"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
ichthus

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door ichthus »

Hallo heb ik net een kompliment voor Arie getikt met een verhaal ,....druk op verstuur ,hele bericht FOETSIE ik stop er mee!!!!!

ichthus

Bericht door ichthus »

ichthus schreef:
29 mei 2020 22:17
Hallo, de Binnenschepen databank is zwaar ziek,maar is de naam van dit schip ooit wel Haron geweest ? ALFABETISCH is er veel mis ,ik ken een schip ;EDRON; ook nergens te vinden,zegt de databank ;dit schip bestaat niet.
groet Wim.
Laatst gewijzigd door ichthus op 01 jun 2020 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

ichthus schreef:
30 mei 2020 16:50
Hallo heb ik net een kompliment voor Arie getikt met een verhaal ,....druk op verstuur ,hele bericht FOETSIE ik stop er mee!!!!!
Als je je aanwent om voor je op een knop drukt eerst even op ctrl+a (de gehele tekst wordt geselecteerd, dus blauw) en dan op ctrl+c (het geselecteerde wordt gekopiëerd) dan kan je als het fout gaat, met ctrl+v (plakken) alles weer terug zetten.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

De website van de Vereniging De BInnenvaart haalt de laatste tijd heel wat bezoekers binnen, die belanden op......

Kijk zelf maar.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1104/
Pieter Klein, Ede
Afbeelding

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Met 135 meter door het Prinses Margrietkanaal.
Hoe denken de hier aanwezige schippers daar nu over?
Pieter Klein, Ede
Afbeelding

DPLA

Bericht door DPLA »

Moet kunnen !
Stilstand is achteruitgang, we moeten door !

Tja, we zien het overal grotere schepen.
In Twente.
Straks ook in Meppel en omgeving
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

DPLA schreef:
29 jun 2020 19:08
Is dat nu wel zo?
EN
Is het wel vooruitgang om (laten we zeggen) met 135 meter en 1000 pk door een kanaal te gaan dat op 80 meter en 600 pk berekend is?
(De getallen zijn aannames!!)
En dan hebben we het nog niet eens over de diepgang!!!
Pieter Klein, Ede
Afbeelding

Westeind

Bericht door Westeind »

Voor mij had t niet gehoeven, tis toch altijd hoe groter hoe goedkoper, en wij normale schepen moeten nu rekening houden met te grote schepen, als ze door n bocht varen en er zitten wat jachten tussen kan ik ze straks niet overal tegenkomen, dus die ouwe loods van vroeger krijgt alweer gelijk.... die kunnen hier nur fahren weil wir ruckzicht nehmen ...., ging over 4er verband inde bovenrijn dan, maar k zie overeenkomsten 🥴
vaar om te leven (niet andersom)

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Was er niet ook zo een verhaal over het toestaan van de nachtvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal (of was het nog Merwede kanaal)
van schippers die 's avonds eerder tegen de wal moesten omdat ze niet meer veilig overal op het kanaal konden overnachten?
Pieter Klein, Ede
Afbeelding

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef:
30 jun 2020 08:28
DPLA schreef:
29 jun 2020 19:08
Is dat nu wel zo?
EN
Is het wel vooruitgang om (laten we zeggen) met 135 meter en 1000 pk door een kanaal te gaan dat op 80 meter en 600 pk berekend is?
(De getallen zijn aannames!!)
En dan hebben we het nog niet eens over de diepgang!!!
Op korte termijn is het voor een beperkt aantal partijen vooruitgang.

Je kunt dit volgens mij vergelijken met de reden waarom hedgefondsen aandelen van een bedrijf kopen.
Dat is niet omdat ze dit bedrijf van liquide middelen willen voorzien. Ze doen dat uitsluitend om de waardevolle elementen in dit bedrijf leeg te zuigen en het vervolgens als een waardeloze huls achter te laten.

Het in regel toestaan van veel grotere schepen als waarop de infrastructuur is ontworpen leidt er toe dat er aanvankelijk voor een klein aantal partijen winst te behalen is. Maar die winst staat in geen verhouding tot de slijtage en verkorting van de levensduur van de infrastructuur. En de kosten die dit direct ook voor andere vaarweg gebruikers met zich brengt.
Want bedenk dat deze winst verdwijnt in de zakken van enkele markt-partijen en de kosten opgebracht moeten worden door de gemeenschap, van wie de infrastructuur gesloopt is.

Nooit zal ik de stevige discussies vergeten waaraan ik als nautisch deskundige heb deelgenomen toen men overwoog om de max. toegestane afmetingen op de Maasroute gelijk te trekken met de afmetingen voor bijzondere transporten.

"Als de sluiskolk 16 meter breed is, en je zegt dat daar de breedte van het schip in regel maar 13.50m mag zijn dan ben je betuttelend bezig.
Je kunt met 15.50 door die sluis en dus moet de max toegestane afmeting voor iedereen en altijd 15.50 zijn".

Dat de sluismuren, de bodem en de constructie van de sluisdeuren niet berekend zijn op de krachten die vrijkomen als er een schip door die sluis vaart (lees: geperst wordt) met niet meer dan 50 cm speling naast en onder het schip, werd door deze beleidsmakers als niet relevant afgedaan.

Letterlijk werd mij gezegd: "Mijnheer Janssen wat u hier in deze discussie inbrengt, is typisch "oud gedrag" en daar moeten we vanaf."

Dat ophanging van diverse sluisdeuren en de rails van de roldeuren in Weurt regelmatig losgerukt worden, heeft uiteraard niets te maken met het consequent overbelasten van de kunstwerken.

Plaats reactie