Westeind schreef: ↑30 jun 2020 16:30
Voor mij had t niet gehoeven, tis toch altijd hoe groter hoe goedkoper, en wij normale schepen moeten nu rekening houden met te grote schepen, als ze door n bocht varen en er zitten wat jachten tussen kan ik ze straks niet overal tegenkomen, dus die ouwe loods van vroeger krijgt alweer gelijk.... die kunnen hier nur fahren weil wir ruckzicht nehmen ...., ging over 4er verband inde bovenrijn dan, maar k zie overeenkomsten
Hallo Bram,
Daar heb je een punt !
Maar in 60 en 70 van de vorige eeuw werd er gevaren met Luxe motors, Klippers, Tjalken, Hagenaars, Spitsen, Kastjes, Kempenaars, Dortmunders en de 80 meter schepen, de Rijn Hernekanaal schepen. (RHK)
In de jaren 80 van de vorige eeuw moest het allemaal groter en groter.
Bestaande schepen verlengen, verdiepen, enz.
In begin van deze eeuw kwamen ineens de Chinese casco's in zwang en werden afgebouwd in Europa en Nederland.
Dit was het begin van groter en nog eens groter.
Daarna hebben we de bouw van de Roemeense en de Russische schepen gehad.
Er worden nog nauwelijks Binnenvaartschepen volledig gebouwd in Nederland, omdat we te duur zijn.
Iedereen zoekt zijn eigen voordeel en kiest niet meer voor kwaliteit, maar voor kwantiteit, het mag niks(meer) kosten.
Ook ik maak mij daar schuldig aan, het mag niks meer kosten.
En ja, de Chinezen zijn goed in kopiëren en het leveren tegen bodemprijzen en krijgen steeds meer vestigingen/verkooppunten in Europa.
En we doen er allemaal aan mee.
Vervelend voor jou om dit te lezen, maar ook jij hebt een Chinees casco gekocht (voorschip en middenschip) en ben je naar groter gegaan. (langer, breder, dieper)
Helemaal niks mis mee hoor, volgens mij heb jij toen ook gedacht : Ik/we moeten naar groter om nog een goede boterham ter verdienen.
Jij noemt jou schip nu een "Normaal" schip, maar in de beginjaren 2000 was dit helemaal niet normaal.
Ook toen maakte de Binnenschippers zich al zorgen over/om deze ontwikkelingen.
Wat nu in gang is gezet, is gewoon niet (meer) te stoppen, de Binnenvaartschepen worden alleen maar langer en daar waar het kan breder.
Er zullen ook steeds meer koppelverbanden komen die apart gaan schutten in sluizen waar de hele combinatie niet in één keer in kan.
We kunnen onze kop wel in het zand steken, maar dit gaat echt gewoon door, de grens is nog lang niet bereikt.
En ja we gaan in de toekomst naar alternatieve brandstoffen.
Dieselolie heeft zijn langste tijd gehad, 20 a 25 jaar is dit echt voorbij.
Ik zie zelf niks in LPG, NGL/NLG of Elektrisch varen.
Ik denk eerder dat Waterstof de toekomst is/wordt.
En natuurlijk zal er voor de kleinere schepen nog wel een stukje markt overblijven, maar dit zal op beperkte schaal zijn, dit zal steeds moeilijker worden, we zien nu al steeds minder Spitsen en Kempenaars, Klippers en Kastjes varen.
Een Luxe motor die nog is de beroepsvaart zit, wordt steeds zeldzamer.
En geloof me, dit is niet meer te stoppen.
Waar ik me wel ernstig zorgen om maak, dat er steeds meer zelfstandige schippers verdwijnen en steeds meer kleine rederijen/B.V.s komen met 2, 3, 4 schepen.
Maar ook dat er steeds minder jongeren kiezen voor het vak Binnenschipper en worden we steeds afhankelijke van Buitenlandse bemanningsleden, met steeds minder ervaring.
En ja, de Beste Stuurlui staan aan de wal, zoals ik.