"Kletsen en klagen in het gangboord"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Contacteer:

Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"

Bericht door pieter53 »

Hartelijk dank voor deze heldere uiteenzetting, Theo.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

DPLA

Bericht door DPLA »

Westeind schreef:
30 jun 2020 16:30
Voor mij had t niet gehoeven, tis toch altijd hoe groter hoe goedkoper, en wij normale schepen moeten nu rekening houden met te grote schepen, als ze door n bocht varen en er zitten wat jachten tussen kan ik ze straks niet overal tegenkomen, dus die ouwe loods van vroeger krijgt alweer gelijk.... die kunnen hier nur fahren weil wir ruckzicht nehmen ...., ging over 4er verband inde bovenrijn dan, maar k zie overeenkomsten 🥴

Hallo Bram,

Daar heb je een punt !

Maar in 60 en 70 van de vorige eeuw werd er gevaren met Luxe motors, Klippers, Tjalken, Hagenaars, Spitsen, Kastjes, Kempenaars, Dortmunders en de 80 meter schepen, de Rijn Hernekanaal schepen. (RHK)
In de jaren 80 van de vorige eeuw moest het allemaal groter en groter.
Bestaande schepen verlengen, verdiepen, enz.
In begin van deze eeuw kwamen ineens de Chinese casco's in zwang en werden afgebouwd in Europa en Nederland.
Dit was het begin van groter en nog eens groter.
Daarna hebben we de bouw van de Roemeense en de Russische schepen gehad.
Er worden nog nauwelijks Binnenvaartschepen volledig gebouwd in Nederland, omdat we te duur zijn.
Iedereen zoekt zijn eigen voordeel en kiest niet meer voor kwaliteit, maar voor kwantiteit, het mag niks(meer) kosten.
Ook ik maak mij daar schuldig aan, het mag niks meer kosten.

En ja, de Chinezen zijn goed in kopiëren en het leveren tegen bodemprijzen en krijgen steeds meer vestigingen/verkooppunten in Europa.
En we doen er allemaal aan mee.

Vervelend voor jou om dit te lezen, maar ook jij hebt een Chinees casco gekocht (voorschip en middenschip) en ben je naar groter gegaan. (langer, breder, dieper)
Helemaal niks mis mee hoor, volgens mij heb jij toen ook gedacht : Ik/we moeten naar groter om nog een goede boterham ter verdienen.
Jij noemt jou schip nu een "Normaal" schip, maar in de beginjaren 2000 was dit helemaal niet normaal.
Ook toen maakte de Binnenschippers zich al zorgen over/om deze ontwikkelingen.

Wat nu in gang is gezet, is gewoon niet (meer) te stoppen, de Binnenvaartschepen worden alleen maar langer en daar waar het kan breder.
Er zullen ook steeds meer koppelverbanden komen die apart gaan schutten in sluizen waar de hele combinatie niet in één keer in kan.

We kunnen onze kop wel in het zand steken, maar dit gaat echt gewoon door, de grens is nog lang niet bereikt.
En ja we gaan in de toekomst naar alternatieve brandstoffen.
Dieselolie heeft zijn langste tijd gehad, 20 a 25 jaar is dit echt voorbij.
Ik zie zelf niks in LPG, NGL/NLG of Elektrisch varen.
Ik denk eerder dat Waterstof de toekomst is/wordt.

En natuurlijk zal er voor de kleinere schepen nog wel een stukje markt overblijven, maar dit zal op beperkte schaal zijn, dit zal steeds moeilijker worden, we zien nu al steeds minder Spitsen en Kempenaars, Klippers en Kastjes varen.
Een Luxe motor die nog is de beroepsvaart zit, wordt steeds zeldzamer.
En geloof me, dit is niet meer te stoppen.

Waar ik me wel ernstig zorgen om maak, dat er steeds meer zelfstandige schippers verdwijnen en steeds meer kleine rederijen/B.V.s komen met 2, 3, 4 schepen.
Maar ook dat er steeds minder jongeren kiezen voor het vak Binnenschipper en worden we steeds afhankelijke van Buitenlandse bemanningsleden, met steeds minder ervaring.

En ja, de Beste Stuurlui staan aan de wal, zoals ik. ;)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

JC

Bericht door JC »

De verlader is lachende derde. Ook leuk: vorige week voer een containerschip over de Westerschelde naar Antwerpen, bijna vol met Chinese rommel. Nooit eerder voer daar een schip dat zo veel containers mee kon nemen! De dijken stonden vol met belangstellenden. Twee dagen later voer er weer zo'n schip, ook 400 meter, een paar containers minder en de media hadden niets vermeld. Er stond niemand.

DPLA

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

Tja, ook jij hebt een punt.

