.
Ik zie zelf niks in LPG, NGL/NLG of Elektrisch varen.
Ik denk eerder dat Waterstof de toekomst is/wordt.

En natuurlijk zal er voor de kleinere schepen nog wel een stukje markt overblijven, maar dit zal op beperkte schaal zijn, dit zal steeds moeilijker worden, we zien nu al steeds minder Spitsen en Kempenaars, Klippers en Kastjes varen.
Een Luxe motor die nog is de beroepsvaart zit, wordt steeds zeldzamer.
En geloof me, dit is niet meer te stoppen.

Waar ik me wel ernstig zorgen om maak, dat er steeds meer zelfstandige schippers verdwijnen en steeds meer kleine rederijen/B.V.s komen met 2, 3, 4 schepen.
Maar ook dat er steeds minder jongeren kiezen voor het vak Binnenschipper en worden we steeds afhankelijke van Buitenlandse bemanningsleden, met steeds minder ervaring.

En ja, de Beste Stuurlui staan aan de wal, zoals ik. ;)

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Geplaatst: 30 jun 2020 20:31
door JC
De verlader is lachende derde. Ook leuk: vorige week voer een containerschip over de Westerschelde naar Antwerpen, bijna vol met Chinese rommel. Nooit eerder voer daar een schip dat zo veel containers mee kon nemen! De dijken stonden vol met belangstellenden. Twee dagen later voer er weer zo'n schip, ook 400 meter, een paar containers minder en de media hadden niets vermeld. Er stond niemand.