Toen vroeger in de jaren 60/65 in Lisserbroek een Kempenaar voor de wal kwam, vonden wij/ik dit een groot schip.
Later toen de eerste Dortmunder voor de wal kwam, vonden we/ik dit een "Mega" schip.
Ook toen de Louisa voor de wal kwam, vonden we/ik dit een groot schip.
Een Kempenaar kan via Haarlem of Leiden in Lisserbroek voor de wal komen.
Een Dortmunder kon alleen via Leiden voor de wal komen, omdat de oude draaibruggen in de Ringvaart te smal waren.
Later zijn deze oude draaibruggen vervangen door bredere ophaalbruggen.
Toen gingen er door de oude draaibruggen ook al schepen waar aan weerskanten ene handbreedte ruimte was, ook dat ging (meestal) goed, zonder boegschroef, soms met een koproer, maar ook heel vaak geen koproer.
Als het niet goed ging, mochten wij het weer repareren.
Dus dit is van alle tijde, de maximale lengte, breedte en diepgang werd altijd al opgezocht en zo is het nu nog steeds, dit is niet (meer) te stoppen.

En ja, ik maak me ook grote zorgen over de beleggingsfondsen, die alles leegplukken.
Dit zal alleen maar toenemen, zeker en nu veel bedrijven op omvallen staan, door het Covid-19 virus.

Maar de vooruitgang stoppen, c.q. tegengaan, is een illusie
Groetjes Pieter

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Als je een 'vooruitgang' niet wilt,
maar door situaties gedwongen wordt,
is het dan nog een vooruitgang?
Is het niet ondergang, net als bij de spreekwoordelijke
lemmingen waar de achtersten naar voren blijven dringen
en de voorsten in de afgrond storten?
Pieter Klein, Ede
Afbeelding

DPLA

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef:
30 jun 2020 21:43
Als je een 'vooruitgang' niet wilt,
maar door situaties gedwongen wordt,
is het dan nog een vooruitgang?
Is het niet ondergang, net als bij de spreekwoordelijke
lemmingen waar de achtersten naar voren blijven dringen
en de voorsten in de afgrond storten?
Hallo Pieter,

We moeten niet Doemdenken, maar Positief denken en uitgaan van het goede.
Groetjes Pieter

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

15 jaar geleden hebben we een hoop geld gestoken in de verruiming van de Fries-Groningse kanalen. De bochten zijn verruimd, het profiel is aangepast, bruggen zijn vervangen, enz. De standaard afmetingen zijn toen 110 x 11,45 x 3,5 geworden. De laatste bruggen moeten de komende jaren nog worden vervangen. Daarnaast zijn er proeven gedaan met bovenmaatse schepen, zoals 135 meter schepen en 185 meter koppelverbanden. We hebben de zuiging gemeten en de windgevoeligheid. Het kanaalprofiel is geen probleem. Drukte met ondeskundige pleziervaart wel.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Jinny B

Bericht door Jinny B »

Ondeskundige pleziervaart is voor wel kundige pleziervaart al een probleem.
Laat staan voor grote schepen.

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

DPLA schreef:
30 jun 2020 21:47
We moeten niet Doemdenken, maar Positief denken en uitgaan van het goede.
Ik stel juist de vraag of de zo genaamde vooruitgang, wel vooruitgang is!
Volgens mij plakken mensen bepaalde veranderingen alleen maar het etiket "vooruitgang" op
om tegenstanders de mond te snoeren. Die krijgen dan het etiketje "ouderwets", "doemdenker", "conservatief"
Je laat echter na aan te tonen wat de maatschappij er mee opschiet
als er met 135 meter door het kanaal gevaren wordt.

Dit alles is niet bedoeld als persoonlijke aanval,
ik wil echt alleen maar weten wat het de maatschappij
voor een voordelen biedt om dit toe te gaan staan
en wat de andere schippers er van vinden.
Laatst gewijzigd door pieter53 op 01 jul 2020 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding

Jinny B

Bericht door Jinny B »

Ik persoonlijk denk (als onregelmatig gebruikster van het PM) dat het voor de pleziervaart geen echt verschil maakt, 110 of 135 meter.
De meeste huurjachtjes kunnen per definitie niet varen en/of hebben geen inzicht.
Die laatste 25 meter doen er dan ook niet meer toe.

Ik ben afgelopen week met een stevig plezierjachtje (25 ton) door het PM en v Starkenborg (Groningen Stavoren) gekomen en daar bij de nodige beroepsvaart tegen gekomen.
-Daar- had ik geen last van.
Wat wel was, ik lag even in een zijkanaal bij Zuidhorn een 6 a 700 meter van de hoofdvaarweg (in het haventje daar, Britil, zoek maar op) en de zuiging was goed merkbaar, de schepen trokken zomaar een cm of 5 water weg.
En -dat- gaat met grotere schepen niet minder worden.
Ik weet dus niet of dat een gewenste ontwikkeling is.

Plaats reactie